Kian uusi GT-malli ei ole aivan GTI - Autot - Ilta-Sanomat

Kian uusi GT-malli ei ole aivan GTI

Kia esitteli kansainväliselle lehdistölle uutuutensa, jotka nivoutuvat kompaktin perheautoluokan Ceedin ympärille. Suurelle yleisölle linjakas ProCeed Shooting Brake GT sekä viisiovinen ”hot hatch” Ceed GT (kuvassa) esitellään lokakuun alussa Pariisin autonäyttelyssä.

Julkaistu: 23.9.2018 15:55

GTI-luokan automarkkinaan on viime vuosina tullut uusia yrittäjiä. Kia tarjoaa nyt oman ehdokkaansa.

Ceedin – nyt ilman mallinimessä aiemmin ollutta heittomerkkiä – urheilullisviritteisen GT:n sai jo edellisessä mallisukupolvessa vuonna 2013. Malliuudistuksen jälkeen GT tuodaan nyt myyntiin uudelleen, tutulla reseptillä ja muutamalla lisälääkkeellä.

Voimasta huolehtii edelleen 1,6-litrainen turboahdettu bensiinimoottori, nyt nimellisteholtaan 204 hevosvoimaa ja 265 newtonmetriä. Samaa moottoria korealaiskonserni käyttää lähes läpi koko mallistonsa – aiempiin koeajokokemuksiin nojaten se on aika vaivaton ja hieman insinöörimäinen, joskin samalla siitä puuttuu aimo annos persoonallisuutta ja luonnetta. Arkikäytettävyys on kuitenkin kuten millä tahansa muullakin perusperheauton moottorilla. Tämä on juuri sitä vaivattomuutta.

Julkistamistilaisuudessa valmistaja ei vielä kertonut GT:n suoritusarvoja.

Ceed GT toimitetaan normaalisti kuusinopeuksisella manuaalivaihteistolla, mutta nyt ensi kertaa 204-hevosvoimaisen moottorin yhteyteen voi valita halutessaan myös merkin itse kehittämän seitsennopeuksisen kaksoiskytkinautomaatin.

Kian ja Hyundain oma laatikko on ainakin muissa malleissa toiminnaltaan parempi ja herkempi kuin vaikkapa Volkswagenin ja sen tytäryhtiöiden käyttämät mallit. Erityisesti sen reagointi liikkeellelähdöissä on notkeampaa kuin VW:n käyttämien laatikoiden.

Urheiluhenkiset istuimet antavat normaalipenkkiä enemmän tukea.

Ceed GT:n 204 hevosvoimaa eivät vie sitä vielä aivan terävimpään kärkeen. Konsernin sisältä löytyy jo todella maukas Hyundai i30N. Ceed GT on selvästi sen alapuolella nokkimisjärjestyksessä. Silti insinööriosastolle näytetään antaneen hieman vapauksia toteuttaa itseään.

Jarrulevyt on kasvatettu etuakselistolla 320-millisiksi, ja kaarreajoa avitetaan nykyautoissa yleistyvällä vääntövektorointiin perustuvalla toiminnolla, jossa sisäkaarteen puoleista pyörää jarrutetaan aliohjaamisen välttämiseksi.

GT:n ohjaamossa ollaan melko lailla tutussa Kia-maailmassa.

Ohjausvaihteen välitystä on kiristetty 2,44 kierrokseen. Alustaa ja samalla painopistettä on pudotettu viisi milliä alemmas. Kia kertoo myös uutuuden kallistuksenvakaajien olevan nyt hieman aiempaa pehmeämmät, mikä parantaa nimenomaan sisemmän pyörän pitoa jyrkästi kaarrettaessa.

Tavanomaiset turvallisuusjärjestelmät ovat joko vakiovarusteena tai vähintään optiolistalla, kaista-ajoavustimista ja kuolleen kulman varoitusjärjestelmistä alkaen.

Autojen hyväksyntäprosessi on vielä vaiheessa, eikä tehdas anna tarkkoja teknisiä tietoja vielä maksimitehon ja väännön lisäksi. Suorituskykyarvojen ja vaikkapa polttoaineenkulutustietojen pitäisi kuitenkin olla valmiina auton ensi-illassa, lokakuun alussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?