Autot

Autojen verotus muuttuu 1.1.2019 – tällaisten autojen hinnat halpenevat eniten

Julkaistu:

Verotus
VTT:n selvityksen mukaan henkilöautoilla autokohtainen autovero alentuisi ehdotuksen mukaisella verotaulukolla keskimäärin noin 500 euroa.
Uusien ensirekisteröitävien autojen verotukseen on tulossa alennus. Syynä on uusi syyskuussa käyttöön otettu auton hiilidioksidipäästöjä ja polttoaineen kulutusta mittaava WLTP-menetelmä, joka korvasi pitkään käytössä olleen NEDC-testin.
Valtioneuvosto tiedotti vuoden 2019 alussa voimaan tulevasta muutoksesta maanantaina 3. joulukuuta. Muutos koskee vain uusia ensirekisteröitäviä autoja, eikä se vaikuta jo rekisteröityjen ja käytössä olevien autojen autoverotukseen.

Esitysluonnoksen mukaan Verohallinto oikaisee kuitenkin ilman hakemusta lain voimaantulon jälkeen niiden uusien WLTP-autojen verotuksen, jotka on rekisteröity tai otettu käyttöön 3.12.–31.12.2018.

VTT:n selvityksen mukaan karkea laskelma autoveron muuttumisesta osoitti, että henkilöautoilla autokohtainen autovero alentuisi ehdotuksen mukaisella verotaulukolla keskimäärin noin 500 euroa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
IS kysyi keskiviikkona Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtajalta Tero Kalliolta kuusi kysymystä uudesta autoverosta. Asiasta uutisoi aiemmin Yle.

1. Millaisten autojen hinnat halpenevat eniten?

Kallio kertoo, että autovero nousi syyskuun alussa, mutta hinnat laskevat nyt kaikissa yli 20 grammaa kilometriä kohden päästävissä autoissa. Kallion mukaan kyse on neutralisoinnista, eli siitä, että autovero palautetaan tasolle, jolla se oli ennen syyskuuta.


– Käytännössä kaikissa autoissa verotus laskee. Kiteytettynä neutralisointi laskee kaikkien yli 20 grammaa päästävien autojen autoveroa ja vuoden vaihteessa autovero laskee kaikissa alle 170 grammaa päästävissä autoissa, eli alennus koskee myös vähäpäästöisimpiä autoja.

Eniten syyskuussa nousi keski- ja suuripäästöisten autojen verotus, jota nyt korjataan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Myös pienempipäästöisillä autoilla vero oli hieman noussut, joten alennus koskee kaikkia yli 20 grammaa päästäviä autoja.

2. Entä millaisten vähiten?

– Oikeastaan voi sanoa, että kaikkien autojen hinnat halpenevat, sillä alle 20 grammaa päästäviä ovat käytännössä enää täyssähköautot. Esimerkiksi pistokehybridit eivät pääse sen rajan alle, toteaa Kallio.

Hän muistuttaa, että täyssähköautojen vero on käytännössä jo olematon ja vuodenvaihteessa sekin laskee 2,7 prosenttiin, kun kaikkien alle 170 grammaa päästävien autojen verotus kevenee.

3. Millaisten autojen hinta voi kallistua?

Kallion mukaan yhdenkään auton hinta ei nouse, vaan yli 99 prosentilla autoista hinta laskee.

– Käytännössä täyssähköautot eivät saaneet vielä alennusta, mutta niitäkin alennus koskee vuodenvaihteen jälkeen, eli neljän viikon kuluttua.

4. Mitä tämä tietää autokaupan kannalta?

Nyt tullutta päätöstä odotettiin syyskuun alusta saakka, jolloin vero nousi WLTP-mittaustavan takia. Ilmassa leijui kuitenkin spekulaatioita veron laskemisesta, sillä eduskunta edellytti kesällä ensimmäistä WLTP-korjausta käsitellessään, että hallituksen on syksyn aikana tarkistettava, oliko tuolloin työn alla ollut veromuutos neutraali.


Kallion mukaan autoalalla uskotaan, että maanantaina tullut ilmoitus piristää autokauppaa kuukausia jatkuneen odottelun ja spekulaatioiden jälkeen.

– Spekulointi passivoi kuluttajia ja yrityskauppaa. Kun odotusvaihe on ohi, niin päästään normaaliin arkeen. Pieni boosti tulee varmasti vuodenvaihteessa, kun autovero laskee lisää.

5. Väheneekö ulkomailta tuotujen käytettyjen autojen hankkiminen?

IS uutisoi marraskuussa, että käytettyjen autojen maahantuonnissa on menossa nyt neljäs perättäinen kasvun vuosi.

Ulkomaisia autoja tilauksesta Suomeen tuovan ST Tuontipalvelun toimitusjohtaja Tomi Rantasen mukaan käytettyjä autoja saatetaan tuoda tänä vuonna maahan jopa huimat 39 000 kappaletta, mikä rikkoisi 15 vuoden takaisen 31 214 kappaleen ennätyksen selvästi.
Kallion mukaan kalliimpien ja suuripäästöisten tuontiautojen hankintaan kannusti suomalaisia se, että elokuun loppuun asti voimassa olleella päästömittaustavalla hyväksytyt autot verotettiin vanhalla verotaulukolla, joka oli syyskuussa voimaan tullutta taulukkoa edullisempi.

Hän uskoo, että tuontiralli rauhoittuu, kun verotus kevenee kotimaassa ja uusi auto on verotuksellisesti samalla viivalla käytetyn, ulkomailta tuodun auton kanssa.

– Sen takia neutralisointi oli tärkeää. Jos kuluttajan täytyy ostaa omista tarpeistaan johtuen isompi ja isompipäästöisempi auto, hän voi ostaa uuden. Raha jää kotimaahan ja uudempi auto on aina pienipäästöisempi kuin vanhempi.

6. Millainen auto kuluttajan kannattaa jatkossa hankkia, jos tahtoo säästää?

Kallio kehottaa kuluttajia pohtimaan autokaupoilla samoja perusasioita kuin tähänkin asti, kun vero laskee kaikista autoista. Avainkysymykset ovat siis yhä miten paljon ja missä ajaa.

Jos kilometrejä tulee paljon ja ajo tapahtuu enimmäkseen maanteillä, hän suosittelee dieselautoa.

– Ilmastovaikutus on hiukan pienempi kuin bensa-autolla.


Jos taas ajo on sekalaista, eli siihen kuuluu paljon mökkimatkoja ja kaupungissa tapahtuvaa työmatka-ajoa, suosittelee hän bensa-autoa, jos kilometrejä kertyy vuodessa korkeintaan 18 000–20 000.

Enimmäkseen kaupungissa ajavan kannattaa puolestaan suunnata katse sähköiseen suuntaan, eli harkita hybridiä tai täyssähköautoa.

– Hinta voi toki tulla vastaan, kun normaalin auton voi saada uutena 15 000 eurolla, mutta sähköautojen hinnat lähtevät 35 000 eurosta. Se totta kai pitää huomioida.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt