Volkswagenin huoltohistoria ei pitänytkään paikkaansa – myyjäliike jäi kiinni väärästä ilmoituksesta - Autot - Ilta-Sanomat

Volkswagenin huoltohistoria ei pitänytkään paikkaansa – myyjäliike jäi kiinni väärästä ilmoituksesta

Kuluttajariitalautakunta suositteli, että autoliike antaa ostajalle hyvityksen autokauppaan liittyen, koska ostajalle vakuuteltiin kaupanteon yhteydessä virheellisesti, että kaikki huoltotoimenpiteet oli tehty merkkiliikkeessä.

Kuluttaja sai väärää tietoa Polon huoltohistoriasta. Kuluttajariitalautakunta suositteli asiakkaalle hyvitystä.

1.11.2018 6:49

Ostajalle selvisi myöhemmin, että yksi Volkswagen Polon huolloista oli tehty muualla. Kuluttajariitalautakunnan mukaan kyse oli tiedonantovirheestä.

Asiakas osti viiden vuoden ikäisen Polon, jolla oli ajettu 72 500 kilometriä. Kukkaro keveni 13 000 euroa.

Noin 3 000 kilometrin ajon jälkeen autoon oli vaihdettava etujouset. Samassa yhteydessä uusittiin toisen etupyörän laakeri. Huollot tehtiin myyjäliikkeen korjaamossa. Liike maksoi niistä 225 euroa ja ostaja 820 euroa.

Viisi kuukautta myöhemmin katsastuksessa auto hylättiin alatukivarren laakeroinnin välityksen vuoksi. Ostaja oli ehtinyt ajaa autollaan vasta vajaat 6 000 kilometriä. Uuden remontin hinnaksi tuli 180 euroa.

Omistajan mielestä auton viat kuuluivat myyjäliikkeen vastuulle erityisesti huoltohistoriasta annettujen tietojen vuoksi. Omistaja vaati ensin kaupan purkua, mutta muutti sen myöhemmin 2 000 euron korvausvaatimukseksi.

Myyjä torjui vaatimukset, koska sen mielestä autossa ei ollut teknistä virhettä, eikä tiedonantovirhe ole kaupan purkuperuste.

Myyjäliike muistutti, että auto oli kaupantekohetkellä kunnossa ja virheet tulivat ilmi vasta viisi kuukautta myöhemmin. Auton vikoja myyjä ei pitänyt auton ikään ja ajomäärään nähden epätavallisina.

Kuluttajariitalautakunta muistutti, että käytetyn auton kaupassa virhettä arvioidaan ensinnäkin hinnan perusteella. Lisäksi perusteena on se, mitä ostaja voi autolta odottaa.

Auton myynti-ilmoituksen mukaan autossa oli täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Yksi huolto oli tehty kuitenkin muualla, joten auto ei vastannut annettuja tietoja.

Autossa oli lisäksi ennenaikaisen rikkoutumisen vuoksi kuluttajasuojalain tarkoittama virhe. Virheillä lautakunta tarkoitti auton jousia, alatukivarren laakerointia ja pyörän laakereita, joiden olisi pitänyt kestää pidempään.

Yksimielinen lautakunta suositti kesäkuisessa ratkaisussaan, että myyjäliike maksaa aiempien hyvitysten lisäksi vielä vahingonkorvauksena 300 euroa ja hinnanalennuksena 250 euroa.

– Autokauppa noudattaa ratkaisuja hyvin. Onhan aina olemassa riski, että kuluttaja vie riidan oikeuteen saakka, ja silloin kustannus voi olla myyjäliikkeelle huomattavasti korkeampi, lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg sanoi 24. lokakuuta julkaistussa IS:n haastattelussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?