Autot

Ministeri Berner maalailee tulevaisuuden näkymiä SK:n haastattelussa: Dieselautoille myyntikielto Suomessa

Julkaistu:

KÄYTTÖVOIMA
Suomeen tullee uusien dieselautojen myyntikielto jollain aikavälillä.
Dieselautojen myynti kielletään Suomessa jossain vaiheessa, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) Suomen Kuvalehden haastattelussa.

– Pidemmällä aikavälillä fossiilisesta dieselistä, kuten myös fossiilisesta bensiinistä, täytyy kuitenkin päästä eroon ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Näin ollen on oletettavaa, että dieselautojen myynti tullaan jollain aikavälillä kieltämään, Berner sanoo lehdessä.

Yhä useampi maa on Euroopassa ilmoittanut kieltävänsä uusien dieselautojen myynnin. Tanska aikoo kieltää dieselit vuodesta 2030 lähtien ja Iso-Britannia ja Ranska kymmenen vuotta myöhemmin. Norjassa on jopa väläytelty vuotta 2025 kaikkien uusien polttomoottoriautojen myynnin kiellolle.

Ennätysmäärä vanhoja nakuttajia
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suomi on sitoutunut vähentämään liikenteen päästöjä vuoteen 2030 mennessä merkittävästi. Tällä hetkellä tilannetta mutkistaa se, että Suomeen tuoduista käytetyistä autoista suuri osa on vanhempia, ns. Euro 4 - ja Euro 5 -dieseleitä. Tänä vuonna 2018 tuoduista autoista noin 60 prosenttia on dieseleitä, ja menossa on käytettyinä maahantuotujen autojen ennätysvuosi.

Vanhempien, suurimoottoristen ja usein myös suuripäästöisten dieselautojen käyttäminen vaikeuttaa asetetun päästövähennystavoitteen saavuttamista. Monien mielestä suurimpana esteenä Suomen autokannan uudistumiselle ja uusien autojen kysynnälle on meikäläinen autovero, joka yhdessä suomalaisen ALV:n kanssa nostaa uusien autojen hinnat eurooppalaisittain liian korkealle tasolle. Se taas johtaa edullisempien, käytettyjen autojen hakuun ulkomailta, kuten Ruotsista.

Ei vielä kiirettä

Berner toteaa kuitenkin, ettei Suomessa ole tarvetta rajoittaa dieselien käyttöä kiireellisesti. Sen sijaan Keski-Euroopassa nopeassa tahdissa päätettyjen viimeaikaisten kieltojen syynä ovat olleet paikalliset ilmanlaatuongelmat kaupunkien keskusta-alueilla.

Bernerin mukaan Suomessa tarvitaan muutoksia todennäköisesti auto-, ajoneuvo- ja polttoaineveroon, jotta verotus kannustaisi uusien sekä erityisesti nollapäästöisten autojen hankintaa vanhan tekniikan sijaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt