Ministeri Berner: Autoverotuksen on muututtava – ”nämä päätökset on tehtävä”

Julkaistu:

Autoverotus
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) nostaa esille viisi näkökulmaa, joilla vähennetään liikenteen päästöjä.
Bernerin lääkkeet ovat verotus, sähköautot, kävely ja pyöräily, maaseudulla liikkuminen ja viidentenä globaali näkökulma.

Berner ohjaisi verotuksella autokannan nuorentamista, koska ”Suomen autokanta on vanhaa ja ikääntyneet autot saastuttavat. Autokannan uudistaminen on yksi keino liikenteen päästöjen vähentämisessä. Hinta taas on yksi tärkeimmistä auton hankintaan vaikuttavista tekijöistä.”

Bernerin mukaan autoveron tasoa merkittävästi laskemalla hankintahintaa saataisiin alemmaksi. Näin autokanta uudistuisi nykyistä nopeammin.

”Auton valmistuksen osuus auton elinkaaren aikaisista päästöistä on niin pieni, että vanha auto kannattaa nykyisellä teknologiakehityksellä vaihtaa uuteen jopa alle kymmenen vuoden ikäisenä. Jotta uudistuksella olisi vaikutusta, veronalennukset tulisi kohdentaa erityisesti nolla- ja vähäpäästöisiin autoihin”, Berner kirjoittaa sunnuntaina julkaistussa blogissa.

Berner muistuttaa, että tänä vuonna Suomeen tuodaan arviolta jopa 40 000 käytettyä autoa, lähinnä Saksasta ja Ruotsista. Nämä autot ovat usein vanhahkoja, suuripäästöisiä dieselautoja, jotka säilyvät käytössä pitkään. Kun tavoitteena on liikenteen päästöjen vähentäminen, näiden autojen kasvava kanta on ongelma.

 

Autoveron alentaminen auttaa vähentämään myös vanhojen autojen tuontia.

”Verotuksen käyttö autokannan uudistamiseen on keinona suoraviivainen. Jotta tavoitteisiin päästään, nämä päätökset on tehtävä. Autoveron alentaminen auttaa vähentämään myös vanhojen autojen tuontia.”

Vuoden 2018 alusta Suomessa käyttöön otettu sähköautojen hankintatuki (2 000 euroa) ei ole Bernerin mielestä toiminut toivotulla tavalla.

”Uusia tuettuja sähköautoja on tähän mennessä ostettu alle 200 kappaletta. Tavoitteet ovat kaukana horisontissa. Päämäärä on, että liikenteessä olisi vuonna 2020 vähintään 20 000 ja vuonna 2030 vähintään 250 000 sähköautoa. On ilmiselvää, että tuen myöntämisen ehtoja on tarkistettava.”

Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmasta Berner muistuttaa, että tavoitteen mukaan kävely- ja pyörämatkojen määrät kasvaisivat 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt