Autot

Jättirekat ajavat kohta ilman poikkeuslupaa

Julkaistu:

LIIKENNE
Poliisin mukaan HCT-rekat eivät ole aiheuttaneet ongelmia valtateillä.
Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) valmistelee asetusmuutosta, joka sallisi jättirekkojen käytön liikenteessä ilman erillistä lupamenettelyä. Muutos voisi tulla voimaan ensi vuoden alkupuolella. Vielä toistaiseksi nämä niin sanotut HCT-rekat vaativat Liikenteen turvallisuusviraston Trafin poikkeusluvan.

LVM:n johtava asiantuntija Erik Asplund kertoo, että tähän asti saadut kokemukset ovat olleet pääosin hyviä. HCT-rekkojen käyttö parantaisi hänen mukaansa kuljetustehokkuutta ja vähentäisi hiilidioksidipäästöjä.

– Jos ihan polttoainekustannuksista puhutaan, niin riippuen kuljetettavasta tavarasta, hyödyt voisivat parhaimmillaan olla jopa 30 prosenttia.

Asplundin mukaan tarkkaa arviota ei ole tehty siitä, paljonko HCT-rekkoja tulisi liikenteeseen, koska määrä riippuu kuljetusyritysten kiinnostuksesta. Hän kuitenkin arvioi, että puhuttaisiin joka tapauksessa useita sadoista rekoista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tällä hetkellä liikenteessä on viitisenkymmentä HCT-rekkaa, joista pisimmät voivat olla jopa 34-metrisiä. Autoilijan on hyvä muistaa, että tällaisen yhdistelmän ohittaminen kestää kauemmin ja vaatii pidemmän matkan kuin perinteisen yhdistelmän tapauksessa.

Komisario Ilkka Kantola Länsi-Uudenmaan poliisista kertoo, ettei hän ole kuullut HCT-yhdistelmien aiheuttaneen onnettomuuksia tai muita ongelmia.

Kuitenkin, jos valtatien liikenne on vaikkapa onnettomuuden vuoksi jouduttu ohjaamaan kiertotielle, on joskus ollut epäselvää, soveltuuko kiertotie suurimmille HCT-rekoille.

– Välttämättä pelastuslaitokselta tai poliisilta ei löydy ammattitaitoa sanoa jokaisesta kiertotien risteyksestä, että mistä kaikista sellainen mahtuu kääntymään. Saattaakin olla viisaampaa jäädä odottamaan sinne tien varteen, kunnes tie avautuu.

Vaikka jättirekat eivät ole aiheuttaneet ongelmia pääteillä, Kantola epäilee niiden soveltuvuutta taajamiin ja kaupunkien keskustoihin.

HCT-rekka saa kulkea vain ennakkoon nimetyllä reitillä

  • HCT-rekan lyhenne tulee sanoista High Capacity Transport.
  • HCT on kansainvälisesti vakiintunut termi normaalia pidemmille tai raskaammille yhdistelmille.
  • HCT-rekka tarvitsee vielä toistaiseksi Liikenteen turvallisuusviraston Trafin myöntämän poikkeusluvan.
  • Tällä hetkellä lupia on myönnetty viitisenkymmentä.
  • Pisimmät Suomessa liikenteessä olevat jättirekat ovat noin 34-metrisiä.
  • Reilusti yli 25 metriä pitkiä yhdistelmiä on 37, joista kaksi kolmesta on yli 76 tonnin kokonaismassalla. Tavallisen rekan enimmäispaino on 76 tonnia.
  • HCT-yhdistelmät saavat toistaiseksi liikennöidä ainoastaan ennakkoon nimetyillä reiteillä. HCT-rekkaa ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksena.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt