Volkswagenin skandaaliautoja löytyi Suomesta – Villen Saksasta hankkima upea Phaeton päätyy romutettavaksi

Julkaistu:

LOISTOAUTO
Viime viikolla paljastui Volkswagenin uusi ongelma. Tällä kertaa päästöskandaalissa ryvettynyt konserni oli myynyt romutettavaksi tarkoitettuja esisarjan autoja kuluttajille. Niistä kaksi päätyi Suomeen.
Ilta-Sanomat uutisoi viime viikolla Trafin tietoturvakohusta ja kävi tapaamassa Vantaalla autoliikettä pyörittävää Ville Räisästä. Hänen senhetkinen ongelmansa oli, ettei hän Trafin järjestelmien sulkeuduttua pystynyt ottamaan myytyjä autoja tieliikennekäyttöön sähköisesti, vaan hän joutui käymään joka käänteessä katsastuskonttorilla.

Se ei kuitenkaan ollut ainoa päänsärky.

Juuri ennen kuin Ilta-Sanomien toimittaja ja kuvaaja saapuivat Kaivokselassa sijaitsevaan liikkeeseen, oli Ville saanut hämmentävän puhelun.

Autokauppias oli nimittäin muutama kuukausi sitten tuonut Saksasta Suomeen käytetyn, vuosimallin 2009 Volkswagen Phaeton 4.2 V8:n.

Koska auton adaptiivinen vakionopeudensäädin ei toiminut, Räisänen oli varannut sille ajan Volkswagen-huollosta järjestelmän kameran säätöä varten.

Liikkeestä palattiin asiaan ja kerrottiin, että korjausaika laitetaan odotukselle, sillä on paljastunut erikoinen tapaus.

Sillä viitattiin tehtaan ilmoittamaan takaisinostokampanjaan. Volkswagen oli nimittäin kärähtänyt esisarjan tuotantoon kuuluvien autojen myynnistä kuluttajille. Tällaisia autoja epäillään olevan liikenteessä peräti 6 700 kappaletta.

Räisänen ei ollut uskoa korviaan ja piti soittoa pilapuheluna. Hän ajoikin seuraavana päivänä Volkswagen-liikkeeseen kysymään, oliko hänelle kerrottu syy tosi.


– Autoja on kuulemma Suomessa kaksi kappaletta, molemmat käytettyinä maahantuotuja. Toinen on jokin Golf, ja toinen tämä Phaeton. Maahantuojalta ilmoitettiin, että tehdas ostaa auton takaisin, ja edustaja kysyi että millainen hintapyyntö minulla on autosta. Kerroin mikä auton hintalappu liikkeessä on. Pyyntini hyväksyttiin saman tien. Auto jäi liikkeen pihaan ja rahat ovat tulossa lähipäivinä, Räisänen päivittelee.


– Auto oli saanut veropäätöksen ja rekisterikilvet vasta viikko sitten. Verottaja ei tuntunut edes tietävän, minkä arvoinen auto on, ja jostain syystä se verotettiin kolmelitraisen TDI:n mukaan, Räisänen kertoo.

– Täytyy sanoa, että Volkswagen hoiti asiat erittäin mallikkaasti. Sinne suuntaan täytyy lähettää kehuja. He (Volkswagen) maksoivat autosta mitä pyysin, ja kaikki meni todella sujuvasti. Ei tarvinnut taistella asiasta yhtään. Maahantuojan edustaja kertoi, että he eivät tiedä autoista yksityiskohtia. Se joko sisältää tai ei sisällä osia tai ohjelmistoja, joita ei pitäisi tieliikenteeseen päästää. Phaeton oli kyllä todella erikoinen yksilö, siinä nimittäin oli aivan kaikki varusteet mitä autoon on koskaan saanut, Räisänen sanoo.

Lue lisää: Volkswagen Phaeton 3.0 TDi 4Motion oli pääjohtajan lempilapsi – koeajoimme 12 vuotta vanhan luksusauton, joka on fantastinen ajaa

Tällaisia ovat esisarjan autot

Autotehtaat valmistavat autoja sarjatuotantona ja myyvät niitä asiakkaille. Kuitenkin kun uusi automalli esitellään, sitä valmistetaan pieni määrä niin kutsuttuna esisarjana. Nämä autot eivät ole varsinaisia prototyyppiautoja, vaan ne vastaavat jo lähes täysin myöhemmin kuluttajille myytäviä automalleja.

Eroja saattaa tosin löytyä: joissain autoyksilöissä yksittäisten osien materiaalit, valmistajat tai mahdollisesti mitoitukset saattavat erota hieman sellaisesta autoyksilöstä jollaisen kuluttaja tilaa itselleen.

Tämä on osa normaalia tuotekehitysprosessia.

Esisarjan autoja käytetään moneen eri tarkoitukseen: tehdas ajaa niillä viimeistelytestejä ennen tuotannon käynnistämistä, tutkii joidenkin osakokonaisuuksien toimintaa tai testaa uusia ratkaisuja. Samoja autoja käytetään myös jälleenmyyjien koulutuksessa.

Myös kansainväliset lehdistökoeajot toteutetaan yleisesti esisarja-autoilla.

Nämä autot on yleensä tarkoitettu tuhottavaksi melko nopeasti. Autot saattavat joiltain osin olla vielä tyyppihyväksymättömiä, joten niitä ei teoriassa saisi käyttää tieliikenteessä, vaikka ne olisivat täysin liikenneturvallisia eikä esimerkiksi niiden päästöissä olisi mitään moitittavaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt