Autot

IS tutustui iäisyyshankkeeseen: Chevrolet Corvetten sähköversion hinnalla saisi lähes 10 bensa-Corvettea

Julkaistu:

Sähköauto
IS tutustui Los Angelesissa yhteen automaailman iäisyysprojektiin.
Genovation GXE syntyi jo kolme vuotta sitten, eikä sitä ole vieläkään saatu tuotantoon.

Jäämme seuraamaan mielenkiinnolla, miten tämän iäisyysprojektin käy. Kaikkihan tuntevat sen naapurin tai lankomiehen, jolla on ollut entisöinti- tai tuunausprojekti käynnissä jo vuosien ajan. Eikä tulosta näytä millään tulevan.

Atlantin toisella puolen harrastetaan vastaavia hommia, tosin mittakaava julkisuutta myöten on toista luokkaa.

Genovationin perustaja ja pääjohtaja Andrew Sal loikkasi julkisuuteen jo tämän vuosikymmenen alussa, kun hän vei eteenpäin projektia ympäristön huomioon ottavista sähköautoistaan. Vuosien aikana suunnitelmat kehittyivät ja muuttuivat niin, että päämääräksi otettiin markkinoiden nopein sähköauto.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kolmen vuoden takaisen GXE-mallin ensiesittelyn jälkeen autolla on ajettu useaan kertaan nopeusennätyksiä. Auto on päässyt Guinnessin ennätysten kirjaan, sillä se on saavuttanut rekisteröitävistä sähköautoista suurimman nopeuden seisovalla maililla. Paikaltaan lähteneen GXE:n loppunopeus oli 306,5 km/h.

Myöhemmin autolle on mitattu pitkällä kiihdytyksellä 209 mailin eli 336 km/h nopeus. Eikä siinä vielä kaikki, vaan Genovatioinin mukaan GXE:llä voidaan ylittää 220 mailin nopeus, mikä tarkoittaisi vauhtilukemaa 354 km/h.

Kaksi vuotta sitten Genovation kertoi, että sähkömoottorin teho on 485 kilowattia ja suurin vääntömomentti 810 newtonmetriä. Senkin piti riittää kiihdyttämään auto nollasta sataan kolmessa sekunnissa ja viemään se kolmosella alkavaan huippunopeuteen. Nyt puhutaan paljon rajummista luvuista eli 589 kilowatista ja 949 Nm:n vääntömomentista.


Tähän saakka auton erikoisuutena on ollut käsivalintainen vaihteisto, jossa on seitsemän eteenpäin vievää välitystä. Luultavasti ostajaehdokkaiden pyynnöstä vaihtoehdoksi on ilmaantunut 8-vaihteinen automaatti, jota voi käyttää ohjauspyörän taakse sijoitetuilla siivekkeillä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Yksi asia on pysynyt ennallaan projektin ajan: 750 000 dollarin (nykykurssilla 660 000 euroa) hinta. Ostajien kannalta tietenkin hieno asia, että nyt rahalle saa enemmän vastinetta ainakin moottorin teholla mitattuna. Silti hinta vaikuttaa aika hurjalta sähkömoottorisesta Corvettesta. Tehokkaimmankin bensiinimoottorisen Corvetten saa reippaasti alle sadallatuhannella dollarilla, eikä tuolloin ole vielä tingitty hinnasta yhtään.
Kysymys kuuluu, sähkö-Corvette vai melkein kymmenen bensiini-Corvettea? Genovation GXE:n tuotannon pitäisi (vihdoin) alkaa ensi vuonna. Valmistaja uskoo löytävänsä ostajan 75 autolle.

Ota kantaa

Mihin päätyisit? Kymmenkunta perinteistä Corvettea vai yksi sähkö-Corvette?

Bensaversiot 73% Sähköauto 27%
Ääniä yhteensä 5124

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt