Autot

Osaatko toimia käytetyn auton ostossa oikein? Katso kahdeksan kohdan vinkkilista

Julkaistu:

Osto-opas
Käytetyn auton ostossa on syytä olla tarkkana, sillä ajetut kilometrit eivät aina kerro olennaisinta.
Autoa valitessa on hyvä harkita, millaisia merkkejä ja malleja voi soveltaa omaan tarpeeseen, vinkkaa Kamuxin myyyntipäällikkö Hannes Vuorma.

Vuorman mukaan käytetty auto on aina yksilö, jolle saadaan hinta merkin, vuosimallin ja kilometrien mukaan.

– Lähes kaikissa käytetyissä autoissa on pieniä naarmuja tai kivenhakkautumia. Isommat kolhut ja maalipinnan rikkovat naarmut vaativat usein ammattilaisten työtä, ja niiden korjaus maksaa. Ulkopintojen lisäksi on hyvä katsoa myös alusta sekä sisätilojen kunto ja testata eri laitteiden toimivuus, Vuorma jatkaa.

Käytetyn auton ostossa on erittäin tärkeää aina sen kunto. Suoraviivainen ajokilometreihin tuijottaminen ei läheskään aina kerro kaikkea auton kunnosta, vaan lopulta ratkaisevat sittenkin auton yksilölliset ominaisuudet, eli se, kuinka autoa on huollettu, korjattu ja pidetty aiemmin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kun sopiva ehdokas on löytynyt, auto on syytä tarkastaa huolellisesti.

Näin tarkastelet autoa

1. Tarkastele auton koria hyvässä valaistuksessa monesta suunnasta. Alustasta voi etsiä mahdollisia vaurioita ja vuotoja.

2. Kuuntele moottorin ääntä kylmänä ja myös moottorin lämmettyä (ei koske täyssähköautoja).

3. Katso konepellin alle. Jos autossa on öljytikku (useimmiten on), tarkista, että öljy on kirkkaan ruskeaa, ei sameaa, mustaa tai kokkareista. Tutki apulaitehihnojen kunto ja onko moottoritilassa havaittavissa vuotoja. Öljyvuotojen korjaaminen voi tulla yllättävän kalliiksi. Myös jäähdytysnesteen kirkkaus on syytä tarkistaa, siinä ei saisi olla öljyä ja sitä pitäisi olla riittävästi (ei koske täyssähköautoja).

Myös jarrunesteen säiliössä pitää olla riittävästi jarrunestettä.

4. Tarkastele pakokaasun väriä. Käynnistysvaiheessa voi tulla hieman savua, mutta jatkuva sininen savu viittaa moottoriongelmiin, esimerkiksi kuluneeseen turboahtimeen tai vielä vakavampiin huolenaiheisiin (ei koske täyssähköautoja).



5. Testaa auton eri toiminnot: lämmitin, ovien lukkojen ja avainten toimivuus, ikkunat, tasanopeuden säädin, istuinlämmittimet, vilkut ja valot, tuulilasin pyyhkimet, ilmastointi, seisontajarru ja niin edelleen. Tarkastele auton yleistä siisteyttä, kulumisen jälkiä ja mahdollisia hajuja.

6. Tarkasta tuulilasin ja renkaiden kunto. Talvirenkaiden urasyvyys pitää olla vähintään 3 milliä ja nastarenkaissa 75 prosenttia nastoja jäljellä, kesärenkaan miniurasyvyys on 1,6 milliä.

7. Koeaja autoa eri nopeuksilla ja eri vaihteilla ja kuuntele moottorin ääniä. Kulkeeko auto tasaisesti ja nykimättä, vetääkö se kuormittaessa hyvin? Tee turvallisella testialueella reiluja käännöksiä eri suuntiin, ja kuuntele, kuuluuko jotain ylimääräisiä ääniä. Koeajolla kannattaa tarkistaa myös jarrut, toimivatko ja pitävätkö ne, ja ohjautuuko auto tiukassa jarrutuksessa suoraan.

8. Tarkasta auton asiakirjat: huoltokirja, verotiedot, omistajuussuhteet ja katsastuksen voimassaolo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt