Autot

Miten niin korealainen? Tämä Kia on todellinen eurokarkki

Julkaistu:

Koeajo
Kia Sportagen kevythybridi suitsee kulutusta niukasti.
Kia mielletään yleensä korealaiseksi autoksi, ja sellaisia Kia-brändi sekä sen emoyritys, valtava monialajätti Hyundai ovatkin. Toisaalta Kia eurooppalaistuu kovaa tahtia.

Yhtiön Euroopan-päämajaa pidetään Saksan Frankfurtissa, ja merkin eri malleja valmistetaan entistä enemmän Euroopassa. Esimerkiksi Kian Euroopassa myydyimmän mallin, eli Sportagen muotoilun päälinjoista on vastannut saksalainen, Audilta kaapattu Peter Schreyer. Uuden diesel-kevythybridijärjestelmän valmistaa ranskalainen Valeo-komponenttivalmistaja. Eurooppalaista osaamista edustaa myös uuden Sportagen moottorikehitysjohtaja, italialaisperäinen Eugenio Bizzocchi. Kaiken huipuksi Sportage valmistetaan meikäläisille markkinoille Slovakian Zilinassa.

Tällainen saksalais-ranskalais-italialais-slovakialainen sateenkaariauto on melkoinen vaikutteiden sekoitus, jollaisen menestyksen esteenä voisi olla lopputuotteen identiteetin heikkous. Siihen Sportage ei kuitenkaan ole sortunut. Päinvastoin. Sitä on elinaikanaan myyty maailmanlaajuisesti jo yli viisi miljoonaa kappaletta. Vaikuttaakin siltä, että moni näkee nykyisessä Sportagessa juuri niitä namuaineksia, joita omassa autossaan arvostaa.

Otimme kesällä uudistuneesta Sportagesta koeajoon moottorivalikoimaan juuri lisätyn kevythybridiversion. Sen ydin on 2,0-litrainen dieselmoottori, jonka yhteyteen kyseinen MHSG-järjestelmä on tuotu parantamaan auton taloudellisuutta. Autossa on lisänä pieni 0,44 kWh:n litium-ioniakku ja 48 voltin sähkömoottori. Pelkällä sähköllä autoa ei voi ajaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vielä kesällä, ennen nykyistä WLTP-aikaa, koeajetun auton virallinen kulutuslukema oli 5,8 litraa sadalla. Se vastasi 152 gramman CO2-päästöjä. Nyt uuden mittaustavan aikana totuudenmukaisemmat arvot ovat 6,8 litraa ja 180 grammaa – näin paljon mittaustavan päivitys vaikutti virallisiin lukemiin. Samalla syyskuun alussa autoveron määrä nousi tämän auton GT-Line-versiossa noin 1 400 euroa. Sitä kannetaan nyt jo lähes 14 000 euroa, joten summa ei ole enää vähäpätöisellä tasolla.


Kevythybridistä on joitakin hienovaraisia hyötyjä. Auto käynnistyy hiljaisemmin ja sähkömoottori avustaa dieselmoottoria kiihdytyksissä. Jarrutuksissa liike-energiaa saadaan taltioitua, ja auto osaa käyttää Stop & Start -toimintoa auton entistä suuremmissa vauhdeissa, esimerkiksi punaisiin valoihin valutellessa. Dieselmoottori voi siis sammua automaattisesti moottorijarrutuksen yhteydessä, auton vielä liikkuessa.

Mitä sitten kulutukselle on tapahtunut? Koeajolla saavutimme kevythybridi-Sportagella 7,3–7,8 litran kulutuslukemia ajo-olosuhteista riippuen. Auton pitkäaikainen kulutusarvo oli yli 2 000 kilometrin matkalla 7,5 litraa dieseliä. Se on noin 10 prosenttia enemmän kuin virallinen arvo, ja kertoo siitä, etteivät raskaat nelivetoiset ”mukamaasturit” erityisen pienellä kulutuksella selviä. Lukema on kuitenkin keskinkertaisen hyvä, ja se oikeuttaa osaltaan kevythybridin olemassaolon.


Kevythybridin mukana Sportagessa saa lisäksi himpun enemmän voimaa edullisempaan 1,6-litraiseen dieseliin verrattuna ja uuden kahdeksanportaisen automaattivaihteiston sitä jakamaan. Tässä onkin Sportagen vahvuus: auton ajo-ominaisuudet ovat vuosien varrella kehittyneet tasaisen yllätyksettömiksi, ja koeajettu uusin versio on varsin miellyttävä matka-auto. Automaatin toiminta on tasaisen huomaamatonta, ja ohjauspyörän takana vallitsee leppoisa tunnelma ilman häiritseviä puutteita.


Sportagen etu- ja takapenkeille mahtuvat peräkkäin matkustamaan kaksi aikuista ilman, että jalka- tai pääntiloista pitää tinkiä. Pieni myönnytys on kuitenkin jouduttu tekemään tavaratilassa, joka on kevythybridissä reilut 60 litraa pienempi. Koeajetun kalleimman GT-Line-varustetason mukana saa paljon erilaisia herkkuja, joista eniten miellyttivät kuljettajan istuimen kahdeksansuuntaiset sähkösäädöt sekä uusittu ohjauspyörä, joka istuu napakasti käsiin. Mukautuva tasanopeudensäädin toimii nätisti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sen sijaan GT-Line Pack -lisävarustepaketin noin 2 000euron lisähinta alkaa jo olla kyseenalainen, sillä ilman sitä autoon ei saa nahkaverhoilua, ilmastoituja etuistuimia eikä parempaa äänentoistojärjestelmää. Tässä hintaluokassa ne voisivat jo olla vakiona.

Kia Sportage AWD 2.0 CRDi Mild-Hybrid GT-Line A/T

  • Moottori R4, 1 995 cm³, 48 voltin kevythybridijärjestelmä (0,44 kWh akku), 136 kW (185 hv)/4 000 r/min, 400 Nm/1 750–2 750 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,5 s, huippunopeus 201 km/h
  • Kulutus 6,8 l/100 km diesel
  • CO2-päästöt 180 g/km
  • Voimansiirto A8, neliveto
  • Mitat p 4 495, l 1 855, k 1 635 mm, akseliväli 2 670 mm, omamassa 1 747 kg, tavaratila 439–1 428 l, tankki 55 l
  • Hinta 51 171 euroa
Kiitämme

GT-Linen hyvää varustelua

Yleisilmeeltään nuorekasta olemusta

Moitimme

Pienentynyttä tavaratilaa

Karkeaäänistä dieseliä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt