Volvo Car Group teetti törmäystestin hiilikuitukorilla – tulokset poikkesivat perinteisestä selvästi - Autot - Ilta-Sanomat

Volvo Car Group teetti törmäystestin hiilikuitukorilla – tulokset poikkesivat perinteisestä selvästi

Volvosta irtautuva Polestar-merkki on tehnyt ensimmäisen törmäystestinsä osana Polestar 1 -mallin kehitystyötä.

Polestar 1 esiteltiin Geneven autonäyttelyssä viime keväänä. Mallin Volvo-sukuisuus on vahva.

2.11.2018 7:00

Tämä on ensimmäinen kerta kun Volvo Car Group arvioi hiilikuidulla vahvistetun polymeerirungon kestävyyttä oikeata törmäystä vastaavassa tilanteessa.

– Innostuimme tästä testistä. Ensimmäinen törmäystesti Polestar 1 -mallilla oli tuntemattoman tutkimista, sanoo Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath. Kyseessä oli kehitystyön kannalta keskeinen hetki. Halusimme tietoa siitä toimivatko ideat ja laskelmat, jotka on tehty auton suunnittelussa – ja ne toimivat.

Poiketen teräsrungosta, jossa törmäysvoimia sitovat vyöhykkeet hajottavat taipumisen kautta törmäysenergiaa pois matkustajista, hiilikuitu hajottaa energiaa halkeamalla ja pirstoutumalla.

Erityishuomio kiinnittyi Volvon mukaan siihen miten hiilikuituvahvisteinen runko reagoi törmäyksen valtaviin voimiin. Suunnittelijat seurasivat myös miten rungon perusrakenne sekä erityinen, sudenkorennon muotoinen hiilikuitukomponentti käsittelivät näitä voimia.

Suurin osa energiasta sitoutui auton turvarakenteeseen. Rungon hiilikuitupaneelit ohjasivat loput energiasta runkorakenteeseen, joka säilyi kiinteänä eikä taipunut tai vääntynyt.

Törmäystesti tehtiin Volvo Cars Safety Center -turvallisuuskeskuksessa Göteborgissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?