Autokauppias paljastaa alaa rajusti ravistelevan ilmiön taustat: ”Tällaista räjähdysmäistä kasvua ei ole nähty koskaan aiemmin” - Autot - Ilta-Sanomat

Autokauppias paljastaa alaa rajusti ravistelevan ilmiön taustat: ”Tällaista räjähdysmäistä kasvua ei ole nähty koskaan aiemmin”

Käytettyjen autojen maahantuonnissa on menossa nyt neljäs perättäinen kasvun vuosi. Kyseisessä ajassa tuonti on peräti kaksinkertaistunut ja seuraavaksi paukkuu jo kaikkien aikojen tuontiennätys.

–Yksi viime kuukausien eniten kysytyimmistä malleista on ollut Suomessakin valmistettava Mercedes-Benzin GLC:n plug-in hybridimalli. Yksistään tätä mallia on tuotu viime kuukausien aikana käytettynä Suomeen useita kymmeniä, ST Tuontipalvelun toimitusjohtaja Tomi Rantanen kertoo. Kuvassa Vehon uutena maahantuoma Mercedes-Benz GLC Coupé 350 e.­

20.11.2018 6:46

Verottajan julkisten autoveropäätösluetteloiden mukaan tämän vuoden tammi-lokakuun aikana Suomessa on verotettu kaikkiaan 31 214 käytettyä henkilöautoa.

Luku on lajissaan ennätysluokkaa, sillä vielä toistaiseksi kovimmassa eli vuoden 2003 tuontiautobuumissa Suomeen rahdattiin koko kahdentoista kuukauden ajanjaksona autoverotettavaksi vain muutama sata ulkomailla ensirekisteröityä käytettyä autoa enemmän.

Ulkomaisia autoja tilauksesta Suomeen tuovan ST Tuontipalvelun toimitusjohtaja Tomi Rantasen mukaan käytettyjä autoja saatetaan tuoda tänä vuonna maahan jopa huimat 39 000 kappaletta, mikä rikkoisi 15 vuoden takaisen 31 214 kappaleen ennätyksen selvästi.

– Tällaista räjähdysmäistä tuonnin kasvua ei ole nähty koskaan aiemmin, Rantanen sanoo ja kertoo, ettei käytettyjen autojen tuonnissa ole tällä hetkellä ilmassa minkäänlaisia hidastumisen merkkejä.

Huimasti kasvanut käytettyjen tuonti näkyy myös autoveropäätöksissä, joiden käsittely on ruuhkautunut.

– Tämä hankaloittaa jonkin verran autoja maahan tuovien autoliikkeiden tilannetta, koska rahoituksella myytyjen autojen rahoitusosuuden saaminen on siirtynyt viime aikoina aina vain kauemmaksi ja maahantuontia harjoittavien kauppiaiden kassa saattaa siksi olla koetuksella.

Käytettyjen tuonnin huiman kasvun taustalta löytyy ainakin viisi syytä

ST Tuontipalvelun tiedotteen mukaan syitä koviin kasvulukuihin on useita, joista oleellisimpia ovat nyt halpa Ruotsin kruunu ja suuret vaihtoautovarastot Ruotsissa.

– Jo viime vuoden joulukuussa Ruotsi ohitti Saksan autontuonnin kärkimaana. Tahti on entisestään kiihtynyt. Oikeastaan koko viimeaikainen tuonnin kasvu on tullut Ruotsista tuoduista autoista. Ruotsissa on myyty uusia autoja viime vuosina jopa kolme kertaa enemmän kuin Suomessa.

Tuontiautoiksi Ruotsista valikoituvat useimmin kolmesta viiteen vuotta vanhat autot. Tukkukauppiaalla iskun paikka on esimerkiksi silloin, kun leasing-sopimuksien loppuminen tuo kerralla tarjolle suuria eriä juuri suomalaisia kuluttajia kiinnostavia ruotsalaisautoja.

Toinen syy käytettyjen tuonnin kasvuun on 2014 joulukuussa saatu korkeimman hallinto-oikeuden päätös, jonka keskeinen sisältö on, että verotuspäätöksiä tekevän viranomaisen pitää etsiä kaikista auton ensirekisteröinnin jälkeisistä autoverolaeista kaikkein pienin autoveroprosentti. Se tekee esimerkiksi isolla moottorilla varustetun urheiluauton tai maasturin tuonnista kuluttajalle helposti kannattavaa.

Kolmantena tuontibuumin juurisyynä taas näkyy selkeästi autokauppiaiden lisääntynyt omatuonti, eli käytettyjen maahantuonnista jo valtaosa on ammattimaisten tukkukauppiaiden bisnestä.

– Yhä useammat autokauppiaat hankkivat autoja Euroopasta online-autohuutokaupoista. Jatkuva tuonnin kasvu on pitänyt rekkakuljetusten hinnat varsin kohtuullisina. Useimmat kuluttajat kokevat ostamisen turvallisempana ja helpompana, kun he pääsevät itse koeajamaan autoa kotimaisessa liikkeessä (ennen ostopäätöstä).

Neljäs syy tuontilukujen kasvuun on saksalaisten ja muidenkin eurooppalaisten lisääntynyt pelko dieselauton omistamiseen. Suomessa diesel tulee kuitenkin edelleen pienen kulutuksen takia paljon ajavalle edullisemmaksi kuin bensakoneella varustettu auto.

– Näitä kalliita premium-autoja myydään vähemmän Suomessa uutena, mutta useammilla on varaa hankkia sellainen käytettynä tuontiautona.

Viidentenä syynä on puolestaan uudehkojen ympäristöystävällisten autojen varsin kannattavaksi muodostunut tuonti.

– Meille tulee viikoittain puheluita, joissa asiakas kertoo, että Suomen vaihtoautomarkkinoilla ei ole tarjolla hänen haluamaansa uudehkoa, vuoden pari vanhaa, täyssähköautoa tai plug-in hybridiä. Myös maakaasulla käyvien autojen tuonti on reilussa kasvussa.

– Useimmat kuluttajat haluavat ostaa vähän käytetyn auton mieluummin kuin uuden, koska uuden auton hinta tipahtaa aina merkittävästi heti ensirekisteröinnin jälkeen. Tällaisia ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja on jatkuvasti tarjolla Euroopan markkinoilla. Jos tilastoista katsoo alle kahden vuoden ikäisiä maahantuotuja autoja, niin nimissä vilahtelee "hybrid" ja "E" merkinnät. Asiakkaillemme tekemissä laskelmissamme selkeästi suurimmat säästöt autontuonnissa ovat viime aikoina olleet juuri nimenomaan plug-in hybrideissä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?