Autot

Amerikan Volvo on vaikuttava lisä jo hyvässä kunnossa olevaan mallistoon

Julkaistu:

Ensitesti
Uusi S60 on ensimmäinen Yhdysvalloissa valmistettava Volvo. Samalla taittuu dieselin aikakausi.
Paljon tuttua. Lisäksi muuta uusiksi paketoituna. Siinä keskeinen ensivaikutelma, jonka Volvon upouusi S60 antaa – siis ainakin hänelle, joka on joskus aiemmin istunut vaikkapa Vuoden Autoksi Suomessa 2017 valitussa S90/V90-mallissa.

Muutos edellissukupolven S60:een on suuri.

Alun tuttuustunne vaihtuu kuitenkin nopeasti melkeinpä epäuskoon, kun tarkasteluun tulee S60:n moottorivalikoima.

Tarjolla on kolme bensaturboa ja kolme niin ikään bensakäyttöistä lataushybridiä. Siis mitä ihmettä? Eikö todellakaan yhtäkään dieseliä? Eikö edes tulevaisuudessa?
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Ei, vahvistaa Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt.

Eivätkä uutiset suinkaan tähän lopu.

Uusi S60 valmistetaan nimittäin Yhdysvalloissa, ensimmäisenä Volvo-mallina koskaan. Se on myös osasyy dieselversioiden poistumiseen; Pohjois-Amerikan markkinoilla kun ei nakukoneita perinteisesti ole kaivattu.


Teknisesti dieselkoneinen S60 voitaisiin kyllä toki rakentaa, mutta voittopuolisesti Euroopasta tuleva dieselmyynti ei enää suosi S60:n perinteistä porrasperäkoria. Eurodiesel on nykyään entistäkin useammin farmari tai vielä yleisemmin katumaasturi,

Kahdesta koeajossa olleesta mallivaihtoehdosta alleni valikoituu ensin T6 AWD. Siis se S60:n nelivetoversio, jota ei voi ladata seinästä. Samalla käy myös selväksi, ettei T6 AWD tule hätyyttämän suomalaisia myyntitilastoja. Verotus kun suosii meillä töpselihybrideitä jo nyt ja todennäköisesti vielä enemmän tulevaisuudessa.


Joka tapauksessa S60 T6 AWD osoittautuu miellyttäväksi tuttavuudeksi. Ajotuntuma on yhdistelmä sporttia ja mukavuutta, eikä menohaluja voi meikäläisittäin moittia. Istuimet ovat loistavat ja ohjaus melko reilulla kädellä tehostettu. Läsnä on myös Volvon pieni perisynti eli automaatin hienoinen liikkeellelähtönykäys.

Eikä tämän tason uusi auto olisi mitään ilman nykyaikaisia puoliautomaattiseen ajamiseen liittyviä toimintoja. Itsestään jarruttava ja kiihdyttävä ja hieman ohjaavakin kokonaisuus tekee varsinkin maantieajosta mukavaa ja toimii ensitestin perusteella kohtuullisesti myös tökkivissä kaupunkiruuhkissa.

Huomionarvoista on, että osa uusimmista automaattijarrutustoiminnoista kuuluu vakiovarusteisiin. Ne tekevät yhdessä S60:n eläintunnistusjärjestelmän kanssa porraskuusikymppisestä luokkansa turvallisuusmielessä todennäköisesti parhaiten vakiovarustellun auton jo hinnat alkaen -mallista lähtien.

Jos etuistuin oli hyvä niin kehuja voi antaa myös yllättävän tilavalle takaistuimelle. Sen vastapainona ovat tosin sinänsä hyvin suunnitellun tavaratilan litrat, jotka eivät yllä aivan parhaimpien kilpailijoiden tasolle. Vaikka toisaalta pakaasitilaa tarvitsevallehan on edelleenkin tarjolla se farmari eli V60-malli.


Sitten on aika vaihtaa väriä eli ottaa ajoon upouusi huippumalli T8 Polestar Engineered, joka debytoi nimenomaan S60:n keulalla.

Tehoa on rutkasti teekuutosta enemmän ja töpselilatausmahdollisuus tiputtaa päästöjäkin oikein roimasti. Parhaiten pakettia kuvaa lyhyesti tokaisu, että auto kilpailee varsin kovassa luokassa. Siis esimerkiksi Audi S4:n ja Mercedes-AMG C43:n kanssa. Ei siis ihme, että hymy nousee 670 newtonmetrin kanssa nopeasti huulille.


Meikäläisittäin S60:n kiinnostavin moottorivaihtoehto eli pienempi plugin-hybridi T6 Twin Engine ei vielä ole tuotannossa, joten ajamaankaan sitä ei tällä kertaa pääse.

Kahden kokeillun voimalinjan puitteissa uusi S60 on vaikuttava lisä Volvon jo ennestään varsin kunnossa olevaan mallistoon.

Ajopäivän päätteeksi muistelemme vielä Ahlstedtin kanssa, että edellinen automalli josta Volvolla ei ollut tarjota lainkaan dieseliä taisi olla vuonna 1986 esitelty Volvo 480 ES. Tai sitten se Mitsubishi Carismalle sukua ollut ensimmäisen polven S40.

Volvo S60 T6 AWD

  • Moottori R4, turbo, 1 969 cm³, 228 kW (310 hv) 5700 r/min, 400 Nm/2 200-5100
  • Suorituskyky 0–100 km/h 5,6 s, huippunopeus 250 km/h
  • Kulutus 7,4 l/100 km 95E10
  • CO2-päästöt 182 g/km
  • Voimansiirto A8, neliveto
  • Mitat p 4 761, l 1 850, k 1 431 mm, akseliväli 2 872 mm, tavaratila 392/442 l, tankki 60 l
  • Hinta Vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt