BMW toi iNextin kansan ihmeteltäväksi – takaa löytyy sohva, ohjauspyörän ja polkimet saa pois tieltä - Autot - Ilta-Sanomat

BMW toi iNextin kansan ihmeteltäväksi – takaa löytyy sohva, ohjauspyörän ja polkimet saa pois tieltä

BMW iNext toistaa varovaisesti pienemmän i3:n muotokieltä, mutta se on hiottu pyöreämmäksi ja helpommin hyväksyttäväksi.

Julkaistu: 6.12.2018 12:03

Ensi vuosikymmenellä siirrytään yhä enemmän sähköautoihin, mikä näkyy myös BMW:n suunnittelussa. BMW iNext tuo tullessaan uuden perusrakenteen kaikkiin takavetoisiin malleihin. IS tutustui iNextiin Los Angelesin autonäyttelyssä.

Muotoilultaan BMW iNext on mielenkiintoinen yhdistelmä i3-sähköautoa, tuotannossa olevia henkilöautoja ja katumaastureita sekä futurismia. BMW:n USA:n toiminnoista vastaava Bernhardt Kuhnt kuvailee iNextin ulkonäköä tunteisiin vetoavaksi ja voimakkaaksi. Se on hänen mukaansa uusi askel saksalaismerkille.

BMW esitteli tutkielmansa syyskuussa, mutta nyt se oli ensimmäistä kertaa kaiken kansan nähtävillä. BMW:lle tuli vähän kiire, kun Audi ja Mercedes-Benz julistivat kilpaa tuloaan sähköautomarkkinoille. Siitä junasta ei vain voinut jäädä pois. Yksi syy BMW:n lievään myöhästymiseen on sen kunnianhimoinen ajattelu.

Pelkästään sähköauto ei ole ollut riittävä tavoite, vaan BMW on halunnut tuoda sähköautoihinsa samalla korkean tason autonomisen liikkumisen. Niinpä iNextissä on valittavana kaksi ajotilaa. Ja tällä tarkoitetaan jotain ihan muuta kuin lieviä alustan toiminnan ja moottorin ohjauksen säätöjä.

Boost-tila tarkoittaa BMW:llä perinteistä autoilua, jossa ajaja käyttää ohjauspyörää ja polkimia. Ease-tilassa ajaja on tarpeeton. Ohjauspyörä painuu kojelautaan ja polkimet laskeutuvat osaksi auton lattiaa.

Sisustus on BMW:n mukaan kuin kokoelma hienoja huonekaluja. Sisään astutaan vastakkain avautuvista ovista, joiden väliin jää runsaasti tilaa. Edessä on miellyttävät nojatuolit ja takana on kahdelle tarkoitettu olohuone, jossa matkustetaan sohvalla. Katkaisimet eivät ole näkyvillä, vaan ne on integroitu muun muassa osaksi auton verhoilua.

Sisustus on suunniteltu autonomisen autoilun ehdoilla. Väreillä matkustamo on jaettu ajajan tilaan ja viihtymiseen tarkoitettuun tilaan.

BMW:n iNextin tärkein anti on näkymättömissä, sillä sen perustalle rakennettavassa tuotantomallissa otetaan ensimmäisenä käyttöön täysin uusi perusrakenne. Tuon arkkitehtuurin kanssa on tehty valtavasti töitä, sillä sitä käytetään niin bensiini- ja dieselmoottorilla, lataushybridillä kuin sähkömoottorilla varustetuissa malleissa.

Uuden perusrakenteen avulla BMW:n toiminta on jatkossa joustavampaa ja päätavoitteena ovat tietenkin miljardien eurojen säästöt. Monipuolisesti suunnitellun rakenteen ansiosta eri voimalinjoja käyttäviä autoja voidaan valmistaa samalla tuotantolinjalla.

Uutta radikaalia perusrakennetta käytetään kaikissa tulevaisuuden BMW-malleissa 3-sarjasta ylöspäin. Erikoisuutena on, että tälle pohjalle voidaan tehdä jopa takamoottorinen malli. Joka tapauksessa kaikki takavetoiset ja BMW-mallit ja niiden nelivetoiset sisarmallit käyttävät tätä yhtä rakennetta. Toisena vaihtoehtona on halvempiin tarkoitettu etuvetoinen perusrakenne.

Takaviistosta iNext sisältää jopa katumaasturimaisia piirteitä ja sähköauton sijoittaminen johonkin autoluokkaan onkin hankalaa.

BMW iNext on ensimmäinen esimerkki rakenteen käyttömahdollisuuksista, sillä siinä on taakse sijoitettu sähkömoottori. Lataushybridissä on sekä taakse sijoitettu sähkömoottori että eteen poikittain sijoitettu polttomoottori. Perinteisissä bensiini- ja dieselmalleissa jatketaan klassisella moottori edessä, veto takana, järjestelyllä.

BMW:n suunnitelmissa on, että sen tulevaisuuden sähköautojen toimintamatka on yli 700 kilometriä ja lataushybrideillä voi ajaa sähköllä sata kilometriä.

Tämän iNextin pohjalle kehitetty tuotantomalli tulee myyntiin vuonna 2021.

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?