llmastopaneelin mukaan Suomessa on vähennettävä hiilidioksidipäästöjä 85–100 prosentilla vuoteen 2050 mennessä, jotta Suomi saavuttaa Pariisin ilmastokokouksessa sovitut globaalit tavoitteet.
Suomi on sitoutunut Pariisin ilmastokokouksen tavoitteisiin, ja ne tulevat koskemaan myös tuiki tavallisia suomalaisautoilijoita.
Kovat keinot käyttöön
Tavoitteiden saavuttamiseksi ehdottaa jyrkimpinä keinoina käytettyjen bensiini- ja dieselkäyttöisten polttomoottoriautojen tuontikieltoa vuonna 2025, ja totaalista ostokieltoa vuodesta 2027 alkaen.
Ilmastopaneelista vahvistetaan Ilta-Sanomille, että mainitut keinot nähdään yhtenä realistisena vaihtoehtona, mikäli tuntuvia muutoksia halutaan saavuttaa.
Se, kuinka hyvin esimerkiksi tuontikiellot voisivat toteutua osaltaan työvoiman ja tavaroiden vapaan liikkuvuuden periaatteelle perustuvassa EU:ssa, on tosin vielä epäselvää.
Suomen on jo vuoteen 2030 mennessä vähennettävä päästöjään 44–66 prosenttia vuoden 1990 määristä. Tavoitteena on hiilineutraali Suomi vuoteen 2035 mennessä. Sen jälkeen Suomen pitäisi vahvistaa negatiivista päästökehitystä.
Raskaassa liikenteessä polttoaineen pitäisi sisältää 40 prosenttia biopolttoaineita vuonna 2030. Ilmastopaneelin jäsenen professori Jyri Seppälän mukaan fossiilisten polttoaineiden korvaajana nähdään henkilöautoliikenteessä erityisesti sähkö.