Autot

Ministeriön papereista löytyi laskelma: Aikomus koko autokannan vaihtamisesta sähköautoihin perustuu yhteen oletukseen

Julkaistu:

Liikenteen päästöt
Liikenteen ilmastopäästöjen poistamista esittävän ILMO45-loppuraportin mukaan Suomen autokannan sähköistyminen alkaa toden teolla jo vain muutamien vuosien päästä.
Hiilettömään liikenteeseen siirtymistä pohtineen työryhmän toissapäivänä julkaisemasta, toimenpideohjelmaksi nimetystä loppuraportista ilmenee, että ryhmän antaman erittäin kovan sähköautotavoitteen taustalla on oletus, jonka mukaan uusien sähköautojen hinnat laskisivat polttomoottoriautojen tasolle jo vuonna 2025.

Kyseinen oletus puolestaan perustuu Bloomberg EV Outlook 2018 -nimiseen sähköistä liikennettä käsittelevään kansainväliseen raporttiin, joka löytyy vapaasti myös verkosta.

”Kun lisäksi akkujen hinnat laskevat, on esitetty, että keskikokoisen sähköauton tehdashinta tulisi samalle tasolle polttomoottoriautojen kanssa noin vuonna 2025. Verotuksella ja hankintatuilla sähköauto voidaan saada hinnaltaan kilpailukykyiseksi jo aikaisemminkin, kuten Norjassa ja Tanskassa on tehty”, ILMO45-työryhmä lataa aiheesta omassa loppuraportissaan.
Jutun päävideolla suomalaiset kommentoivat autoilun kallistumista.

Luvuissa mitattuna Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä esittää, että vuonna 2025 Suomessa myydyistä uusista autoista täyssähköautoja olisi jo noin viidesosa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Dieselautojen myyntimäärä romahtaisi suomalaislaskelmien mukaan alle maagisen kymmenen prosentin vuonna 2026 ja bensiiniautojenkin vain joitakin vuosia myöhemmin eli jo vuonna 2031.

Kaikkiaan Suomessa pitäisi työryhmän laskelmien mukaan olla vuonna 2030 käytössä huimat noin 670 000 sähköautoa ja noin 130 000 kaasuautoa. Vuodesta 2035 eteenpäin uusia bensiini- ja dieselautoja ei myytäisi enää lainkaan ja lopullisesti fossiilisten polttoaineiden myynti kansalaisille kiellettäisiin vuonna 2045.

Siirtymistä vähäpäästöisiin autoihin vauhditettaisiin muun muassa polttoaineverojen korotuksilla sekä auto- ja ajoneuvoverojen päästöporrastusta koventamalla.

Käytännössä hinnankorotukset iskisivät pahasti erityisesti pienituloisiin, vanhoilla ja halvoilla isopäästöisillä henkilöautoilla runsaasti ns. pakollisia ajoja ajaviin kansalaisiin.
Hiilettömän liikenteen ilmastopolitiikan eli ILMO45-raportin laatineen työryhmän jäsenet ja heidän edustamansa viranomais-, yritys- ja tutkimuslaitostahot näet tästä linkistä.

Ota kantaa

Uskotko vuonna 2025 alkavaksi ennustettuun sähköautojen määrän räjähdysmäiseen kasvuun?

Kyllä 8% En 88% Vaikea arvioida 4%
Ääniä yhteensä 41161

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt