Autot

Se oli auto, josta haaveiltiin tyttöjen sijasta – ”itku oli lähellä”

Julkaistu:

Silloin ennen...
Jokaiselle automiehelle jää lapsuudesta yksi unelma. Itku olikin lähellä, kun Fast and Loud -sarjassa tuli vastaan Lotus Cortina.
Amerikkalaisen tosi-tv-sarjan muskeliautopajan omistaja Richard Rawlings esitteli hieman hämmentyneenä Euroopan Fordia.

Kermanvalkoinen, perinteisellä British Racing Green -kilpa-ajovihreällä kylkiraidalla ja 1 600 kuution moottorilla varustettu Ford Cortina Lotus Mk1 oli eri luokkaa kuin sarjassa yleensä tuunattavat viidestä seitsemän litran veekahdeksikot.

Harvinaiseksi yli 50 vuoden takainen brittien ihmeauto kuitenkin ymmärrettiin. Taisivat tehdä kaupat 65 000 dollarilla.

Minä ja kaverini Markku olisimme varmasti rakastuneet Lotus Cortinaan, vaikkei Kuopion Ford-liike olisi ollutkaan isän työpaikka.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Jo tavallinen Ford Cortina oli sulavine muotoineen 1962 myyntiin tullessaan häikäisevä kaunotar. Upeista takalampuista tullut nimi ”Tähtiperä” riittää mallin tunnisteeksi.

Kerran päästiin liikkeen myyntipäällikön urheilullisin mittarein ja kromisin kylkilistoin varustellun, yli 80-heppaisen Cortina GT:n kyytiin. Oli semmoinen kiihtyvyys, että hyvä, kun ei selkänojasta läpi imeydytty!

Koska kukaan ei Kuopiossa tilannut oikeaa kilpuria, Lotus Cortinaa, haaveiluun piti käyttää vain esitteitä ja lehtijuttuja.

Lotuksen kilpapajan muokkaamasta moottorista otettiin irti jo reilut sata hevosvoimaa, ja oli Lotus muutenkin perus-Cortinaa vankempaa tekoa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ei siis ihme, että kun se otettiin rallikäyttöön, alkoi tulla puhdasta jälkeä. 1964 kansainvälisiä rallivoittoja satoi Cortinalle niin paljon, että Ford nimesi sen suurella mainoskampanjalla Cortina-vuodeksi.

Elämäni autotähtihetki koitti, kun Safari-rallin voittaja-Cortina ja muut saman rallin palkitut Cortinat saapuivat juhlakiertueellaan näytille Kuopioon.

Etuoikeutettuna pääsin hipaisemaan niin Lotuksen kuin GT-ralliversion punaisenlikaista kylkeä. Taisivat olla markkinamielessä sama auto eri meikissä.

 

Ford kyllä petti meidät.

– Nuo liat ovat suoraan Safari-rallista, ja niiden päälle on ruiskutettu lakkaa, jotta Cortinat näyttäisivät aivan samalta kuin maaliin tullessaan, isä selvitti.

Kun Markun kanssa istuimme illalla pihalla, ei puhuttukaan tytöistä. Kättä päälle vannoimme, että kun tullaan isoiksi, ostetaan kumpikin Lotus Cortina – ja jos vain toinen rikastuu, hän ostaa Lotukset kummallekin.

Ford kyllä petti meidät: vuoden 1967 uusi Cortina Mk 2 oli ehdottomasti maailman kaikkein rumin auto, jopa Lotukseksi tuunattuna!

Kymmenen vuotta sitten posti toi pienen paketin.

”Ajattelin, että nyt on hyvä hetki”, oli vuoden 1966 Lotus Cortinan pienoismallin saatekirjeessä.

Vinkkaa osoitteeseen plus@iltasanomat.fi, mitä tavaraa tai asiaa kaipaat. Me etsimme tarinan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt