Hyundai i20 uudistui onnistuneesti - Autot - Ilta-Sanomat

Hyundai i20 uudistui onnistuneesti

Perän ilme on muuttunut edukseen. Samalla rekisterikilpi on sijoitettu takaluukkuun.

Julkaistu: 27.10.2018 15:50

Uudistuneen Hyundai i20:n menestys ei koeajon perusteella yllätä.

Käy näköjään kaupaksi, on helposti käsiteltävä ja näppäryyden lisäksi vakaa ajettava.

Tällaisia ajatuksia herätti eräiden satojen kilometrien mittainen tutustuminen uuteen Hyundai i20 -malliin.

Suomalaiset ovat ottaneet pikku-Hyundain omakseen. Syyskuun loppuun mennessä i20 oli sattuvasti ensirekisteröintien listalla sijalla 20 vajaalla 1 200 kappaleellaan.

i20 on kompakti, muttei luokassaan pieni. Pääntilaa on edessä erinomaisesti ja takanakin kohtuullisesti, joskin sinne aikuisen mönkiminen ja sieltä ulos on työlästä. Tavaratila on totuttua pikkuautoluokkaa.

Keulaan on ilmestynyt merkille ominainen Cascading Grille -säleikkö.

Koeajoauton varustetasoksi osui kallein Style. Ohjaamo on pelkistetty ja toiminnallinen, eikä muovisuuskaan hintaluokan tietäen yllätä.

Etuistuimet tukevat vartaloa ilahduttavan hyvin. Ohjauspyörän lämmitin kuuluu jo halvimpaan varustetasoon, mutta Apple Carplay - ja Android Auto -valmius, automaattinen ilmastointi, bluetooth ääniohjauksella sekä peruutuskamera dynaamisilla apuviivoilla on vakiona vasta Style-tasolla. Turvapaketin saadakseen Style-asiakaskin joutuu vielä höyläämään luottokorttiaan noin 800 euroa.

Jos koria onkin hiottu onnistuneesti sekä keulasta että perästä, niin houkuttelevin piirre on uusi kaksoiskytkinvaihteisto. Se osoittautuu pirteän turbomoottorin kanssa oivaksi yhdistelmäksi, joka tarjoaa mukavasti puhtia niin pihalta lähdettäessä kuin nopeaa reagointia vaativissa kiihdytyksissäkin.

Edessä istuimet tukevat paremmin kuin ensivaikutelma antaa ymmärtää. Ohjaamosta soisi karsittavan vielä muovisuutta.

Töyssyt ja poikittaiset saumat tuntuvat pienenä nypytyksenä, mutta tuntuvammin mieleen jää vakaa ajettavuus.

Ohjaus vaikuttaa kaikissa tilanteissa tarkalta. Suoralla baanalla ohjauspyörän kanssa ei todellakaan tarvitse venkslata.

Äänieristykseen huomio kiinnittyy vasta moottoritiellä: mahdolliset tuulen suhinat jäävät pienehkön rengasmelun alle.

Style-varustetason myötä peruutuskameran kuva näkyy kojelaudan näytössä dynaamisilla apuviivoilla.

Mittaristosta pystyi enimmäkseen reipasta maantieajoa sisältäneen ajorupeaman jälkeen poimimaan lukeman 6,1 litraa. Varsin kohtuullista. Ilahduttavaa oli myös se, että empiirisen kokemuksen perusteella ajovalot vakuuttivat tehokkuudellaan.

i20 on pärjännyt vikatilastoissa hyvin. Kun vielä lisäksi muistaa sen, että Hyundai ilmoitti seitsemän vuoden takuun ilman kilometrirajaa koskevan kaikkia uusia mallejaan, ei i20:n menestyskään yllätä.

Tavaratila riittää viikonloppumatkalla tarvittaville laukuille ja ruokaostoksille.

Moottori- ja vaihteistoversiot

Hyundai i20:n saa sekä viisiovisena hatchbackina että Active Cross -versiona, jonka maavaraa ja istuma-asentoa on korotettu.

Kummankin keulalla pörisee yksilitrainen turboahdettu bensiinimoottori, jonka voi valita kahdesta eri tehoversiosta (100 ja 120 hv).

Manuaalivaihteiston lisäksi tehokkaamman moottorin yhteyteen voi valita seitsenpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin.

Hatchbackiin on tarjolla myös 1,2-litrainen, vapaasti hengittävä 75-hevosvoimainen bensiinikone – malliston edullisin, 15390 euroa.

Dieselmoottoria uuteen i20:een ei enää saa. Ajan merkki sekin.

  • Moottori R3, turbo, 998 cm³, 88kW (120 hv)/6 000 r/min, 172 Nm/1 500–4 000 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,5 s, huippunopeus 190 km/h

  • Kulutus 5,9 l/100 km 95E

  • CO2-päästöt 135 g/km

  • Voimansiirto A7, etuveto

  • Mitat p 4 035, l 1 734, k 1 474 mm, akseliväli 2 570 mm, omamassa 1 185 kg, tavaratila 326–1 042 l, tankki 50 l

  • Hinta 21 190 euroa

Kiitämme

Vaihteiston ja moottorin yhteispeliä

Vakaata ajettavuutta

Moitimme

Innotonta interiööriä

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?