Autot

Cupra Ateca ensitestissä: Uuden automerkin esikoinen on raskaana tehokkuutta korostavista signaaleista

Julkaistu:

Ensitesti
Cupra Ateca on vastaus sporttisesta katumaasturista haaveilevalle.
Seat irrotti Cupran omaksi merkikseen vuoden 2018 alussa. Samalla julkistettiin tieto ensimmäisestä itsenäisestä Cupra-mallista. Kyse ei ole vain uuden merkin lanseerauksesta kokeilumielessä, sillä Cupra ottaa etäisyyttä Seatista monin tavoin.

Cupra saa pian oman päämajansa. Samalla henkilöstön määrää lisätään ja myyntiverkostoa rakennetaan. Vuoden lopussa on valmiina 277 myyntipistettä. Osa niistä sijaitsee Seat-jälleenmyyntiliikkeiden sisällä. Näin myös Suomessa, jossa ei avata erillistä Cupra-näyttelyhallia.

Eikä siinä kaikki. Myynnistä ja markkinoinnista vastaava Khaled Soussi sanoo Cupran olevan enemmän kuin automerkki. Sen ympärille rakennetaan yhteisöjä. Arvatenkin sosiaalisen median avulla perustettavan Cupra-heimon lisäksi merkki näkyy pian myös erilaisissa kulutushyödykkeissä.


Suuria suunnitelmia enemmän Barcelonassa järjestetyssä ensitestissä toimittajia kiinnosti itse uutuusauto. Cupra Ateca on tehostettu versio Seat Atecasta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Miksi ensimmäinen itsenäinen Cupra on nimenomaan SUV-malli?

– Koska kyseisessä segmentissä ei ollut kilpailua. Cupra Ateca ilmentää tavoitteitamme. Se on hienostunut ja ainutlaatuinen, tuoteviestinnästä vastaava johtaja Arnaud Hacault mainosti.

Ensimmäiset Cupra Atecat lähtevät Tšekin Kvasinyssa sijaitsevalta tehtaalta kuluttajille ensi vuoden alussa.


Esisarjan tuotos vaikuttaa myyntivalmiilta laitteelta. Tavalliseen Seat Atecaan nähden Cupra on raskaana tehokkuutta korostavista signaaleista. Jäähdyttimen säleikköä koristaa uusi Cupra-logo. Timanttileikatut 19-tuumaiset alumiinivanteet lisäävät entisestään haluttua vaikutelmaa. Neljä pakoputkea takadiffuusorin reunoilla luo tehostettua äänimaailmaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tai ei niissä ylimääräistä tehostusta ole, Seatilla kilpaa ajava Jordi Gené Guerrero sanoi.

– Ääni on luonnollinen. En halua, että äänet tulevat kaiuttimien kautta. Niistä haluan kuunnella vain musiikkia.


Myös sisällä huomaa eron Seatin perusmalleihin. Urheilullisen, nahkapäällysteisen ohjauspyörän kuparitikkaukset ja vaihdekepin nupin kohokuvioitu Cupra-logo huokuvat erilaisuutta.


Halutessaan 8-tuumaiselta kosketusnäytöltä voi kaivaa esille tiedon g-voimista ja öljyn lämpötilasta. Ehkä hauskaa, mutta kuinka tarpeellista? Launch control -toiminto käy viimeisenä vakuutena urheilullista ajoa unelmoivalle.

Auton keulalla on 300 hevosvoimaa tuottava kaksilitrainen VW-konsernin turbolla varustettu bensiinimoottori. Kun auton omamassa on vain 1 540 kiloa, kyyti on rivakkaa. Huippuvääntöä löytyy 400 newtonmetriä ja huippunopeus on 247 km/h. Nollasta sataan kilometriin tunnissa Cupra Ateca kiihtyy 5,2 sekunnissa. Matala painopiste ja neliveto antavat vakautta.


Vaihteistona on seitsenportainen DSG-laatikko. Kuusi ajo-ohjelmaa ja mukautuva alusta antavat kuskille vapauksia valita tilanteeseen sopivan etenemistavan. Sporttisuutta korostava auto käyttäytyy kaupunkiympäristössäkin kuin mikä tahansa Seat-malli, mikä kehuksi laskettakoon.

Suomessa ensi vuoden alussa myyntiin tulevan auton hinta ei ole vielä tiedossa, mutta noin 200 gramman CO2-päästölukemasta voi jotain päätellä. Esimerkiksi Britanniassa lähtöhinnaksi on ilmoitettu 41 200 ja Saksassa 42 850 euroa.

Cupra Ateca 2.0 TSI 300 hp DSG 4-Drive

  • Moottori R4, turbo, 1 984 cm³, 221 kW (300 hv)/5 300–6 500 r/min, 400 Nm/2 000–5 200 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 5,2 s, huippunopeus 247 km/h
  • Kulutus 5,6 l/100 km 95E
  • CO2-päästöt 192 g/km
  • Voimansiirto A7, neliveto
  • Mitat p 4 376, l 1 841, k 1 611 mm, akseliväli 2 631 mm, omamassa 1 540 kg, tavaratila 485 l, tankki 55 l
  • Hinta ei tiedossa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt