Suomalaisten suosikkiautoon iso muutos: Tarjolle vain yksi koko bensiinimoottorista

Julkaistu:

Moottorit
Nissan Qashqain moottoripaletti menee uusiksi ja kapenee.
Syyskuun alusta alkaen Suomessa voimaan astunut WLTP-kulutusmittaus ja sen aiheuttama uusi hinnoittelu ovat pakottaneet monet merkit muuttamaan voimanlähdevalikoimansa kokoonpanoa ainakin toistaiseksi. Moottoreihin on myös tehty erilaisia päivityksiä.

Nyt on Nissan Qashqain vuoro. Qashqaissa debytoi täysin uusi 1,3-litrainen bensiinimoottori, joka korvaa molemmat aikaisemmat 1,2- ja 1,6-litraiset moottorit. Uusi moottori täyttää uudet Euro 6d Temp -päästövaatimukset. Samalla se on edeltäjiään kokonaistehokkaampi. Uusi moottori on nelisylinterinen. Saataville tulevat 140:n ja 160:n hevosvoiman versiot.

Nissanin edustajat paljastivat uuden moottorin tietoja Ilta-Sanomille Espanjan Barcelonassa. Japanilaismerkillä nähdään, että vuoteen 2022 mennessä jo 25 prosenttia uusien autojen kannasta hankitaan sähköisinä, bensiinimoottorien osuus kasvaa 59 prosenttiin ja dieseleiden laskee enää 16 prosenttiin.

Qashqaihin on silti tulossa myös uusi dieselmoottori, jonka kerrottiin saapuvan ensi vuoden puolella. Tämä voimanlähde on Nissanin edustajien mukaan 1,7-litrainen.
Uudistuvaan Qashqaihin on tulossa 1,3-litraisen moottorin pariksi myös uusi 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto, jossa on märät kytkinlevyt.

Uutta moottoria arvioidaan valmistettavan peräti miljoona kappaletta vuodessa, ja näistä yli puolet päätyisi Qashqain konepellin alle.

Moottorin huoltoväli on yksi vuosi tai 30 000 kilometriä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt