Autot

Lexuksen uusi katumaasturi herättää muodoillaan tunteita – ei ehkä kaikkien mieleen

Julkaistu:

ensitesti
Rohkea muotoilu on Lexus UX:n valtti, kuten myös hybriditekniikka, mutta riittävätkö muut ominaisuudet?
Kaksi vuotta sitten Pariisin autonäyttelyssä Lexus esitteli häkellyttävän rohkean UX Conceptin. Tuntui uskomattomalta, että niin hurjat muotoilijan siveltimen vedot voisivat säilyä tuotantoon saakka.

Niin vain kävi, sillä ainoastaan kaikkein hillittömimmät ja vaikeimmin toteutettavimmat muodot on hiottu vähän maltillisemmiksi. Kokonaisuutena UX:n ulkonäkö jakaa varmasti mielipiteitä, mutta se on tarkoituskin. Lexus panostaa ulkonäköön, josta kaikkien ei tarvitse pitää. Tärkeää on, että muotoilu herättää tunteita.


Tätä korostaa etenkin UX:n kehitystyöstä vastannut pääinsinööri Chika Kako, joka on korkeimmassa asemassa Toyota-konsernissa oleva nainen. Hän kertoo saaneensa inspiraation UX:n suunnitteluun omista tarpeistaan. Kun hän oli etsimässä itselleen sopivaa keskikokoista viisiovista autoa, ne olivat Kakon mielestä tylsiä. Siitä lähti liikkeelle ajatus urbaanista katumaasturista.

Uuden Lexus-mallin nimi kertoo kaiken tarpeellisen. Kirjaimet UX tulevat sanoista Urban Crossover, ja nimessä jälkimmäinen sana on korvattu X:llä.


Kakon tavoitetta vahvistaa auton painopiste, joka on yhtä matalalla kuin tavallisissa henkilöautoissa. Tällä haluttiin varmistaa auton helppo hallittavuus. Myös perusrakenne on on sama kuin ensi keväänä myyntiin tulevassa uudessa Toyota Corollassa. Tosin Lexuksen edustajat eivät suinkaan puhu TNGA:sta (Toyota New Global Architecture), vaan konsernin luksusmerkissä saman asian nimi on GA-C (Global Architecture Compact).
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Rehellisyyden nimessä on myönnettävä, että eroa on muussakin kuin nimessä. Samasta akselivälistä huolimatta esimerkiksi Toyota C-HR:ään verrattuna Lexus UX:ssä on eri moottorit ja eri jousitus, jonka lisäksi kehitystyö on tehty aivan eri tavalla.

Valtavirrasta poikkeava muotoilu ei pysähdy koriin, vaan se jatkuu ohjaamossa. Pääajatuksena on ollut, että vähemmän on enemmän: vähemmän mittareita, vähemmän katkaisimia, selkeitä muotoja ja olohuonemaista tunnelmaa.


Ohjauspyörän takana on helppo viihtyä, joskin jotkut katkaisimet vaativat vähän etsimistä tai totuttelua. Auton omistajalle tuollaiset seikat eivät kuitenkaan ole ongelma.

Edessä tilaa on mukavasti ja istuimen siirtovarat riittävät kaksimetrisellekin ajajalle. Mutta takapenkillä on vähän ahtaampaa, elleivät edessä istuvat tingi hivenen olostaan. Pääntilat ovat riittävät, mutta kaksi 1,9-metristä ei mielellään istu peräkkäin. Lisäksi takaovi on kooltaan niukka, joten sisään pujottautuminen vaatii taitoa.


Vielä enemmän taitoa vaatii suuremman tavaraerän saaminen mukaan, sillä tavaratila on sanalla sanoen pieni. Kolme lentokonelaukkua täytti sen kokonaan. Ei siis ihme, että Lexus suosittelee autoa sinkuille ja pariskunnille. Perheet ohjataan suurempien NX- tai RX-mallien pariin.

Suomeen tuotavissa UX:ssä on aina 2,0-litraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä sekä portaattomasti toimiva automaattivaihteisto. Vetotavaksi voi valita etu- tai nelivedon, joista jälkimmäinen on toteutettu elektroniikan tarpeen vaatiessa kytkevän sähkömoottorin avulla. Ainakin paperilla paketti on taloudellinen ja liikenteessä aivan riittävän ripeä.


Pääosin Lexus UX on vaivaton ajettava. Jousitus toimii hyvin eli huomaamattomasti pahimpia poikkisaumoja lukuun ottamatta, eikä siinä ole pintakovuutta. Ohjaus on ripeässäkin kaarre­ajossa riittävän tarkka, mutta suoraan ajettaessa keski­alue on tahmea ja autoa pitää hiukan vahtia.


Tukholmassa ja sen ympäristössä ajetussa koeajossa eroa etu- ja nelivetoisen UX:n käytöksessä ei huomannut. Tässä täytyy painottaa, että ajamamme autot olivat esisarjan tuotantoa.

Lexus UX tulee todella kovaan luokkaan. Asemansa on vakiinnuttanut saksalaiskolmikko Audi Q3, BMW X1 ja Mercedes-Benz GLA. Lisäksi samassa sarjassa painivat uudet Jaguar E-Pace ja Volvo XC40. Aseina niitä vastaan Lexus UX:llä ovat muotoilu, persoonallisuus ja taloudellisuus.

Mahdollisuudet menestykseen selviävät lokakuussa, kun uutuuden hinnat julkistetaan. Asiakkaille ensimmäiset Lexus UX:t saapuvat Suomessa keväällä 2019.

Ota kantaa

Miellyttääkö UX:n muotoilu?

Kyllä 45% Vaikea sanoa 18% Ei 37%
Ääniä yhteensä 3475

Lexus UX F 250h Luxury E-Four

  • Moottori R4, 1 199 cm3, 107 kW (146 hv)/6 000 r/min, 180 Nm/4 400 r/min ja sähkömoottori 24 kW; yhteensä 130 kW (178 hv) .
  • Suorituskyky 0-100 km/h 8,7 s
  • Huippunopeus 177 km/h
  • Kulutus 4,8 l/100 km
  • CO2-päästöt113 g/km
  • Voimansiirto portaaton automaatti, neliveto
  • Mitat p 4 495 mm, l 1 840 mm, k 1 540 mm, akseliväli 2 640 mm, tavaratila 220 + 40 l, tankki 43 l
  • Hinta ei tiedossa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt