Taas yksi uusi hybridiauto tulossa, nyt SUV-luokkaan: Peräti kaksi sähkömoottoria

Julkaistu:

Hybridiauto
Honda CR-V:stä tulee keväällä markkinoille hybridiversio.
Hybridit yleistyvät kovaa tahtia. Esimerkiksi sopii vaikka upouusi Honda CR-V, joka on juuri saapumassa Suomen markkinoille. Pariisin autonäyttelyssä esiteltyä hybridiversiota joudumme odottelemaan vielä keväämmälle.

Ensimmäistä kertaa Euroopassa myyntiin tulevassa hybriditekniikkaa hyödyntävässä Hondan mukamaasturissa on 2,0-litrainen Atkinson-periaatteella toimiva bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Niiden yhteisteho on 135 kilowattia (184 hv) ja suurin vääntömomentti 315 newtonmetriä.

Perinteisen vaihteiston sijaan i-MMD-järjestelmässä käytetään kiinteitä välityssuhteita polttomoottorin ja sähkömoottoreiden sekä vetopyörästön välillä. Näin voima saadaan siirrettyä tehokkaasti ja joustavasti. Hondan Hybrid Performance -järjestelmän tärkeä osa on i-MMD-tekniikka (intelligent Multi-Mode Drive).

Kolme ajotilaa

Tekniikka käyttää kolmea ajotilaa niin, että kuljettaja ja matkustajat eivät huomaa muutosta niiden välillä. Kaikki tapahtuu täysin automaattisesti ja tekniikalla yhdistetään alhainen kulutus parempaan suorituskykyyn. EV Drive -ajotilassa käytetään litiumoniakkupaketin energiaa, ajetaan pelkästään sähkömoottorilla ja bensiinimoottori on kytketty pois toiminnasta.

Hybrid Drive -ajotilassa käytetään sekä sähkömoottoria akkupaketin antamalla energialla että bensiinimoottoria. Kolmas ajotila on Engine Drive, jossa polttomoottori lukitaan kiinteään yhteyteen pyörien kanssa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt