Autot

Uudistunut Suzuki Vitara jättää jäähyväiset vapaasti hengittävälle moottorille

Julkaistu:

Uudistunut
Suzuki Vitara on uudistunut niin ulkonäöltään, tekniikaltaan kuin varustelultaankin. Suomessa suosittu nelivetoinen kompakti katumaasturi on jatkossa tarjolla kahdella bensiiniturbolla.
Vitaran linjat ovat kestäneet aikaa. Suurimmat muutokset on tehty keulaan, jossa on nyt kromattu etusäleikkö ja uudelleen muotoiltu puskuri. Takana on led-valot. Värivalikoimassa on pari uutta vaihtoehtoa. Myös vanteita on muotoiltu uudelleen.

Sisälle Vitara on saanut valmistajan mukaan aiempaa korkeatasoisempia materiaaleja. Samoin mittaristoa on selkeytetty.

Vitarassa jätetään vapaasti hengittävien moottorien aika taakse, kun 1,6-litrainen korvataan samalla 1,0-litraisella 112 Boosterjet -turbolla, jota käytetään myös Suzuki SX4 S-Crossissa. Uuden moottorin teho on 82 kilowattia (112 hv) ja suurin vääntömomentti on 170 Nm (160 Nm automaattivaihteiston kanssa).

Toisena moottorina jatkaa 1,4-litrainen 140 Boosterjet -turbo, joka oli ennen saatavissa vain Vitara-mallisarjan lippulaivaan. Moottori kehittää 103 kW (140 hv). Vääntömomentti 220 Nm on käytettävissä käyntinopeusalueella 1 500–4 000 r/min. Vitara kiihtyy tällä moottorilla varustettuna nollasta sataan 10,2 sekunnissa ja saavuttaa 200 km/h huippunopeuden.


Kaikki Suomessa myytävät Suzuki Vitarat ovat nelivetoisia. Suzuki Vitaran saa molempien moottorien kanssa joko käsivalintaisella tai automaattivaihteistolla varustettuna.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suzuki Vitaran varustelu on uudistuksessa kehittynyt. Kaikissa malleissa on ollut vakiona muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin ja alamäkihidastin. Myös törmäyksenestoavustimen toimintaa on muutettu. Ennen se toimi vain mikroaaltotutkan avulla, mutta nyt siinä on lisäksi kamera ja lasertutka. Parannusten myötä järjestelmään on lisätty jalankulkijatunnistus ja se jarruttaa aktiivisesti havaitessaan mahdollisen törmäyksen.
Suzuki Vitaran turvallisuuspaketin viimeistelevät aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.

Uudistuneen Suzuki Vitaran hinnat alkavat GL+ 112 Boosterjetin 23 990 eurosta. Suuremmalla moottorilla varustettuna hinta on 25 990 euroa. Toisena vaihtoehtona on GLX, jonka saa vain suuremmalla moottorilla hintaan 29 990 euroa. Ylellisemmässä mallissa on edellisten lisäksi muun muassa älyavain, navigointi, mokkanahkaverhoilu, pysäköintitutkat edessä ja takana ja panoraamakattoluukku.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt