Ministeriön raportti: Liikenteen hinnoittelu ja verotus eivät ole kestävällä pohjalla

Nykyinen liikenteen hinnoittelu ja verotus eivät ole kestävällä pohjalla, toteaa liikenne- ja viestintäministeriön reilu vuosi sitten julkaisema viestintäarkkitehtuuriraportti.

Raportin mukaan liikenteen ”dynaaminen hinnoittelu” aloitettaisiin kaupunkiseuduilta, josta sitä laajennettaisiin myöhemmin muualle maahan.

12.12.2018 6:58

Tänään kyseisen raportin päätelmät on jälleen hyvä nostaa esiin, kun liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä julkaisee selvityksen ja arvion keinoista, joilla liikenteen kasvihuonekaasupäästöt voidaan poistaa vuoteen 2045 mennessä.

Aiemman raportin mukaan nykyistä perusinfrastruktuurin korjaus- ja kehitystarvetta ei nimittäin tulevaisuudessa kateta hiilidioksidipäästömalliin pohjautuvalla liikenteen verotuksella.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että nykymuotoinen liikenteen verotusjärjestelmä ei sellaisenaan toimi liikenteen uudessa toimintaympäristössä, kun kulkuvälineiden omistajuus ja käyttötavat muuttuvat tai kun markkinoilla on yhä enemmän vähäpäästöisiä ajoneuvoja (kuten sähkö-, kaasu- tai vetyautot).

Toisin sanoen tulevaisuuden autokanta ja muutokset ajoneuvojen omistajuudessa eivät enää ylläpidä nykymuotoista verotuloa liikenteestä.

Tulevaisuuden järjestelmässä liikkumis- ja kuljetusvalintoja ohjataankin älykkäiden, tietopohjaisten järjestelmien lisäksi aikaan ja paikkaan perustuvalla dynaamisella (suom. tässä mm. ajan ja liikennetilanteen mukaan muuttuvalla) hinnoittelulla, ”Liikenne- ja viestintäarkkitehtuuri 2030 ja 2050” -niminen raportti toteaa.

Dynaamisella hinnoittelulla ja älykkäillä liikennepalveluilla liikenneverkon kapasiteettia on mahdollista hyödyntää tehokkaammin ja joustavammin, mikä vähentää verkolle kohdistuvia investointipaineita.

Raportissa liikenteen hinnoittelu ja verotus nimetään yhdeksi yhteiskunnan harvoista, aidosti tehokkaista ”uuden ekosysteemin mukaisista positiivisista kannustus- ja ohjauskeinoista”.

Raportin ovat ministeriölle tehneet Esko Aho, Lauri Lyly ja Inka Mero.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?