Autot

Rolls-Royce hamuaa nyt asiakkaita Helsingistä

Julkaistu:

Loistoautot
Luksusmerkki Rolls-Royce kävi näyttämässä ylellisiä autojaan Helsingissä.
Helsingin Pörssitalossa elettiin hetken aikaa poikkeuksellisen ylellisissä tunnelmissa, sillä Tukholmasta löytyvä Rolls-Roycen jälleenmyyjä oli tuonut paikalle sekä autoja että myyntihenkilöstöään.

Callisma Ab:n PR- ja markkinointipäällikkö Josephine Suzor puhuu Rolls-Roycesta lämpimästi ja kunnioittavasti. Vuonna 1906 perustetun yrityksen tuotteet olivat pitkään äärimmäisen konservatiivisia – ilkeämielinen puhuisi vanhanaikaisista myyntiartikkeleista.


Rolls-Roycen mallistoon on yleensä kuulunut yksi ”myyntimalli”, jonka rinnalla on tarjottu joko jättisuuria tai muuten rajoitetummin myytäviä versiota, kuten avo- tai coupé-korisia vaihtoehtoja niille, jotka ajavat autoaan yksin. Silti merkin leipälaji on kuljettajan ajettavat autot – tai ainakin näin on ollut tähän asti.

Autonomisten autojen aikakausi ei ole saavuttanut Rolls-Roycea, eikä kenties koskaan saavutakaan. Rolls-Roycen omistaja on tähänkin asti voinut nukkua tai lukea kirjaa autossaan, koska kuljettaja on tehnyt varsinaisen työn.


Muiden luksusautomerkkien kuten entisen tytäryhtiö Bentleyn nuorentaessa imagoaan ja mallistoaan se pystyi nopeasti valtaamaan markkinoita. Bentley kiinnosti tähtiä, niin meillä kuin muuallakin. Maailmalta löytyy suuret määrät superrikkaita nuoria, jotka voisivat hyvin ostaa myös Rolls-Roycen, mutta heitä ei aiemmin merkin liikkeissä nähty: urheilijoita, muusikoita, sijoittajia, liike-elämässä jo nuorena menestyneitä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nyt näyttää kuitenkin siltä, että myös Rolls-Roycella on onnistuttu. Sen kaksioviset, nelipaikkaiset – mutta eivät mitenkään kompaktit – Wraith ja sen avoversio Dawn ovat houkutelleet asiakkaita täysin eri tahtiin kuin ennen.

– Kun vuonna 2010 uuden Rolls-Roycen ostajan keski-ikä oli 68 vuotta, on se tällä hetkellä 37 vuotta, Callismalta kerrotaan

Ostajien keski-ikänä 37 vuotta on lukema, josta mikä tahansa automerkki olisi hyvin ylpeä. Suomessa uuden auton kauppasopimukseen nimensä vetävä on tällä hetkellä keskimäärin 53-vuotias!


Nyt Rolls-Roycelta tulee myös katumaasturi. Hiljattain se lanseerasi Cullinanin, joka tietysti on valmistajan mukaan maailman ylellisin laatuaan.

Rolls-Roycen perinteinen ostajakunta, vanhaa rahaa perineet tai nummien lordit tuskin hätkähtävät autoa. Luksuskatumaasturien maailmassa juuri mikään ei ole ollut pyhää sen jälkeen kun Ferrari ja Lamborghini ilmoittivat omista projekteistaan. Katumaasturi saattaa tuoda edelleen nuoria asiakkaita Rolls-Roycelle, ja takuuvarmasti se myy tässä mielessä jäyhistä perinteistä vapaissa arabimaissa. Eikä Rolls-Royce itsekään kutsu autoaan katumaasturiksi vaan lifestyle-autoksi.

 

Suomessa on tänä päivänä paljon hyväksytympää ajaa luksusautolla kuin vaikka parikymmentä vuotta sitten.

Puolessatoista vuodessa Callisma on myynyt Skandinaviaan reilut parikymmentä Rolls-Roycea. Selviää myös on, että Helsingissä Brittiläisen kauppakamarin B3CF:n kanssa järjestetty pieni ja intiimi tilaisuus oli tarkoitettu testaamaan suomalaisasiakkaiden intoa tutustua maailman ylellisimmäksi mainittuun autoon.

– Suomessa on tänä päivänä paljon hyväksytympää ajaa luksusautolla kuin vaikka parikymmentä vuotta sitten, jälleenmyyjän edustajat kertovat.

Sattumalta sama aika on kulunut siitä, kun Rolls-Roycen silloinen jälleenmyyjä laittoi pillit täällä pussiin.

B3CF:n puheenjohtaja Garry Parker on asunut Suomessa vuosikausia.

– Suomessa ei perinteisesti ole hankittu todella kalliita autoja, vaikka niihin olisi ollut varaakin. Kun kuljen Helsingin laitureilla, makaa siellä miljoonien arvoisia huvijahteja, joiden ylläpito on todella kallista. Auton hankkiminen on paljon edullisempaa, ja sitä paitsi, autoa käytetään päivittäin, Parker latasi.

Sisään vähitellen valuva kutsuvierasjoukko vaikuttaa Rolls-Roycelle sopivalta. Potentiaalisia asiakkaita, mutta ei lehtien kansijutuissa viihtyviä kasvoja. He ovat niitä, jotka tekevät paljon työtä, ottavat suuriakin riskejä ja lopulta ovat siinä taloudellisessa asemassa, että pystyvät hankkimaan itselleen arvokkaan auton. Kuten vaikka Rolls-Roycen.

Ota kantaa

Oleko ollut koskaan Rolls-Roycen kyydissä?

Olen 21% En ole 74% En muista 5%
Ääniä yhteensä 3167

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt