IS testasi mopoautojen kilpailijoiksi kaavailtua kevytautoa: Jo kakkosvaihteella huippunopeuteen!

Julkaistu:

Kevytauto
Nuhaista, todella nuhaista on meno. Ei meinaa jaksaa ylämäessä, vaikka kuinka käskisi kaasupoljinta. Tällaista on ajaminen kevytautolla.
Alla on Opel Karl, jonka maksiminopeus on rajoitettu 45 kilometriin tunnissa. Kun ykkösen lyö silmään, yksilitraisella bensiinimoottorilla varustettu, 75-hevosvoimainen Karl liikahtaa kuin mikä tahansa pikkuauto, ja sellainenhan alle tuhatkiloinen Karl on.

Kun alkukiihdytys on ohi ja käsivaihteistosta on löytynyt kakkosvaihde, ollaankin jo rajoitetussa huippunopeudessa. Opelin testiautossa kaasupolkimen rajoitin toimii siten, että maksiminopeus voi ylittyä hetkellisesti enintään kaksi prosenttia. Jyrkähkössä alamäessä tosin auto rullaa nopeuteen 60 km/h.

Rajoittimen katkaisin on Opelin testiautossa sijoitettu ohjauspyörän alle. Kun katkaisemisesta vaihtaa ”ajomoodin”, auto liikkuu niin kuin sen on tarkoitettu. Ero on luonnollisesti huikea. Tällaisesta 15-vuotias voi vain unelmoida.

Opel Finlandin toimitusjohtaja Rami Kittilä arvioi testiauton perusteella, että rajoitin asennuksineen maksaa pyöreästi 500 euroa.

Voisiko kevytauton personoida sekä teinin ajopeliksi että perheen kakkosautoksi? Tähän ei Kittilä usko lainlaatijoiden taipuvan.

Esimerkkiautona käytetyn Karlin lähtöhinta on 13 877 euroa. Mopoauton voi saada uutena alle 10 000 eurolla, mutta hinnastoista löytyy myös paljon Opel Karlia kalliimpia laitteita.

Kevytautot

Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus sallisi läpi mennessään henkilöautojen muuttamisen niin sanotuiksi kevytautoiksi.

Kevytautojen sallittu maksiminopeus olisi kaavailujen mukaan 45 kilometriä tunnissa.

Kevyautoa saisi kuljettaa jo 15–17-vuotiaana. Rattiin pääsisi AM-kortilla, jollaisella saa nyt ajaa mopoautoa.

Ehdotuksen mukaan kevytautoksi saisi muuttaa henkilöauton, joka on otettu käyttöön vuoden 2014 jälkeen. Kevytauto saisi vastaisuudessakin olla korkeintaan 10 vuoden ikäinen. Näin varmistettaisiin se, että erityisesti nuorten käytössä olisi jatkossakin uudehkoja ja mahdollisimman turvallisia ajoneuvoja. Kevytauton suurin sallittu omamassa olisi 1 500 kiloa. Muutos edellyttäisi muutoskatsastusta.

Hankkeen yksi tarkoitus on korvata turvattomammat mopoautot paremmin esimerkiksi törmäyksiä kestävillä ”oikeilla” autoilla. Trafin (Liikenteen turvallisuusvirasto) mukaan vuoden 2017 lopussa liikennekäytössä oli yhteensä 8 009 mopoautoa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt