IS koeajoi: Millaiseksi nelivetoauto muuttuu, kun alle laitetaankin katurenkaiden sijasta aidot maastokumit? - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajoi: Millaiseksi nelivetoauto muuttuu, kun alle laitetaankin katurenkaiden sijasta aidot maastokumit?

Maastorenkaat ovat aina kompromissi niin sanottujen möyrintä- ja katuominaisuuksien välillä. Koeajetut kumit sopivat kohtuullisesti myös maantielle, mutta katumaasturimaista tarkkuutta niiltä on ajossa turha odottaa.

Julkaistu: 31.10.2018 6:59

Isot renkaat parantavat ennestäänkin etenemiskykyisen lava-Mersun maasto-ominaisuuksia huimasti. Toisaalta selkeitä haittapuoliakin löytyy.

Kun maastokykyiseen autoon valitaan renkaita, osuu lopputulos nykymaailmassa useimmiten asvalttiteiden kuin varsinaisen maastomöyrinnän ehdoilla suunniteltuihin tuotteisiin.

Tämä johtuu tietysti rengaskustannuksista ja mukavuussyistä, mutta myös siitä, että kunnollisilla lukoilla ja alennusvaihteilla varustettu maastoauto kulkee tavallisemmillakin renkailla useimmissa eteen tulevissa ajotilanteissa enemmän kuin aivan riittävän kyvykkäästi – maaseudun kurapolut mukaan lukien.

Mercedes-Benzin kaikissa X-sarjan nelivetomalleissa on vakiona alamäkihidastin ja alennusvaihde. Valinnaisvarusteena taka-akselille saa myös tasauspyörästön lukon. Ylimääräistä pitoakin enemmän maastoajossa auttaa riittävä maavara.

Mutta millaiseksi iso neliveto muuttuu, jos renkaissa ei tehdäkään niitä kaikkein tyypillisimpiä kompromisseja? Kokeilimme tätä mukavuudeltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan tämän hetken ehkä henkilöautomaisimman lava-auton eli Mercedes-Benzin X-sarjalaisen ratissa.

Ensinnäkin, jo pelkkä ison rengaskoon auton ulkonäköön tuoma muutos on hurja. Satoja euroja kappaleelta maksavat 33x12.50R17 -kokoiset kumit näyttävät maastoamatöörin silmiin siltä, että niillä voisi kiivetä vaikka puuhun.

No, ei sentään ihan.

Traktoritiellä suoritetussa koeajossa X 250d ylittää ensimmäisen puunrungon jo lähtiessä, mutta siten, että liukas runko makaa vaaka-asennossa ja puoliksi maahan uponneena. Toisaalta jo tämäkin tilanne olisi monelle maantiekumeilla varustetulle maastoautolle jo todennäköisesti tekemätön paikka.

Syvä kuvio takaa isolle maasturirenkaalle hyvän kitkan ja avolava möyrii alkuun kovin helpon oloisesti – siis sellaisissa paikoissa, joissa ei viitsisi itse edes kävellä.

Isojen kumien sivutuotteena noussut maavarakin riittää metsäkoneen murjomalla väylällä hyvin, kunhan ajolinjan vain katsoo tarkkaan. Mielessä käy, että tällä Mersullahan voisi auton tonniluokan kantavuuden ja muiden ominaisuuksien puolesta kuskata esimerkiksi polttoainetynnyreitä kairaan.

Sadan metrin jälkeen allani oleva väylä käy lopulta niin mutaiseksi,että päätän vekslailla autolla u-käännöksen.

Nyt X:n renkaat sutaisevat ensimmäistä kertaa useampaan otteeseen kunnolla tyhjää. Renkaat heittävät märkää maata korkealle ilmaan ja maavara akseleiden alla vähenee nopeasti. Onneksi en kuitenkaan jää kiinni, sillä hinauskalustolta vaadittaisiin tässä kohtaa jo kohtuullisen paljon.

Kyljet mutaisina suuntaan lopuksi asvaltille. Nissan-sukuinen turbodiesel vetää mainiosti, ja kulutuskin pysyttelee ison vastuksen erikoiskumeista huolimatta hämmästyttävän alhaalla.

Kestopäällysteellä lopputulos ei kuitenkaan ole niin mukava kuin maastokumien ulkonäköön ja monttu-ominaisuuksiin ihastunut voisi ehkä toivoa. Kantatiellä auton hurjat maastorenkaat ovat nimittäin kauniisti sanoen äänekkäät ja katurenkaita paljon epätarkemmat ajaa.

Edes X:n lava-autoksi hyvä äänieristys ei enää pidä reipasta rallatusta loitolla, ja jonkinlainen yllätys on sekin, ettei meluasia muutu juuri paremmaksi edes hiekkatielle siirryttäessä.

Ihan pelkkien ulkonäkösyiden perusteella isoja erikoiskumeja ei siis maasturiinkaan kannata hankkia. Maksukykyiselle X:n ostajalle hyvä kompromissi voisi olla auton tilaaminen kaksilla eri renkailla. Siis toinen sarja työ- ja toinen juhlakäyttöön.

Progressive-mallin ohjaamo on viimeistelyineen kuin henkilöautosta. X-sarjan perusideoihin kuuluukin mahdollisuus työkalun ja edustusauton yhdistelmään.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?