IS kysyi autotekniikan asiantuntijalta, Aalto-yliopiston mekatroniikan professorilta Kari Tammelta, kuinka helpoksi tai vaikeaksi hän näkee henkilöauton nopeusrajoittimen sabotoinnin.
Tammen mukaan laite vaikuttaa melko järkevältä.
– Muun muassa se, että laitteen avaamisesta jää jäljet. Sen ohittaminen signaaleja huijaamalla lienee mahdollista, mutta autosta riippumaton GPS tallentaa tiedot ajosta. Tällöin nähtäisiin, että autolla on ajettu esimerkiksi kovempaa, Tammi sanoo.
Tammen mukaan laitteen ohittaminen ja sitä valvovan GPS-datan pimentäminen ovat ainoat mahdollisuudet sabotoida laitetta. Tammi ei kuitenkaan halua ottaa kovin vahvasti kantaa mihinkään suuntaa, koska ei ole perehtynyt perusteellisesti laitteen teknisiin yksityiskohtiin.
Tammi kuitenkin muistuttaa, ettei murtovarmaa lukkoakaan ole vielä keksitty. On vain toinen toistaan varmempia lukkoja.