Lvm:n ylijohtaja: Liikenteen verotusta uudistettava – tiemaksuja alustetaan jo - Autot - Ilta-Sanomat

Lvm:n ylijohtaja: Liikenteen verotusta uudistettava – tiemaksuja alustetaan jo

Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Juhapekka Ristolan mukaan ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi on uudistettava myös liikenteen verotusta.

Yhtenä keinona ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan tiemaksuja, joita voidaan kohdentaa infran kehittämiseen, ylijohtaja Ristola kirjoittaa.­

2.10.2018 13:12

Suomi on sitoutunut vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä lähes 40 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Kansallisesti on sovittu, että liikenteen päästöt on puolitettava, Ristola muistuttaa.

Ristolan mukaan tavoite voidaan saavuttaa vain, jos liikenteen verotusta uudistetaan niin, että se aidosti ohjaa vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä. Näin hän kirjoittaa:

”Vaikka liikenteen verotus on päästöperustaista ja ohjannut jo viimeiset kymmenen vuotta päästöjen vähennyksiin, päästöjä ei ole saatu vähennettyä riittävästi. Liikenne tuottaa edelleen viidenneksen ilmastonmuutosta kiihdyttävistä kasvihuonekaasupäästöistä Suomessa. Verotuksen ohjausvaikutus on selvästi riittämätön.”

Ristolan kirjoituksessa muistutetaan myös, että vuodesta 2008 lähtien autokanta Suomessa on vanhentunut vuosi vuodelta, vaikka tavoitteena on ollut uudistaa sitä.

Ylijohtaja Ristola muistuttaa, että vuodesta 2008 lähtien autokanta Suomessa on vanhentunut vuosi vuodelta, vaikka tavoitteena on ollut uudistaa sitä.­

Näin Ristola kirjoittaa:

”Nykytahdilla tänään ostettu ajoneuvo on liikenteessä vuoteen 2039 saakka. Tämä on yhdeksän vuotta ilmastotyöryhmän vuoden 2030 välitavoitteiden jälkeen.”

”Nyt verotus ohjaa tuomaan Suomeen käytettyinä suuria ja dieselkäyttöisiä autoja. Autoja tuodaan erityisesti Saksasta ja Ruotsista. Näiden tuontiautojen keski-ikä on kuusi vuotta. Yli puolet niistä on diesel-käyttöisiä. Tänä vuonna tuontimääräksi arvioidaan 30 000 ajoneuvoa. Nämä autot ovat liikenteessä pitkään ja niillä ajetaan paljon. Laaja vanhojen autojen maahantuonti on suoraa seurausta nykyisestä liikenteen veropolitiikasta.”

Tiemaksuja alustetaan jo

Ristola vaatii laajasti eri keinoja liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

”Yhtenä keinona tarvitaan tiemaksuja, joita voidaan kohdentaa infran kehittämiseen. Tarvitaan myös verotuksen uudistamista siten, että se edistää autokannan uusiutumista, mutta myös ohjaa muuttamaan käyttäytymistä ja kannustaa uusien liikkumispalveluiden käyttöön.”

”Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä, jossa myös valtiovarainministeriö on mukana, pohtii paraikaa, millä keinoilla ja toimenpiteillä liikenteestä voitaisiin tehdä hiiletöntä vuoteen 2045 mennessä. Työryhmä julkaisi väliraportin syyskuun puolivälissä. Yksi sen pääviesteistä oli, että liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen poistamiseen ei ole olemassa yhtä yksinkertaista ja helppoa tietä.”

Ristolan kirjoitus on samalla kommentti hallitusneuvos Merja Sandellin kolumniin, jossa hän muun muassa kirjoittaa, että ”liikenteen verotustamme voidaan nyt pitää edistyksellisenä maailmanlaajuisesti.” Sandellin mukaan yksittäisistä tieosuuksista kannettavia maksuja voitaisiin käyttää tieosuuden rahoittamiseen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?