Voittajaksi syntynyt Jaguar – nyt on ajaminen aidosti kivaa - Autot - Ilta-Sanomat

Voittajaksi syntynyt Jaguar – nyt on ajaminen aidosti kivaa

I-Pacen etu- ja taka-akseleille sijoitetut sähkömoottorit tuottavat yhteensä tasan 400 hevosvoimaa (294 kW). Suurin vääntömomentti on roisit 696 Nm. Liikenteessä vastaan tulevat Jaguar-kuljettajat tervehtivät I-Pacea estottomasti.

Julkaistu: 18.11.2018 7:01

Jaguar I-Pace pani maailmankirjat sekaisin.

Kun saksalaiset autotoimittajat valitsevat Vuoden Autoksi Saksassa 2019 brittiläisen Jaguarin, voidaan totisesti ihmetellä maailmankirjojen olevan ainakin jollain tasolla sekaisin.

Niin on kuitenkin nyt käynyt, sillä Jaguarin täyssähköauto I-Pace nappasi aivan hiljattain kyseisen tittelin saksalaismerkkien Volkswagenin ja Audin nenän edestä.

Voitto kertoo ennen kaikkea siitä, että monialayhtiö Tatan omistuksessa kehittyvä Jaguar on I-Pacellaan aivan ajan hermolla, ja se ehti esimerkiksi SUV-sähköautomarkkinoille ennen Audia, BMW:tä ja Mercedes-Benziä. Joskus pienet valmistajat ovat isoja notkeampia, kun tarvitaan tilannetajua ja reagointikykyä. Jaguar laajentaa nyt tonttiaan.

Kiihdytys nelivetoisella I-Pacella 0-100 km/h sujuu 4,8 sekunnissa, ja täyden latauksen kantama on uuden WLTP-mittausstandardin mukaan 480 kilometriä.

Täyssähköautoista puhuttaessa on totuttu tuijottamaan yhtä ominaisuutta ennen muita: pisintä toimintamatkaa yhdellä latauksella. I-Pacen kohdalla kyseinen luku on 480 kilometriä nykyisen, aiempaa todenmukaisemman WLTP-mittaustavan mukaan. Entä sitten todellisuudessa, kylmissä oloissa ja moottoritieajossa, putoaako ajomatka puoleen? Tätä miettii moni.

Kysymykseen on mahdotonta antaa yhtä ainoaa oikeata vastausta, mutta Ilta-Sanomien koeajossa saavutimme I-Pacella hitaassa kaupunkiajossa kulutuslukeman 13,6 kWh sadalla kilometrillä, kun keskinopeus oli 27 km/h. Sekalaisessa ajossa kantateillä ja esikaupunkialueilla kulutus nousi 19,8 kWh:n tasolle, kun keskinopeus oli 64 km/h.

Kun autolla siirtyi vielä nopeampiin vauhteihin ja moottoriteille, kohosi keskikulutus 27,2 kWh:n. Näin ollen I-Pacen 90 kWh akun yhdellä täydellä latauksella voi todellisuudessa taittaa matkaa kaikkea 660:n ja 330:n kilometrin välillä. Haarukka on iso.

Ohjaamo on nykyaikaisen tyylikäs. Ajoasennosta saa hyvän, ja ohjauspyörä säätyy laajasti niin pituus- kuin korkeussuunnassakin.

Virallinen mitattu arvo 480 kilometriä on kuitenkin hyvin linjassa koeajolla saatuihin tuloksiin. Jos ja kun auto tarvitsee lämmitystä talvella, syö lämmitin lisäksi energiaa noin 3 kWh:n verran.

Asiassa on kuitenkin vielä yksi mutta: pikalataus. I-Pacea voi ladata jopa 100 kWh:n teholla, ja Suomeenkin on nyt saatu ensimmäinen tällainen suurteholatausasema, Lohjalle. Kun sähköauton voi ladata tien päällä nopeammin, ei toimintamatkan mitalla ole enää niin suurta painoarvoa.

Pikalatausasemien kehityksen suunta on selvä: K-ryhmä ja Ionity tuovat Suomeen aluksi kolme huippunopeaa suurteholatausasemaa.

Ionity on useamman eurooppalaisen autovalmistajan yhteisyritys, jonka tavoitteena on rakentaa tehokas, kattava ja helppokäyttöinen sähköautojen suurteholatausverkosto läpi Euroopan.

Verkostoon rakennetaan noin 400 suurtehoasemaa vuoteen 2020 mennessä. Myös K-ryhmä aikoo rakentaa Suomeen koko maan kattavan sähköautojen latausverkoston.

Fortumin Charge and Drive -latausverkoston kaikki sähkö on tuotettu tuulivoimalla. I-Pacea voi ladata tehokkaimmillaan jopa 100 kWh:n teholla. Uusia suurteholatausasemia kaivataan vielä lisää.

Mittaristonäyttö kertoo selkeästi latauksen tilan.

Suurteholatausasemien myötä toimintamatkojen tuijottelu alkaa todella helpottaa: esimerkiksi I-Pacen akun saa ladattua 80 prosentin varaustasoon noin 40 minuutissa. Jos esimerkiksi matkan varrella olisi sopivasti suurteholatausasema jo käytössä, ajaisi I-Pacella Helsingistä Rovaniemelle ilman ruuhkia pyöreästi kymmenessä ja puolessa tunnissa. Siitä yhteen ja ainoaan lataukseen menisi vain tunti.

Keskikonsolissa on kaksi erillistä näyttöä. Ylemmästä voi seurata muun muassa oman ajotavan vaikutusta energian kulutukseen.

Jaguar on I-Pacen myötä päivittänyt olemassaolonsa osin nostalgisetkin peruspilarit tukevasti tähän päivään tekemällä auton suunnittelun hyvin.

Takaistuimelle mahtuu noin 185-senttinen matkustaja, jos edessä istuu samanmittainen henkilö. Varvastilaa on niukalti, pääntilaa hyvin.

Noin 85 000 euron lähtöhinta on tietenkin tuskallisen kova, mutta toisaalta hinta on linjassa sekä Jaguarin muuhun mallistoon että vaikkapa tarkasti seurattuun Teslaan verrattuna. Teslan kalliimpiin versioihin verrattuna I-Pace on jopa edullinen.

Jaguarin muotoilujohtaja Ian Callum totesi Ilta-Sanomille antamassaan haastattelussa, että autossa on selkeätä visuaalista draamaa korin etu- ja takaosien välillä. I-Pace on Callumin mukaan looginen ja vilpitön, mutta myös jännittävä kokonaisuus.

Oikeasti, vilpitön ja jännittävä? No, ainakin keulan lävitse rakennettu ”tuulitunneli” hakee vertaistaan nykyautoista. Silläkin on kuitenkin aito funktio, parempi aerodynamiikka, mikä tuntuu myös auton energiataloudessa. Ihan loogista suunnittelua.

Perusajo I-Pacella on miellyttävän vaivatonta. Sisätilat ovat materiaaleiltaan Jaguarille totutusti laadukkaat. Rengasmelu pysyy kurissa. Etuakselirakenne on samankaltainen kaksois-kolmiotukivarsiratkaisu kuin F-Type -urheiluautossa, ja taka-akselisto F-Pacesta muokattu Integral Link -rakenne.

Tavaratila on normaalisti suuri, 656-litrainen. Laajennuksessa selkänojat jäävät hieman koholleen. Lisäksi nokalla on pieni, 27-litrainen etutavaratila.

Näillä eväillä on saatu luotua painavasta sähköautosta helposti hallittava kokonaisuus, jonka ohjaustuntuma on kunnossa. I-Pace tottelee kuljettajan käskyjä nöyrästi. Mutka-ajossa voi tuntea, että Jaguar on ottanut auton ajo-ominaisuuksien hiomisen tosissaan: ajaminen on aidosti kivaa.

Johdot siististi piilossa. Autoon integroitu 7 kW:n laturi on optimoitu kotilataukseen.

Kun I-Pacella kiihdyttää moottoritielle läppä tiukasti tiskissä, voi tuntea nelivedon ja muhkean väännön selkäpiissään. Tällä autolla saa hymyn huulilleen – kunhan se kuuluisa pinkka on kunnossa.

  • Moottori 2 x kestomagneetti-sähkömoottori, 147 kW + 147 kW (400 hv), 696 Nm

  • Akuston kapasiteetti 90 kWh

  • Suorituskyky 0–100 km/h 4,8 s, huippunopeus 200 km/h

  • Kulutus 18,75 kWh/100 km sähkö (WLTP)

  • CO2-päästöt 0 g/km

  • Voimansiirto A1, neliveto

  • Mitat p 4 682, l 1 895, k 1 565 mm, akseliväli 2 990 mm, omamassa 2 208 kg, tavaratila 656 l

  • Hinta 98 571 euroa

Kehumme

Suorituskykyä ja ajettavuutta

Kyvykkyyttä myös huonoilla teillä

Moitimme

Tuntuvaa hankintahintaa

Ajoittain korkeaa energiankulutusta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?