Autot

Design ei ole enää kynnyskysymys: Uusi Peugeot 508 kurkkii jo premium-ryhmään

Julkaistu:

UUTTA
Uusi Peugeot 508 alkaa rantautua Suomeen vuodenvaihteen jälkeen entistä näyttävämpänä.
Viime vuosina lähes tulkoon kaikki autonvalmistajat ovat panostaneet erityisesti alati kasvavaan SUV-joukkoon eli niin sanottuihin ”mukamaastureihin”, ja perinteisempiä, isokokoisia sedaneita ovat tarjonneet lähinnä premium-luokan autonvalmistajat. Euroopassa tämä ns. D-segmentti (ja myös E-segmentti) on jo neljättä vuotta pysynyt myynnillisesti ennallaan.

Voidaan siis sanoa, että myös iso sedan pitää isommassa mittakaavassa edelleen pintansa. Sedanit ovat monilla merkittävillä markkinoilla, kuten esimerkiksi Kiinassa ja Venäjällä edelleen suosittuja.

Pitkillä perinteillä siunatulla Peugeot’lla on nähty tässä tilaisuus. Peugeot’n design-osaston muotoilijat asettivat 508-mallia uudistaessaan tavoitteekseen siirtyä perinteisistä neliovisista konttiperäisistä sedaneista hieman menevämpään, viisioviseen coupémaiseen fastback-versioon. Uusi 508 on hyvä esimerkki muotoilullisesti tuoreesta ajattelusta, vaikka peruskonsepti onkin jo varsin tuttu. Peugeot on tehnyt asiat omalla tavallaan.

Uusi 508 on yhdistelmä designia, tunnetta ja kuljettajakeskeisyyttä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Enää design ei ole este, sanoo Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle.

– Emme ole 508:n kanssa premiumia sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta hyvin lähellä sitä, hän jatkaa.

Uusi Peugeot 508 on edeltäjäänsä lyhyempi, matalampi ja leveämpi, ja myös akseliväli on lyhentynyt 1,5 senttiä. Kokonaisuus on siis entistä kompaktimpi. Auto on suunniteltu PSA:n tutulle EMP2-perusrakenteelle. Korirakenteessa on haettu keveyttä käyttämällä joissain paikoin muun muassa alumiinia ja komposiittia. Premiumia on ajo-ominaisuuksia ajatellen esimerkiksi se, että kaikissa uusissa bensiinimalleissa on aktiivijousitus vakiovarusteena.
Varustetasot 508:ssa ovat Active, Allure, GT-Line ja GT. Auton hinnat alkavat 3 0960 eurosta, jolloin kyseessä on 508 BlueHdi 130 Active (WLTP-päästötaso 121 grammaa). Auton ennakkomyynti on jo alkanut, mutta ensimmäisten autojen saapumista Suomeen jouduttaneen odottamaan ensi vuoden puolelle.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt