Nissan Qashqai sai uuden moottorin – sukua Mercedekselle - Autot - Ilta-Sanomat

Supersuosittu Nissan Qashqai sai uuden moottorin: Tuore mittaustapa paljasti karun todellisuuden

Qashqai saa pian nokalleen uuden 1,3-litraisen bensiiniturbolla varustetun sydämen, jossa on hyvin paljon samaa Mercedes-Benzin vastaavan moottorin kanssa. Tehoversiot ovat Qashqaissa 140 ja 160 hevosvoimaa.

Julkaistu: 21.10.2018 6:57

Nissan Qashqain uusi pikkumoottori on sukua Mercedes-Benzille.

Nissanilla on kaikessa hiljaisuudessa kypsytelty supersuositulle Qashqaille todellista jytkyä: sen konepellin alle istutetaan upouusi 1,3-litrainen bensiinimoottori, joka on Mercedes-Benzistä tuttu.

Hieman oikaisten tulevat Qashqai-kuljettajat voivat siis kehaista, kuinka heidän autoissaan on Mersun moottori. Eikä siinä paljon liioittelua olekaan: uusi moottori on kehitetty Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin ja Mercedes-Benziä valmistavan Daimlerin kanssa yhteistyössä. Moottori on jo uudessa A-sarjan Mercedeksessä hyväksi voimanlähteeksi todettu.

Käytännössä Qashqain uusi bensiiniturbo on suunnittelultaan, sylinteriryhmältään, kampiakseliltaan ja osin teholtaankin käytännössä yhteneväinen A-sarjalaisen moottorin kanssa. Molemmilla merkeillä on kuitenkin sylinterinkannet, moottorin ohjaus ja Mercedes-Benzillä sylintereiden lepuutusjärjestelmä omaa käsialaansa.

Moottoritila on täynnä kuin käärmeenpesä, vaikka iskutilavuus on vain 1,3 litraa.

Nissanilla Qashqaissa debytoiva moottori korvaa samalla molemmat aikaisemmat 1,2- ja 1,6-litraiset kattilat. Tärkeintä valmistajalle on, että uusi moottori täyttää Euro 6d Temp -päästövaatimukset ja on edeltäjiään kokonaistehokkaampi. Uusi moottori on nelisylinterinen. Saataville tulevat 140- ja 160-hevosvoimaiset versiot.

Uuden moottorin huoltoväli on yksi vuosi tai 30 000 kilometriä. Tiedustelimme Nissanin moottorispesialisti John Fettisiltä myös pikkumosan mahdollista normaalia käyttöikää, sillä onhan 160 hevosvoimaa ja enimmillään 270 newtonmetriä vääntöä kohtuullisen paljon iskutilavuudeltaan vain 1,3-litraisesta voimanlähteestä.

Kuinka hyvin se kestää?

– Moottori on suunniteltu kestämään normaalikäytössä ainakin 300 000 kilometriä ennen mitään kriittisiä korjaustoimenpiteitä, Fettis vastasi.

Monessa Euroopan maassa moiset lukemat riittävät vallan hyvin auton eliniän, koska menopelit romutetaan huomattavasti aiemmin kuin meillä. Suomessa 300 000 kilometrin paikkeilla monella autolla alkaa vasta toinen tai kolmas elämä.

Qashqai aloitti crossover-buumin Suomessa noin 10 vuotta sitten.

Kuinka Qashqain uusi sydän sitten kestää vuosia, jää tietenkin nähtäväksi. Joka tapauksessa Nissan kertoo testanneensa sen perinpohjaisesti, mikä onkin helppo uskoa. Qashqain mainetta ei varmasti haluta tahria.

Aivan pelkästään yhden moottorin varaan hittiauto Qashqai ei kuitenkaan jää. Tulossa on myös uusi 1,7-litrainendieselmoottori, jonka kerrottiin saapuvan ensi vuoden puolella. Silti japanilaismerkillä nähdään, että vuoteen 2022 mennessä jo 25 prosenttia uusien autojen kannasta hankitaan sähköisinä, bensiinimoottorien osuus kasvaa 59 prosenttiin ja dieseleiden painuu enää 16 prosenttiin. Diesel tuntuu hiipuvan nyt lähes kaikilla uusien autojen rintamilla.

Yksi tärkeimmistä Qashqain suosioon vaikuttavia ominaisuuksia on se, että autossa istutaan hieman tavallista korkeammalla. Kaikki tarvittava on hyvin kuljettajan käsillä.

Syyskuun alusta alkaen Suomessa voimaan astunut WLTP-kulutusmittaus paljastaa Qashqain osalta karun todellisuuden: vaikka Nissan kertoo uuden 1,3-litraisen olevan entisiä moottoreita kokonaistaloudellisempi, nousevat CO2-päästöt vanhalla tavalla mitatusta ja ns. takaisinlasketusta (NEDC-BT-arvo) reippaasti WLTP:hen verrattuna.

Kun vanha arvo ensitestiautolle oli 129 grammaa kilometrille, on se nyt 163 grammaa. Lisäystä on siis yli neljännes, ja se saattaa vaikuttaa myös autoveron määrään korottavasti.

Uusittu NissanConnect-tietoviihdejärjestelmä mahdollistaa kuljettajan ja auton helpomman yhteistoiminnan. Järjestelmässä on nyt myös TomTomin Premium Trafic -palvelu.

Ajo-ominaisuuksiltaan Qashqai on entisensä. Ajaminen on perusvaivatonta, ja vaikka ohjaustuntumassa on keskialueella aivan pieni kuollut alue, palauttaa ohjaus asiallisesti. Etenemissuunnasta saa kohtalaisen hyvän palautteen ohjauspyörän välityksellä.

Nahkaverhoillut premium-istuimet sisältyvät korkeimpaan Tekna+ -varustetasoon. Näyttävyydestään huolimatta ne eivät tarjoa erityisen hyvää ajoasentoa pidemmille kuljettajille, keskimittaisella tilanne on parempi.

Moottoritienopeuksissa Qashqai etenee junamaisella vakaudella, ja kevyempitehoisenkin (140 hv / 240 Nm) moottorin voimat riittävät liikuttelemaan autoa ihan mukavalla ripeydellä. Sen jälkeen testatun suurempitehoisen (160 hv / 260 Nm) moottorin lisäpotku jää lopulta käytännössä melko vähäiselle merkitykselle, vaikka 0-100 km/h kiihdytyksessä onkin 1,6 sekunnin ero. Joustavuus on lopulta tärkeämpi ominaisuus.

Manuaalivaihteisto toimii hyvin, vaikka vaihteensiirrossa on jonkin verran epätäsmällisyyttä. Etenkin vaihteiston välityksiä voi luonnehtia onnistuneiksi uuden moottorin pariksi.

Tavaratila on pysynyt ennallaan, eikä ole sellaisena erityisen suuri.

Toisaalta on syytä kysyä, mihin manuaalivaihteistoa enää tarvitaan, kun uudistuvaan Qashqaihin on tulossa 1,3-litraisen pariksi myös uusi 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Tämä automaatti toimi ajossa varsin asiallisesti, ja kestävyyttä ajatellen siinä on märät kytkinlevyt. Nissan on aiemmin luottanut CVT-automaatteihin, joten mistä uusi automaatti nyt sitten yhtäkkiä löydettiin?

Renaultilta, tietenkin.

  • Moottori R4, 1 332 cm³, 103 kW (140 hv)/5 000 r/min, 240 Nm/1 600 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,5 s, huippunopeus 193 km/h

  • Kulutus 7,0 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 163 g/km

  • Voimansiirto M6, etuveto

  • Mitat p 4 394, l 1 806, k 1 590 mm, akseliväli 2 646 mm, omamassa 1 435 kg, tavaratila 430–1 598 l, tankki 55 l

  • Hinta vahvistamatta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?