Lisäksi raportissa esitettyjen muiden 27 toimenpiteen arvioidaan käytännössä johtavan fossiilisten liikennepolttoaineiden käytön marginalisoitumiseen jo tätä aiemmin.
Myyntikielto on raportin mukaan vahva toimenpide, ”mutta myös nykyhetkeen vaikuttava viestinnällinen työkalu”, joka luo ennen kaikkea pitkän aikavälin näkymää fossiilisten polttoaineiden käytöstä luopumiseen.
Fossiilisia komponentteja sisältävien bensiini- ja diesellaatujen myyntikiellon ohella raportti esittää, että bensiini- ja dieselkäyttöisten uusien henkilöautojen myynti päättyy Suomessa viimeistään vuonna 2035.
Liikennepolttoaineiden verotusta raportti ehdottaa kiristettäväksi asteittain vuosittain vuosina 2020-2044. Lisäksi raportti esittää polttoaineiden verotukseen sisältyvien verotukien ja niitä kompensoivien käyttövoimaverojen vaiheittaista poistamista.