Autot

Tämä aito maastoauto on todellinen vastarannan kiiski

Julkaistu:

Ensitesti
Uusi Suzuki Jimny takertuu entistä enemmän alkuperäisiin juuriinsa.
Pienten maastoautojen jo ikoniseksi ilmestykseksi kasvaneella Suzuki Jimnyllä on lähes 50 vuoden historia takanaan. Ensimmäisen kerran 1970-luvun alkuvuosina markkinoille saapuneesta kevyestä metsäpolkujen koluajasta on tähän mennessä nähty kolme eri sukupolvea, joista viimeisin eli peräti kahdenkymmenen vuoden ajan.

Se on automaailmassa harvinaisen pitkä aika.

Nyt Jimnystä on saatu kehitettyä kuitenkin jälleen uusi, neljäs sukupolvi.

IS tutustui uutuuteen aivan tuoreeltaan Saksassa. Auto on täysin uudelleen rakennettu vahvennettua tikapuurunkoa, muotoilua, moottoria, turvavarusteita ja sisätiloja myöten. Yksi asia ei kuitenkaan ole muuttunut: Jimny on edelleen aito maastoauto, joka vähät välittää siitä, kuinka mairittelevaa suorituskyky on suuremmissa nopeuksissa ja ajokäyttäytyminen esimerkiksi moottoriteillä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Niillä ei ole Jimnyssä juurikaan merkitystä.

Jimny on nykyaikaisen mittapuun mukaan poikkeavan erikoinen henkilöauto: siinä ei ole itsekantavaa korirakennetta, ei turboahdettua moottoria, ei virtaviivaista muotoilua eikä silmiä hivelevän laadukasta sisätilojen verhoilua tai huippuunsa hiottua ergonomiaa. Nuo ominaisuudet ovat Jimnyssä toissijaisia, ja niiden puute tekee autosta eräänlaisen vastarannan kiisken tavallisten henkilöautojen rintamassa.

Aidon maastoauton tärkeimmät ominaisuudet ovat sen sijaan edelleen vahvasti kuvassa mukana. Neliveto, alennusvaihteisto, keveys ja kunnon maavara tekevät Jimnystä pätevän metsäpolkujen möyrijän, joka ei vähästä pelästy.

Ensitestin perusteella Jimny on uudistunut arvoilleen rehellisesti. Suzuki on tehnyt autosta juuri sellaisen, jollaiseksi se on alun perinkin suunniteltu. Maastossa eteneminen on hallussa, eikä pahojakaan paikkoja tarvitse etenemiskyvyn vuoksi pelätä. Vaikka auton uusi 1,5-litrainen bensiinimoottori on väännöltään ohuen puoleinen, jaksaa kevyt Jimny liikkua alennusvaihteiston avulla vaikeassa maastossa vakaasti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tärkeätä on myös Jimnyn ulkoinen olemus: auto tuo helposti hymyn huulille sympaattisella olemuksellaan.

Suomeen uudesta Jimnystä on tulossa vain yksi varustetaso, GL. Auton voi valita joko viisiportaisen manuaalin tai neliportaisen automaatin kera.

Manuaalin hinnat alkavat 24 991 eurosta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt