Autot

Kommentti: Diesel on nyt kallista, mutta vaihtoehtojakaan ei pahemmin ole

Julkaistu:

Vielä kymmenen vuotta sitten dieselmoottorin nakutus oli suoranainen järjen ääni, kirjoittaa Ilta-Sanomien autotoimittaja Tommi Lempinen.
Moni muistaa hyvin noin kymmenen vuoden takaisen dieselbuumin. Siis sen aikakauden, jolloin dieselauto tarjosi pienilläkin vuosittaisilla ajomäärillä halpoja kilometrejä. Ja kun uuden dieselin saattoi ostaa vain siksi, että se maksoi käytännössä saman verran kuin vastaava bensamalli ja tarjosi vielä vääntönsä ansiosta ylivoimaista ajonautintoa arkeen.

Ennen finanssikriisiä tuliterän turbodieselin nakutus oli suoranainen järjen ääni. Viime vuosikymmenen loppu oli se hetki historiassa, jolloin dieselillä ajamista ei todellakaan hävetty.

Sittemmin maailma ja suunta muuttuivat, pykälä kerrallaan. Ensin tuli dieselpolttoaineen hinnan kääntyminen nousuun, sitten päästöhuijaus. Ja sitten alkoi jo avoin puhe dieseleiden kieltämisestä. Ja joka välissä lyötiin vielä veroa veron päälle. Ja nyt ollaan jo siinä pisteessä, että diesellitra maksaa Suomessa joillakin asemilla jo enemmän kuin sama määrä tavallista ysivitosta.

Lue myös: Dieselautoilijoiden mitta täyttyi: ”Onko tässä enää mitään järkeä?”

Ei ihme, jos esimerkiksi käytetyn dieselin Ruotsista tai Saksasta itselleen taannoin tuoneella kansalaisella on petetty olo. Varsinkin henkilöautoiksi rekisteröityjen dieseleiden kilometrikulut ovat äkkiä kovin suuret. Seisontaankin laittaminen maksaa viisi euroa per laaki.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Toisaalta, mikä on vaihtoehto? Isolla osalla kansaa on varaa ei enempään kuin juuri siihen kymmenen vuoden takaiseen turbodieseltekniikkaan. Siihen, jonka hyvät ominaisuudet ovat edelleenkin ennallaan. Siihen, joka kulkee pienellä ja jolla pääsee tuhat kilometriä tankillisella. Siihen, joka kestää kärryn ja kuormaa ja siihen jonka huoltaminenkaan ei ole kovin kallista. Ja niin edelleen.

Pumppusuuttimet nakuttavat ja lasti kulkee niin päiväkotiin kuin kauppaankin, työtarvikkeet takakontissa ja kärry perässä.

Autohenkilö tietää, että bensiinimoottori ei ole vähääkään isommilla vuosikilometreillä mikään vaihtoehto, varsinkin jos auto on raskas. Kuten paketti- tai iso tila-auto aina on, maasturista nyt puhumattakaan.

Lue myös: Dieselveron poistamisesta tehty kansalaisaloite rikkoi 50 000 allekirjoituksen rajan

Eikä dieselin typpipäästöistä ole pitkien etäisyyksien maaseutu-Suomessa juuri haittaa. Siksi Keski-Euroopankin dieselkiellot koskevat vain suuria kaupunkeja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Dieseliä tarvitaan nyt ja ehkä hieman nurinkurisesti myös tulevaisuudessa. Saksassa dieselvieroksunta on nimittäin jo saanut aikaan uusien autojen keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen kääntymisen nousuun. Mikä taas tarkoittaa sitä, että dieselin prosenttiosuutta uusien autojen myynnistä joudutaan tulevaisuudessa kasvattamaan, jos moinen kehitys halutaan taittaa eikä liikenteen sähköistäminen ratkaisekaan kaikkea halutusti.

Lisäksi uusimman moottoritekniikan dieselkoneet ovat myös puhtaampia kuin koskaan, mikä sekin tuottaa eurooppalaisessa mittakaavassa painetta automyynnin prosenttiosuuksien kääntämiseen.

Toki se on hyvä muistaa, että meikäläisen riviautoilijan kannalta suunnan muuttaa – jos muuttaa – lopulta vain raha, eivät teoreettiset EU-päästöt tai muutkaan virkamiestilastot. Kansalainen kärvistelee ja tilanne jatkuu niin kauan ennallaan kuin käytetylle dieselille ei ole taloudellisesti houkuttelevia vaihtoehtoja.

Käytetty 15 000 euron sähköauto on jo toki olemassa, mutta sellaisen ostaminen ja käyttäminen vaatii sen luokan asennemuutosta ja tinkimistä arjen ominaisuuksista, että vanha diesel nakuttaa siinä kisassa yhä erittäin kilpailukykyisesti. Siitäkin huolimatta, että dieselautolla ajaminen on suhteessa jo huiman kallista.

Ja sekin varmasti epäilyttää, tuleeko pienen kilometrikustannuksen sähköauto pidemmän päälle sittenkään halvaksi vai ei? Nähtäväksi jää, kuinka rajut muutokset autoilunsa itse maksavaa suomalaista ensi eduskuntavaalien jälkeen odottavat. Pakkoa vaiko edes kuorrutteeksi sittenkin hiukan porkkanaa.

Ei siis mikään ihme, että maan myydyin uusi auto on tällä hetkellä bensapihi Toyota Yaris. Jonka muuten saa myös hybriditekniikalla varustettuna. Eikä sekään, että isot dieseliä vaativat arkiautot tuodaan maahan pitkälti käytettyinä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt