Lambolla pääsee nyt maastoon – 400 000 euron Lamborghini Urus kyllä kykenisi, mutta IS varoi rikkomasta mitään

Lamborghinin ensimmäinen katumaasturi Urus on superhieno arkiauto.

Kaikkea sitä näkee ja kokee: Lamborghinilla pääsee myös maastoon. Giallo Auge -väritys tekee Uruksesta melkoisen näyttävän auton.

18.10.2018 15:38

Jo on aikoihin eletty, voisi sanoa, kun tarkastelee Lamborghini Urusta. Sen ulkonäkö ja muodot paljastavat sen aidoksi Lamboksi, mutta kyllähän se rikkoo perinteisen italialaisen urheiluautovalmistajan rajoja voimakkaasti.

Se on tarkoituskin. Perinteisten urheiluauto- ja superautovalmistajien on kovassa kilpailussa mietittävä uusia kikkoja asiakkaiden kosiskelemiseksi.

Lamborghini Urus on italialaisvalmistajan ensimmäinen katumaasturi, joka on nimenomaan tarkoitettu niille, jotka haluavat ajaa Lamborghinilla joka päivä.

Auton katon taaksepäin laskeutuva coupé-muotoilu vie pääntilaa: yli 180-senttisellä matkustajalla pää hipoo kattoa.

Porsche tämän muotivirtauksen käytännössä aloitti jo vuosia sitten Cayennellaan. Perässä seurasivat muutkin valmistajat, kuten Bentley Bentaygallaan, nyt Lamborghini ja pian myös Ferrari.

Lamborghinille katumaasturin valmistaminen on tietyllä tavalla helppoa, kun konsernissa ovat jo ennestään edellä mainituista merkeistä muun muassa Porsche Cayenne, Bentley sekä Audi Q7. Urus jakaakin saman perustekniikan näiden kanssa, mutta muotoilu on aitoa Lamborghinia.

Suurten 21-tuumaisten pyörien sisällä ovat tehokkaat keraamiset jarrut, edessä 440-milliset levyt ja takanakin 370-milliset.

Uruksen moottori on sama nelilitrainen tuplaturboin varustettu V8 kuin esimerkiksi Audi RS6 -mallissa. Audin keulalla Performance-versiossa moottorista otetaan irti 605 hevosvoimaa. Uruksen kohdalla sitä on vielä trimmattu hieman lisää – 650 hevosvoimaan!

Ensi vuoden loppupuolella Uruksesta pitäisi tulla hybridimalli, joka mahdollisesti jakaa saman hybriditekniikan, josta Porschen kohdalla kutitellaan irti 680 hevosvoimaa. Lambon tapauksessa lukema alkaa seiskalla.

Lähes kaikki toiminnot ovat näyttöjen takana. Keskikonsolissa on kaksi suurta näyttöä ja mittaristona ratin takana toimii yksi suuri näyttö.

Keskikonsolista löytyvät auton ohjelman valintaan ja nelivedon ohjaamiseen tarkoitetut kytkimet, kuten punaisen suojalevyn takana oleva starttinappula sekä vaihteiston valintoja. Automaatin D-vaihde pistetään päälle napauttamalla ratin takana olevaa vaihteenvaihtosiivekettä.

Urusta maahantuovan Luxury Collection Automobilesin Suomeen saamat viisi kappaletta on myyty. Tällä hetkellä Lamborghinin kohdalla myydään jo ensi kesää. Myös tulevasta hybridistä on maahantuojan mukaan kauppoihin johtavia ennakkovarauksia.

Koska Urus on tarkoitettu joka päiväiseen käyttöön, on paikallaan mainita arkikäytön mahdollistavia yksityiskohtia. Uruksen saa neljä- tai viisipaikkaisena versiona. Viisipaikkaisessa takaistuimena on sohva, nelipaikkaisena erilliset istuimet ja keskellä iso konsoli. Päällepäin ei uskoisi, mutta autossa on myös varsin runsas tavaratila: päälle vedettävän suojan alle jää peräti 616 litraa tilaa.

Takaistuimet on muotoiltu ja tikattu samalla tavalla etuistuinten kanssa. Niskatukien logot eivät jätä epäilystä, minkä merkkisessä autossa ollaan.

Urus on muutenkin yllättävän iso auto. Sen akseliväli on yli kolme metriä ja pituuskin peräti 5,1 metriä.

Kiinnostavaa Uruksessa on tietysti myös sen mittava suorituskyky. Koska kysymyksessä on katumaasturi, autoa on myös mietitty hieman muista kuin nopeuden lähtökohdista.

Uruksen luonnetta saa muutettua keskikonsolissa sijaitsevan Anima- eli ohjelmakytkimen kautta. Urus on Strava eli katu-asetuksella hyvin pehmeä ja mukava. Sport-ohjelma tuo lisää luonnetta, ja pakoäänien voimakkuus kasvaa selkeästi, ohjaus jäykistyy ja kaasunvasteeseen tulee lisää luonnetta. Corsa- eli rata-asetus päästääkin pedon irti. Urus laskeutuu tavattoman alas ilmajousituksen avulla ja moottori muuttuu todella herkäksi kaasuvasteeltaan. Äänet ovat, no, ne ovat taivaalliset!

Tässä autossa moni asia on huomiota herättävää – korin väristä alkaen.

Taivaallinen on Urus myös ajaa, ajoi sillä rauhallisesti tai vaikka vain kruisailisi kadulla. Kaikki toimii kellontarkasti, niin kuin kalliissa autossa kuuluukin.

Ratamoodissa myös nelivedon tarjoamasta voimasta lähes 90 prosenttia välittyy tarvittaessa takapyörille. Myös Aventador S -mallista peräisin oleva takapyöräohjaus tukee mutkiin tykittämistä tehokkaasti.

Urus taipuu ratamoodissa mutkiin uskomattomalla tavalla ottaen huomioon, että se on sekä kooltaan että painoltaan jotain muuta kuin puhdasverinen urheiluauto. Radalla tällä autolla revittäneet sanovat sen ajettavuuden olevan aidon superauton luokkaa.

Koska Urus on katumaasturi, siinä on myös hankalaan maastoon soveltuvaa tekniikkaa.

Samasta Anima-vivusta saa säädettyä myös maasto-ohjelmat päälle ja toiselta puolelta vaihdevipua pystyy hallitsemaan nelivedon toimintoja. Auton maavara kasvaa reippaasti ilmajousituksen nostaessa sitä ylemmäs valitsemalla Sabbia-, Terra tai Neve-maastoajo-ohjelman. Suomeksi nuo tarkoittavat hiekkaa, maastoa ja lunta.

Voimaa piisaa.

Ei liene yllättävää, että ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen maasto, kun Uruksella ajaa ylivarovaisesti. Alla on melkoisen kallis katumaasturi, jota ei missään nimessä halua rikkoa tai kolhaista pieneenkään töyrääseen.

Auton arvonlisäverollinen hinta ilman autoveroa on 217 000 euroa.

Kun siihen lasketaan autoverot päälle, Uruksen kokonaishinta nousee 393 590 euroon – perusvarustein. Ottamalla vielä autoon hieman lisävarusteita, hinta on helposti 450 000 eurossa.

Uruksen suosio ei kuitenkaan yhtään yllätä, sillä se on äärimmäisen hieno, mutta myös tilava auton jokapäiväiseen käyttöön.

Lamborghini Urus

  • Moottori V8, tuplaturbo, 3 996 cm³, 478 kW (650 hv)/6 000 r/min, 850 Nm/2 250–4 500 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 3,6 s, huippunopeus 305 km/h

  • Kulutus 12,3 l/100 km 95E

  • CO2-päästöt 279 g/km

  • Voimansiirto A8, neliveto

  • Mitat p 5 112, l 2 016, k 1 638 mm, akseliväli 3 003 mm, omamassa 2 200 kg, tavaratila 616 l, tankki 75 l

  • Hinta 393 590 euroa

Kiitämme

Italialaisvalmistajan ennakkoluulottomuutta

Taivaallisia ajo-ominaisuuksia

Moitimme

Verojen myötä huimaksi karkaavaa hintaa

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?