IS Espanjassa: Tällainen on uusi suuri Seat Tarraco – Škoda Kodiaqin haastaja - Autot - Ilta-Sanomat

IS Espanjassa: Tällainen on uusi suuri Seat Tarraco – Škoda Kodiaqin haastaja

Kisa kovenee. Seat tarraco saapuu ensi vuoden alussa Suomeen.

Kisa kovenee. Seat tarraco saapuu ensi vuoden alussa Suomeen.

Julkaistu: 19.9.2018 10:10

Kookas Seat Tarraco täydentää espanjalaismerkin SUV-trion.

IS seurasi tapahtumaa paikan päällä Espanjassa, kun täysin uusi Seat-malli Tarraco esiteltiin kansainväliselle lehdistölle eilen illalla. Espanjalaiskaupunki Tarragonasta nimensä saanut Tarraco on Seatin tuorein ja suurin SUV-malli Aronan ja Atecan vanavedessä.

Suomeen Tarraco saapuu aluksi neljän eri moottorivaihtoehdon kera: bensiinivoimanlähteet ovat 1,5- ja 2,0 -litraiset TSI-turbot (150 ja 190 hevosvoimaa); 2,0-litraisesta TDI-dieselistä tulee niin ikää saataville 150:n ja 190:n hevosvoiman versiot.

Tilaa riittää yhtä lailla Škoda Kodiaqissa..

Tilaa riittää yhtä lailla Škoda Kodiaqissa..

Autosta on myöhemmin (näillä näkymin vuonna 2020) tulossa myös 210 hevosvoiman ja 400 Nm:n PHEV-versio, eli ladattava hybridi.

Näistä kaikki muut variaatiot ovat toistaiseksi nelivetoisia, paitsi 1,5-litrainen bensiini, joka on etuvetoinen. Ladattavan hybridin vetotapa on vielä hämärän peitossa, mutta neliveto sopisi myös sen ominaisuuksiin mainiosti.

Kojelauta on selkeä.

Kojelauta on selkeä.

Varustetasot tulevat maassamme olemaan Style ja Xcellence, ja totutusti alinta Reference-tasoa ei näillä näkymin ole tulossa saataville lainkaan. Näin ollen Tarracon varustelu asettuu lähtöhinnoinkin kohtuullisen korkealle tasolle.

Talvella Suomeen

Tarraco saapuu Suomen kamaralle helmikuussa, johon mennessä myös auton hinnoittelu ja positiointi verrattuna tärkeimpään kirittäjään, eli tšekkiläisserkku Škoda Kodiaqiin selviää. Autot perustuvat samalle VW-konsernin MQB-perusrakenteelle, ja niissä on käytännössä hyvin yhteneväiset ulkomitat. Mittaerot lasketaan muutamissa milleissä ja senteissä.

Suomessa suositun Škodan suurimman mallin eli Kodiaqin lähtöhinta on tällä hetkellä maassamme hieman reilut 31 000 euroa.. Seatin maahantuonnin edustaja arvioi Ilta-Sanomille, että myöskään Tarracon lähtöhinta ei painuisi alle 30 000 euron rajapyykin.

Luvassa olisi näistä lähtöasetelmista katsoen siis varsin tiukka kisa ostajista. Seatin pääjohtajan Luca de Meon Tarragonassa ensiesittelyn yhteydessä antaman lausunnon mukaan Tarracon pitäisi pystyä kilpailemaan asiakkaista autovalmistajille tärkeässä 30 000 – 40 000 euron hintahaarukassa.

Tuoreimmat osastosta