Tätä Kiaa on turha vähätellä! - Autot - Ilta-Sanomat

Tätä Kiaa on turha vähätellä!

Takaveto ja nelisylinterinen bensiinimoottori laskevat GT-Linen painoa varustelusta riippuen jopa parisataa kiloa malliston nelivetoiseen V6-lippulaivaan nähden.

Julkaistu: 15.10.2018 6:59

Näyttävä Kia Stinger tuntuu hyvältä neljälläkin sylinterillä.

Kun Kia Stingerin yltä poistettiin suojapeitto Geneven autonäyttelyssä 2017, kuului yleisöstä ihailevia huokauksia.

Tällaista autoa 1946 perustettu Kia ei ollut vielä esitellyt. Stingerin pitkä konepelti, perää kohden hiljakseen laskeutuva kattolinja, matala maavara ja ilmeinen lupaus ajattomasta tyylikkyydestä tekevät siitä aidon Gran Turismon.

Samanlaisia huokauksia taisi kuulua vuosi sitten, kun ensi kerran itse istahdin Stingereistä voimakkaimman, V6-moottorilla ryyditetyn auton rattiin.

Tuplapakoputket ja GT Line -signeeraus antavat perässä ajaville osviittaa.

Kaiken tämän jälkeen valmistautuminen 115-hevosvoimaa vaisumman Stinger GT-Linen ajamiseen ei aiheuttanut adrenaliinin liikatuotantoa.

Auton ulkonäkö on yhä houkutteleva, mutta pettääkö tyylipuhdas kuori? Päästelevätkö pakosarjat minkäänlaista kurnutusta? Katsooko ohi ajava Mustang-kuski säälivästi?

Kun autolla oli kurvaillut viikonlopun yli, mittasuhteet alkoivat loksahtaa kohdilleen: tämä nelisylinterinen on erinomaista V6-versiota jotenkin inhimillisempi ja lähestyttävämpi, ihmiseen arkeen sopiva laite.

Kia Stinger tarjoaa hyvät tilat neljälle. Viisto kattolinja ei aiheuta erityisiä matkustusongelmia takapenkillä.

Stingerillä ajamisesta nimittäin nauttii moottorista riippumatta. Kuljettajan konttori on toimiva. Alusta on urheilullisen jämäkkä olematta liian tiukka. Ajonopeuden mukaan muuttuva, sähköisesti tehostettu ohjaus tuntuu nopealta ja teeskentelemättömältä.

Vaikka tällainen GT-auto on omiaan reippaassa matkanteossa, niin rauhallisempikin tahti kaupunkiliikenteessä miellyttää.

Kuljettaja voi keskittyä ajamiseen: kaikki tarpeellinen löytyy ilman turhia hörhellyksiä.

Viimeistään sadekelillä auton takavetoisuus käy ilmi. Kun kaasupoljin käy syvällä, perä irtoaa herkästi ajolinjasta, mutta taka-akselin luistonrajoitin palauttaa auton hetkessä aiottuun kulkusuuntaan.

Takapenkillä kaksi viihtyy hyvin – joskin he salaa haluaisivat kuskin paikalle.

Jos autosta etsii puutteita, niin A-pylvään aiheuttama katve ja tavaratila ilman kassikoukkuja kirjautuvat ensimmäisenä muistivihkoon. Näkyvyys taakse jää vajaaksi, mutta sensoreiden ja kameroiden avustuksen myötä ongelma haihtuu merkityksettömäksi.

Keskikonsolin säädöt löytyvät vaivatta.

Ja kyllä! Tuntuvimmissa kiihdytyksissä tyylinmukaista äänimaailmaakin kantautuu matkustamoon, kunhan ajotilavalitsemasta naksauttaa urheilullisen vaihtoehdon päälle.

Liioittelua tai ei, konepellin ilmanottoaukot alleviivaavat tyyliä.

Kia Stinger 2,0 T-GDI RWD GT-Line

  • Moottori R4, turbo, 1 998 cm³, 188 kW (256 hv)/6 200 r/min, 353 Nm/1 400–4 000 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 6,0 s, huippunopeus 240 km/h

  • Kulutus 7,9 l/100 km 95E

  • CO2-päästöt 209 g/km (WLTP)

  • Voimansiirto A8, takaveto

  • Mitat p 4 830, l 1 870, k 1 400 mm, akseliväli 2 905 mm, omamassa 1 642–1 758 kg, tavaratila 406 l, tankki 60 l

  • Hinta 56 464 euroa

Kiitämme

Nautinnollista ajettavuutta

Pätevää moottoria

Moitimme

Ajotilojen muokkausmahdollisuuden puuttumista

Tavaratilan puutteita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?