Autot

Katsastuksen hylkylistan kärjestä löytyy yllättävä premium-merkki – katso, löydätkö oman autosi tilastoista

Julkaistu:

HYLKÄYKSET
Trafi julkaisi kolmevuotiaiden autojen hylkäystilastot.
Trafin julkaisemista tuoreista katsastustilastoista selviävät automerkit ja mallit, joilla on ollut viime vuonna eniten ongelmia katsastuksessa.

Tarkastellessa vuonna 2014 käyttöön otettuja autoja, joita katsastettiin vuonna 2017 sata tai enemmän, selviää, että huonoin tulos on Dacialla.

Dacian malleja katsastettiin vuonna 2017 yhteensä 1 205, joista 140 sai hylätyn päätöksen. Se tarkoittaa, että mallien keskimääräinen hylkäysprosentti oli 12.

Porissa sijaitsevan Karhu-Katsastuksen toimitusjohtaja ja päivittäin katsastushommia tekevä Pekka Hänninen ei ole yllättynyt, että Dacian autoja hylätään niin paljon.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Aina niissä on jotain vikoja. Jos on oikein vähän ajettu niin voi olla, että menee läpi, mutta jos kilometrejä on kertynyt jonkun verran niin kyllä niistä usein löytyy hylkäämiseen johtavia vikoja.



Heikoiten pärjänneiden kärjestä löytyvät myös Renault 9 prosentin keskimääräisellä hylkäysprosentilla ja Fiat, jonka prosentti oli 8.

Myös suomalaisten suosiossa oleva Mercedes-Benz pärjäsi viime vuonna katsastuksessa melko kehnosti. Sen keskimääräinen hylkäysprosentti oli 6, joka on sama kuin Chevroletin.



Jos taulukko ei näy, katso se tästä.

Kun käydään läpi automalleja, paljastuu katsastuksen näkökulmasta viallisimmaksi automalliksi Dacian Sandero, jonka keskimääräinen hylkäysprosessi oli jopa 17,8 prosenttia.

Dacia Sandero on viime vuosina kuulunut Suomen halvimpien henkilöautojen kärkeen. Edullisen hintansa puolesta se onkin ollut suomalaisten suosiossa. Tilasto on kuitenkin mallin osalta karua luettavaa, sillä 236 katsastetusta autosta hylkäyksen sai 42.

Hänninen muistuttaa, että Dacia Sandero on edullinen auto ja tämä näkyy myös katsastustilastoissa.

– Kyllä siinä varmasti saa rahoilleen vastinetta, että vaikka ei se aina katsastuksesta menekään läpi. En alkaisi sitä haukkua, ei se mikään huono auto ole. Ehkä moni tämän ostaessaan tietää, että kun se ei ole kalleimmasta päästä niin siinä saattaa vikojakin olla.

Myös Volkswagenin Caravelle-mallin omistajille koitti viime vuonna muita automalleja useammin hylkäys tarkastuksessa. Mallin keskimääräinen hylkäysprosentti oli 17,4. Volkswagenin Transporterilla puolestaan 15,1 ja Kia Sorentolla 13,8.



Jos taulukko ei näy, katso se tästä.

IS on kertonut aikaisemmin Mercedes-Benzin Sprinterin löytyvän tilastoista taksiautojen kärjestä. Trafin tuoreen tilaston mukaan myös taksikuskien suosikissa riitti vikoja. Mallin keskimääräinen hylkäysprosentti oli 13,2. Toisen Mersun suosikkimallin lukema ei myöskään päätä huimaa, sillä E-sarjan hylkäysprosentti oli 7,2.

Mersun Sprinterin hylkäysprosentti ei yllätä kokenutta katsastajaa.

– Mersu mielletään laatuautoksi, mutta kyllä niissäkin vikoja on. Tietysti niissä on myös ajokilometrimäärät aika kovia. Varsinkin jos on ollut taksikäytössä niin niillä on helposti ajettu satojatuhansia kilometrejä ennen ensimmäistä katsastusta. Tämä selittää asiaa aika paljon, en sen takia jättäisi Mersua ostamatta, sanoo Hänninen.

Trafin julkaisemista tiedoista käyvät myös ilmi yleisimmät hylkäyssyyt.

Yleisimmät syyt kolme vuotta vanhojen autojen hylkäyksille olivat viat akselistossa, pyörissä, jousituksessa ja jarrujärjestelmissä.

Suurin osa Dacia Sanderon hylkäyspäätöksistä on johtunut etuakselistosta. Volkswagenin Caravello ja Transporter puolestaan kärsivät ongelmista ohjausnivelissä ja -tangoissa.

Kia Sorenton yleisin syy hylkäykselle oli vika etuakselistossa. Mercedes-Benz Sprinterin taas ongelmat seisontajarrun dynamometritestissä.

Jyväskyläläisen Meidän Katsastus Oy:n katsastajalle Jarno Viinikaiselle Mersun Sprinterin käsijarruissa olevat ongelmat ovat tuttuja.

– Niissä on ollut pitkään ongelmia käsijarruissa, se on ollut tämän automallin akilleen kantapää. Mielestäni se seisontajarru on tässä automallissa alimitoitettu siihen ajoneuvon painoluokkaan.

Viinikainen ei kuitenkaan pidä Mersun Sprinter -mallia lainkaan huonona autona.

– Ei se käsijarruongelma tee tästä autoa huonoa. Se on hyvä ja tilava auto.

Tilastosta selviävät myös vähäisimmillä vioilla katsastuksesta selvinneet merkit ja mallit. Niiden hylkäyksien määrässä on valtava ero verrattuna huonoiten pärjänneisiin.

Kärkipäästä löytyvät Mini, Porsche, Honda, Toyota ja Lexus. Niiden eri mallien keskimääräinen hylkäysprosentti oli alle 2.

Malleista parhaiten katsastuksesta selvisivät Mini Cooper, Volkswagen Tiguan, Toyota Corolla, Skoda Fabia ja Skoda Citigo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt