Autot

Ensitestissä uusi Toyota Corolla: Hyppäys astetta ylempään luokkaan

Julkaistu:

Ensitesti
Toyota Corollan korimallien määrä kasvaa yhdestä kolmeen, kun se hyökkää keväällä valloittamaan rekisteröintitilaston kärkipaikkoja.
Toyota Corolla on ylivoimaisesti maailman eniten myyty automalli. Vuonna 1966 esitelty alemman keskiluokan perheauto saapui seuraavana vuonna Suomeen nostaen nopeasti japanilaismerkin suomalaisten suosikiksi. Siitä lähtien 52 vuoden aikana Corollaa on myyty ympäri maailmaa yli 45 miljoonaa kappaletta. Vuoden 2016 lopussa niistä oli Suomessa liikenteessä yli 110 000 kappaletta.

Euroopassa Corollan tarina lähes päättyi kaksitoista vuotta sitten, kun se korvattiin Auriksella. Ainoastaan porrasperäinen, neliovinen Turkissa valmistettava malli sai jatkaa alkuperäisellä nimellään. Maailma yhtenäistyy ja niin tekee myös Toyota Corolla. Perheautoluokkaan on valmistettu kolmea erilaista autoa eri puolilla maailmaa, mutta vuodesta 2019 eteenpäin kaikkialla on yksi ja sama Corolla.


Toyota Corollan pääinsinööri Yasushi Ueda korjaa hivenen edellistä luonnehdintaa. Perusrakenteeltaan ja ulkonäöltään Corolla on samanlainen kaikkialla, mutta esimerkiksi voimanlähteissä on suuria eroja. Kahdennentoista sukupolven Corolla on jo myynnissä Pohjois-Amerikassa, ja siellä ainoa moottorivaihtoehto on kaksilitrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori. Euroopassa keskitytään hybrideihin, joiden rinnalla on 1,2-litrainen bensiiniturbo. Kolmas tärkeä myyntialue on Kiina, jossa Corollasta esitellään lataushybridi.

Uusi Corolla astuu Suomessa todella suuriin saappaisiin, sillä se korvaa Auriksen lisäksi Toyotan mallistosta poistuneen Avensiksen. Siirtoon on valmistauduttu esimerkiksi siten, että farmari-Corollan akseliväliä on venytetty peräti kymmenen senttiä – samaan mittaan kuin aiemmassa Avensiksessa. Valmistajan mittausten mukaan niin sisä- kuin tavaratilat ovat Corolla Touring Sportsissa (farmari) yhtä suuret kuin Avensiksessa.


Suurin osa koeajosta tehtiin parhaiten varustetulla Corolla Premiumilla, jossa oli lisävarusteena saatava panoraamakatto. Tuon varusteen hankintaa on syytä harkita tarkkaan, sillä se syö melkoisesti pääntilaa. Jaloille sen sijaan farmarissa on hyvin tilaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sen sijaan viisiovisesssa, akseliväliltään kuusi senttiä lyhyemmässä Hatchbackissa niin takajalkatilat kuin tavaratila ovat rajallisemmat. Tavaratilan lattian alla on lokero, jonka kanssa hybridin tavaratila on 313 litraa, mutta sen yläpuolella on vain pikkuautomaiset 242 litraa. Ei ihme, että myynnistä kahden kolmasosan arvioidaan olevan farmareita.


Moottoriksi Corollan keulalle voi valita ahdetun 1,2-litraisen bensiinimoottorin tai toisen kahdesta hybridistä. Suomessa myynnin uskotaan keskittyvän Auriksen ja CH-R:n tapaan hybrideihin. Tutun 1,8-litraisen rinnalle tulee uutena vaihtoehtona 2,0-litraisen Atkinson-periaatteella toimivan bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä.

Voimaa uudessa hybridissä on 132 kilowattia eli tutummin 180 hevosvoimaa. Kahden moottorin suurinta yhteistä vääntömomenttia Toyota ei kerro. Bensiinimoottorista vääntöä löytyy 190 newtonmetriä ja sähkömoottorista parhaimmillaan 202 Nm.

Liikkeelle lähdetään kevyellä kaasulla äänettömästi sähkömoottorin voimalla. Kiireen yllättäessä kaasupolkimen survaisu saa aikaan paljon ääntä, mutta tunne rajusta kiihtyvyydestä jää ohueksi. Valmistajan mukaan kiihdytys nollasta sataan vie aikaa vain kahdeksan sekuntia, mutta ainakaan esisarjan autoissa sitä ei aisti. Portaattomasti toimiva CVT-automaattivaihteisto hävittää mukavuuteen painottuneena urheilullisuuden vaikutelman.


Lokakuussa 2013 Tokion autonäyttelyssä yhtiön pääjohtaja Akio Toyoda lupasi, että harmaiden ja tylsien Toyota-mallien aika on ohi. Muotoilun suhteen hän on pitänyt lupauksensa. Uusi Corolla on niin ulkoa kuin sisältä miellyttävä yllätys. Ohjaamossa huomio kiinnittyy ennen kaikkea korkealuokkaisiin materiaaleihin. Kaikissa varustetasoissa kojelauta on verhoiltu keinonahalla, jossa on laatua korostavat tikkaukset. Kaksialueilmastointi kohentaa matkustusmukavuutta ja keulalla on led-valot perusmallista alkaen.

Ajettavuuden suhteen Corolla ei täysin lunasta Toyodan lupausta. TNGA-perusrakenne (Toyota New Global Architectiure) on nimensä mukaisesti tehty kaikkialle maailmaan. Sitä käytetään jo tällä hetkellä monessa eri mallissa, ja lisää tälle perustalle tehtyjä Toyota-autoja on tulossa nopeaan tahtiin. Kun auton pitää sopia jokaiselle, se ei voi olla kovin radikaali tai yllättävä. Corollasta on vaikea nostaa esiin varsinaisia puutteita, mutta ei se toisaalta ole kovin innostavakaan.
Toyotan tapaan laatuun on panostettu. Uutena piirteenä on erinomainen äänieristys. On perusteltua sanoa, että Corolla on nostettu monessa suhteessa Avensis-tasolle eli alemmasta keskiluokasta ylempään keskiluokkaan.

Suomeen uusi Corolla tulee keväällä farmarin ja viistoperän lisäksi myös porrasperäisellä korilla. Kolmella Corollalla pidetään huolta aiemmista Auris- ja Avensis-asiakkaista ja tavoitteena on valloittaa mallikohtaisen rekisteröintitilaston kärkipaikka.

Toyota Corolla Touring Sports Premium 2,0 Hybrid

  • Moottori R4,1 987 cm3, 112 kW (153 hv)/6 000 r/min, 190 Nm/4 400 r/min ja sähkömoottori 80 kW; yhteensä 132 kW (180 hv)
  • Suorituskyky 0-100 km/h 8,1 s
  • Huippunopeus 180 km/h
  • Kulutus 4,6 l/100 km,
  • CO2-päästö 106 g/km
  • Voimansiirto portaaton automaatti, etuveto
  • Mitat p 4 653 mm, l 1 790 mm, k 1 435 mm, akseliväli 2 700 mm, tavaratila 581 l
  • Hinta ei tiedossa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt