Autot

IS testasi uutta peltipoliisin paljastajaa, josta poliisillakaan ei ole pahaa sanottavaa

Julkaistu:

LAITE
Uusi laite varoittaa nopeusvalvontatolpista. IS testasi laitetta, jota poliisikin pitää suositeltavana.
Uuden Saphe-nimisen laitteen saa hälyttämään halutessaan yksi, kaksi tai kolme kertaa ennen lähestyvää kameratolppaa. Laitteen saa myös säädettyä niin, että viimeinen hälytys tulee 25, 35, 45 tai 60 sekuntia ennen tolppaa.

Oikeastaan parasta Saphessa on se, että kun sen kerran asentaa autoon ja älypuhelimeen, laite toimii koko ajan taustalla. Se siis aktivoituu aina käyttöönoton jälkeen, kun autoon astuessa Saphe-laite yhdistyy puhelimeen. Tämän jälkeen se päästää vielä pienen piippauksen toimintavalmiudestaan.

Laiteen applikaatiosta saa myös näkyville seuraavan kameratolpan etäisyyden ja paikannukseen perustuvan ajonopeuden.

Saphen kanssa ajellessa alussa hälytysääni säikäyttää. Muutaman kerran sen kuultuaan ääneen kuitenkin tottuu. Vaikka Saphe auliisti hälyttää tolppia ennen, esimerkiksi Kehä I:llä, jossa kameratolppia on taajaan, jatkuva vinkuminen alkaa ärsyttää. Toisaalta, pienikin herpaantuminen ja nopeuden nousu saattaisi aiheuttaa vieläkin suuremman ärsytysreaktion.


Vaikka Saphe hälytteli hienosti tulevista tolpista, pari kertaa kävi myös niin, että ajatuksissaan ajellessa 25 sekuntiakin voi olla niin pitkä aika, että hälytyksen ja lähestyvän kameratolpan ehtii jo unohtaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Saphe on nyt ollut testissä useamman viikon ja se saattaa hyvinkin olla hankkimisen arvoinen. Ärsyttävä hälytysääni ei ainakaan vielä ole saanut poistamaan sitä autosta. Varmuuttahan ei ole, onko sen ansiosta välttänyt sakot, koska tolpat eivät ole välkkyneet, mutta jos sen avulla välttää yhdenkin sakon, laite on maksanut itsensä takaisin (myyntihinta on noin 70 euroa). Enintään 20 kilometrin tuntinopeuksista määrättävän rikesakon suuruus vaihtelee 140–200 euron välillä riippuen nopeusrajoitusalueesta ja siitä, onko ylinopeus 15 kilometriä tunnissa alle vai yli sallitun.

Onko tämä kaikki laillista? Ilta-Sanomat kysyi asiaa poliisilta.

Peltipoliiseista vastaavan poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajalle, ylikomisario Dennis Pastersteinille Saphe on tuttu laite. Hän on nähnyt laitteen ja tutustunut siihen, mutta ei ole käyttänyt laitetta.

Pastersteinilla on laitteesta selkeä näkökanta, sillä se saa kuljettajat hiljentämään.

– Kaikki lailliset laitteet, joilla voidaan parantaa liikenneturvallisuutta, ovat mielestäni hyvästä, Pasterstein sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Ei ole myöskään haitaksi, jos ylinopeutta ajava kuljettaja hiljentää edes tolppien kohdalla. Krooniset ylinopeuskuljettajat jäävät varmasti jossain vaiheessa kiinni ylinopeudesta perinteisen liikennevalvonnan toimesta, Pasterstein sanoo IS:lle.

Saphe-laite ei ole poliisin mukaan millään tavalla laiton. Se on laillinen autossa pidettävä laite, eikä verrattavissa esimerkiksi tutkanpaljastimeen millään tavalla, sillä se ei peilaa tutkasignaalia.

Pasterstein ei ole tien päällä vielä havainnut laitetta, eikä sen käyttäminen aiheuta minkäänlaisia toimenpiteitä, jos hän sellaisen tapaa.

Kameravalvonta lisääntyy

Suomessa poliisilla on tällä hetkellä noin 2600 kameravalvontapistettä, joissa on 130 nopeutta valvovaa kameraa käytössä. Lähivuosien aikana kameroiden määrä moninkertaistuu. Lisäksi poliisi ottaa käyttöön uudenlaista tekniikkaa: pian ei enää jarrun polkeminen auta parikymmentä metriä ennen kameratolppaa, vaan tolpissa olevat tutkat mittaavat ajonopeutta pidemmältä matkaa.

Samaan aikaan kun valvonnan ja kameroiden määrä lisääntyy, markkinoille tulee välineitä, joilla automaattivalvonnan räpsyjä yritetään vähentää. Laitteiden valmistajat perustelevat laitteiden hankintaa sillä, että ne maksavat itsensä takaisin. Samalla ajo-oikeus säilyy ja kansalainen pystyy harjoittamaan esimerkiksi elinkeinoaan.

Ilta-Sanomien avustajan Manu Tuppuraisen mukaan totuus on jostain tuolta väliltä.

– Edellisen kerran kameravalvonnan myötä sain postia 2014, vaikka kilometrejä vuodessa kertyy lähes 50 000. Syynä tähän on todennäköisesti pyrkimys nopeusrajoitusten noudattamiseen koko ajan.

Se on selvää, että vaikka kuinka tarkkana liikenteessä olisi, niin jokaisella meistä joskus tarkkaavaisuus herpaantuu ja nopeus saattaa olla jotain muuta kuin sallittu. Sitten voi käydä huonosti – vai voiko, jos on hankkinut kameratolpasta varoittavaa tekniikkaa autoonsa, Tuppurainen pohtii.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt