Tiedotusvälineet: Uusien autojen päästörajoja kiristetään tuntuvasti – bensa- ja dieseltekniikka pian entistä isommissa vaikeuksissa - Autot - Ilta-Sanomat

Tiedotusvälineet: Uusien autojen päästörajoja kiristetään tuntuvasti – bensa- ja dieseltekniikka pian entistä isommissa vaikeuksissa

Lähivuosina odottavat uudet vähennykset varmistuivat myöhään maanantai-iltana, kun EU pääsi pitkän väännön jälkeen sopuun tulevista autojen päästörajoista, Yleisradio ja STT raportoivat.

EU-päätös uusien autojen päästöistä tarkoittaa henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen vähentymistä 37,5 prosentilla vuodesta 2021 vuoteen 2030 mennessä. Pakettiautoja koskeva vastaava raja on puolestaan 31 prosenttia.­

18.12.2018 13:43

Kaikkiaan neuvotteluiden tulos on tiukempi kuin EU-komission alkuperäinen esitys. Käytännössä maanantaina läpi mennyt lakipaketti tarkoittaa Ylen mukaan nyt sitä, että vuonna 2030 jo noin kolmasosan unionin alueella rekisteröitävistä uusista autoista on oltava tavalla tai toisella sähkömoottoriin perustuvia.

Yksityiskohtaisemmin luvassa on siis entistä selvästi enemmän esimerkiksi ladattavia hybridi- sekä täyssähköautoja. Myös sähköä tuottavilla polttokennoilla varustetut ns. vetyautot saattavat kasvattaa merkitystään huomattavasti.

Kolikon toisella puolella on nykyinen bensiini- ja dieseltekniikka, jonka arvioidaan sopeutuvan rajusti kiristyviin päästövaatimuksiin huonosti.

Nyt tehtyyn sopimukseen sisältyy myös vuodelle 2025 asetettu välitavoite, jonka mukaan vuoden 2021 liikennepäästöjen pitää laskea vain muutaman vuoden aikaikkunassa peräti 15 prosenttia.

Autoteollisuus on jo ehtinyt kritisoida EU-päätöstä epärealistiseksi, poliittiseksi ja kuluttajien edun vastaiseksi.

Kuluttajalle uusien autojen päästövaatimusten kiristäminen tarkoittanee ainakin perinteisiin käyttövoimiin nojaavan uuden autotekniikan kallistumista. Toisaalta ainakin massamalliset sähköautot saattavat suuremman tuotannon myötä halventua, mitä tosin voi jarruttaa mahdollisesti rajukin pula sähköautojen akuissa käytettävistä raaka-aineista.

Energiaunionista vastaava komission varapuheenjohtaja Maros Sefcovic sanoi ratkaisun olevan osa Pariisin ilmastosopimuksen noudattamista. Samalla sen toivotaan vauhdittavan teollisuuden kehittymistä.

Tavoitteena Sefcovicin mukaan on, että parhaat, puhtaimmat ja kilpailukykyisimmät autot tuotetaan Euroopassa.

Ilmastokomissaari Miguel Arias Caneten mukaan kuluttajat säästävät myös polttoainepumpulla.

– Tämä osoittaa taas meidän horjumattoman sitoutumisemme Pariisin ilmastosopimukseen, auttaa jäsenmaita pääsemään 2030 tavoitteisiin ja laittaa meidät oikealle polulle tavoitteessa ilmastoneutraaliudesta vuoteen 2050 mennessä.

"Jalka on yhä kaasulla"

Parlamentti sai kiristettyä neuvotteluissa jäsenmaiden kantaa. Jäsenmaista koostuva neuvosto linjasi aiemmin, että henkilöautojen päästövähennystavoite olisi vain 35 prosenttia vuodesta 2021 vuoteen 2030.

Myös pakettiautojen tavoite kiristyi vähän, sillä niiden osalta tavoite oli neuvostossa 30 prosenttia.

Vihreiden ilmastovastaava Bas Eickhout arvioi tavoitteiden olevan silti liian alhaisia.

– EU-maiden hallitusten panostus vastaa vaihtamista auton viitosvaihteelta neljännelle, kun jalka on yhä kaasulla. Vauhti hidastuu vähän, mutta ei estä törmäystä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?