Poliisilta tuli nyt suora vastaus: Näin kovaa saat ajaa, jos lumi peittää liikennemerkin - Autot - Ilta-Sanomat

Poliisilta tuli nyt suora vastaus: Näin kovaa saat ajaa, jos lumi peittää liikennemerkin

Ylikomisario Dennis Pasterstein vääntää rautalangasta, mitä nopeutta tulee noudattaa, jos liikennemerkki on lumen peitossa.

Poliisin liikenneturvakeskuksen johtaja Dennis Pasterstein antaa vielä yhden selvän ohjeen siitä, mitä nopeutta pitää ajaa, jos liikennemerkki on lumen peitossa.

19.12.2018 2:10

Joka talvisesta dilemmasta, lumen peittämistä liikennemerkeistä, on väännetty jälleen peistä viime päivinä. Saaga alkoi itsenäisyyspäivän jälkeisenä perjantaina, kun lumi oli peittänyt liikennemerkit valtatie 3:lla Hämeenkyrössä ja poliisi mittasi nopeuksia saman tien varressa.

Lukijan kuva valtatie 3:n lumen peittämästä nopeusrajoituksesta.

Jo alkuvuodesta poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein oli kommentoinut aihetta IS:lle sanomalla, että vastuu liikennesääntöjen selvittämisestä on aina kuljettajalla.

– Olipa kyseessä nopeusrajoitusmerkki tai mikä tahansa liikennemerkki ja peittyipä se lumen tai minkä tahansa syyn takia, vastuu on aina kuljettajalla, Pasterstein kommentoi.

Pasterstein viittasi kommenteillaan tieliikennelain 3. pykälään, jonka mukaan tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä. Jos säännöissä tai niiden voimassaolossa on jotakin epäselvää, kuljettajan on ne selvitettävä.

Myöhemmin keskustelu otti uusia kierroksia, joissa väännettiin siitä, kenen vastuulla lumen peittämät liikennemerkit ovat.

Siinä missä Pasterstein korosti, että ajoneuvon kuljettajalla on aina yleinen selonottovelvollisuus liikennemerkeistä, rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen puolestaan totesi Iltalehdessä, että vastuu liikennemerkin havaittavuudesta on liikennemerkin asettajalla eli tienpitäjällä.

Pastersteinin ja rikos- ja prosessioikeuden tulkittiin olevan asiasta napit vastakkain.

Mutta sitten kaksikko julkaisi yhteisen tiedotteen selventämään asiaa. Tiedotteessa luki muun muassa se, että mikäli liikennemerkki ei ilmiselvästi ole ollut nähtävissä tai kuljettajan tiedossa, poliisi poistaa kuljettajalle lähetetyn rikesakon.

He olivat siis samaa mieltä. Asia kunnossa.

Nyt Pasterstein kuitenkin täsmentää vielä kerran. Ylikomisario julkaisi Facebookissa teemaan liittyen yksinkertaisen nyrkkisäännön siitä, mitä nopeusrajoitusta pitää noudattaa, jos liikennemerkki on täysin lumen peittämä. Vastaus on: taajamassa 50 km/h ja taajaman ulkopuolella 80 km/h.

– Vielä esimerkin voimalla. Jos viimeisin lumeton liikennemerkki on 100 km/h ja seuraava merkki on lumessa, tällöin lumisesta merkistä lähtien ajonopeus saa olla korkeintaan 80 km/h taajaman ulkopuolella. Lisäksi kuljettajan tulee tarkkailla liikenneympäristöä ja pyrkiä sovittamaan vauhtinsa sen mukaisesti, Pasterstein kirjoittaa julkaisussaan.

Lisäksi hän muistuttaa jälleen tieliikennelain 3 §:n velvoittamasta huolellisuudesta.

– Jokaisella on velvollisuus noudattaa olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Joissakin tapauksissa lumisten liikennemerkkien ja sakkolappujen yhtälöä on puitu oikeudessa asti. Esimerkiksi Rovaniemen hovioikeus ratkaisi tapauksen, jossa lumi oli muurannut merkin umpeen. Kuljettaja tuli 60 km/h-rajoitusalueelle 80 km/h-tieosuudelta ja pudotti nopeutensa 71 km/h-vauhtiin. Hän sai sakot, mutta vastusti niitä.

Hovioikeus kumosi syytteen ja sakkolappu revittiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?