Kuluttajariidoista joka viides koskee autokauppaa – vain yhdestä asiasta purnataan enemmän - Autot - Ilta-Sanomat

Kuluttajariidoista joka viides koskee autokauppaa – vain yhdestä asiasta purnataan enemmän

Autokauppa on toiseksi suurin valitusten aihe Suomessa.

Ilta-Sanomat kävi lävitse kuluttajariitalautakunnan tänä vuonna ratkaisemia käytettyjen ajoneuvojen kauppoja, joista ostajan ja myyjäliikkeen välille on syntynyt kiista. Usein riita koskee takuuta, virhevastuuta, hyvitystä, kaupan purkua ja annettujen tietojen luotettavuutta.

24.10.2018 11:02

Joka viides kuluttajariitalautakunnalle tehdyistä ratkaisupyynnöistä koskee autokauppaa. Vain matkoista kuluttajilla on enemmän purnattavaa.

Viime vuonna lautakunnan autokauppajaosto ratkaisi vajaat tuhat riitaa. Lähes 700 kauppaa johti lautakunnan antamaan hyvityssuositukseen. Myyjäliikkeet noudattivat ratkaisua arviolta 70-prosenttisesti.

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg pitää lopputulosta hyvänä kuluttajan kannalta.

– Autokauppa noudattaa ratkaisuja hyvin. Onhan aina olemassa riski, että kuluttaja vie riidan oikeuteen saakka, ja silloin kustannus voi olla myyjäliikkeelle huomattavasti korkeampi, Ståhlberg toteaa.

Ratkaisun saaminen kuluttajariitaan kestää puolesta vuodesta puoleentoista vuoteen.

– Ratkaisun viipyminen pitkään on selkeä epäkohta, mutta järjestelmä toimii ja se on osoittanut elinvoimaisuutensa.

– Valitettavasti auton kohdalla on kyse hyödykkeestä, johon puolentoista vuoden aikana voi tulla jo uusia vikoja.

– Silloin tällöin käy niin, että lautakunta suosittaa autokaupan purkamista ja ratkaisun viipyminen on ikävä asia, Ståhlberg myöntää.

Käytettyjen autojen tuontimäärät ovat korkeita. Kuluttajariitalautakunnan toimivaltuudet eivät koske yksittäisen kuluttajan ulkomailta Suomeen tuomia autoja. Eri asia on ulkomailta tuotu käytetty auto, jonka kuluttaja on ostanut maahan tuoneelta elinkeinonharjoittajalta.

– Kun kuluttaja itse tuo ulkomailta auton, niin silloin on syytä selvittää takuuehdot tarkkaan. EU pyrkii auttamaan kuluttajaa, mutta asioiden hoitaminen voi olla vaikeaa, Ståhlberg muistuttaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?