Autot

Värikästä autokeskustelua eduskunnassa: Vihreät huolissaan yksityisautoilun 19 euron hinnanalennuksesta – kokoomus kuittaili Toivolan taksiajeluista

Julkaistu:

Liikennepolitiikka
Hallitus esitti eduskunnalle viime tiistaina uutta ajoneuvoverolakia, jossa ajoneuvoveroa kevennetään kaikilta alle 200 grammaa kilometriltä päästäviltä autoilta yhteensä 50 miljoonalla eurolla.
Kärjekkäimmin hallituksen alennusesitystä vastustivat eduskunnassa käydyssä salikeskustelussa vihreiden ja Sdp:n edustajat, jotka saivat asialleen taustatukea myös vasemmistoliitosta.
– Keskimääräinen suomalainen auto, 10-15 vuotta vanha ei-ekoauto, hyötyisi laskelmiemme mukaan 19 euroa tästä alennuksesta. Se tarkoittaa sitä, että tätä ei ole riittävästi suunnattu sinne nollapäästöisten ja vähäpäästöisten autojen suuntaan, sosiaalidemokraattien Timo Harakka aloitti ja jatkoi:

– Teidän pitäisi suunnata tämä päästöttömiin ja pienipäästöisiin autoihin ja lopettaa se tuen maksaminen ympäristövahingollisille ajoneuvoille.

Harakan kanssa samalla torjuvalla linjalla, mutta vielä pari astetta rajummin keskustelua jatkoi Vihreiden Ozan Yanar:
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Mitä tapahtuu, kun yksityisautoilun kustannukset vähenevät? Silloin päästöt kasvavat. No meidänhän piti alentaa päästöjä vuoteen 2030 mennessä, olivatko ne tavoitteet 50 prosenttia vai 40 prosenttia... Kuitenkin todella merkittävät tavoitteet meillä oli liikenteen päästöjen alentamisen suhteen, ja vuoteen 2030 meillä on vain 12 vuotta, jopa vain 11, jos tämän vuoden loppupuolta ei enää lasketa, Yanar sanoi.
Viimeisessä puheenvuorossaan Yanar epäili, että ajoneuvoveron laskeminen on sinisen puolueen projekti, johon ”valitettavasti muut hallituspuolueet ovat joutuneet taipumaan”.

Tässä välissä Harakka oli jo ehtinyt poistumaan salista ja kuittaamaan pääsi kokoomuksen Markku Eestilä:

– Arvoisa puhemies! Olipa harmi, että edustaja Harakka sitten juuri, kun päästiin asian ytimeen, lähti salista pois. [Ozan Yanar: Minä olen täällä!] Olisin kaivannut hänen kommenttejaan, koska minä itse näen — ja tämä koskee myös edustaja Yanaria — että meillä on olemassa Suomessakin kaksi maailmaa. On semmoinen maailma, missä julkinen liikenne toimii hyvin, niin kuin täällä Helsingissä, mitä täällä autolla tekee. Julkinen liikenne on halpaa. Sitä tukee valtio, sitä tukevat kunta ja veronmaksajat ja kaikki. Ja siitä julkisesta liikenteestä saamme me kansanedustajatkin nauttia, joku ajaa kyllä taksillakin ihan riittävästi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
– Minä olen monta kertaa sanonut, että jos nyt autoilun ja liikenteen verotus keksittäisiin ikään kuin uutena, se menisi perustuslakivaliokuntaan. Jossakin päin ihmiset ovat pakotettuja maksamaan näitä veroja, ja jossakin päin he voivat valita julkisen liikenteen. Se ei ikäkuuna päivänä menisi perustuslakivaliokunnassa läpi yhdenvertaisuuspykälän nojalla, Eestilä jatkoi vielä.

Keskustelu päättyi lopulta ajoneuvoveroasian lähettämisellä valtiovarainvaliokuntaan.

Eduskunnassa käydyn ajoneuvoverokeskustelun voit lukea kokonaisuudessaan Vaski-tietokannasta. Veron alentamista esitetyllä tavalla puolustivat hallituksen kansanedustajat eli kokoomus, siniset ja keskusta ja vastustivat Sdp, vihreät ja vasemmistoliitto. Muiden puolueiden edustajat eivät ottaneet käydyssä keskustelussa asiaan kantaa.

Ota kantaa

Kannatatko yksityisautoilun kustannusten nostamista tai laskemista?

Nostamista 5% Laskemista 84% En kumpaakaan 8% Molempia 3%
Ääniä yhteensä 25332

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt