Autot

Mazda 6 ratsastaa palkituilla muodoilla – paljon ajava saattaa kiittää ahtamatonta moottoria

Julkaistu:

koeajo
Uudistunut Mazda 6 ratsastaa designin aallonharjalla. IS tutustui sekä farmariin että sedaniin.
Jos olet katsellut Mazdan tuoreimpia malleja ”sillä silmällä”, tiedät missä mennään. Vaikka linjoissa ei mitään erityisen poikkeavaa olekaan, uudet Mazdat ovat lähes kautta linjan muotoiltu siten, että silmä lepää sopusuhtaisissa mittasuhteissa ja levollisissa kaarissa.

Mikäli olet ihastunut tällaiseen muotoiluun, on makusi hyvä: Mazdan Kodo-nimeä kantava design on useaan kertaan kansainvälisesti palkittu. Paras esimerkki tästä on Mazdan Vision Coupé -konseptiauto, joka on voittanut kuluvana vuonna Euroopassa sekä vuoden konseptiauton että kauneimman konseptiauton tittelin. Tuon auton muotoilullisia teemoja on tarkoitus alkaa soveltaa enenevässä määrin Mazdan uusissa malleissa jo ensi vuonna.


Nykyisissä malleissa hienostuneista muodoista pääsee nauttimaan vaikka heti. Uudistuneen Mazda 6:n esteettisen ilmeen ja erityisesti sen farmariversion eli wagonin ulkomuodosta on helppo pitää. Paljon ei myöskään viistoperäiseksi naamioitunut sedan jää näyttävyydessä jälkeen.

Koeajoimme Mazda 6 kolmannen sukupolven tuoreimman faceliftin autoista kaksi erikokoista bensiiniversiota, 2,0- ja 2,5-litraiset. Farkku oli varustelultaan alin Vision, sedan ylin eli Signature. Niiden väliin asettuu Luxury.

Jo aiemmin tutuksi tuleen 2,0-litraisen bensiinimoottorin vauhdittama farkku on perusrakenteeltaan entisensä, mutta malli-iän kypsyessä Mazda marssittaa kuutoseen ennen kaikkea yhä kattavamman joukon varusteita. Hyväksi esimerkiksi käyvät valot: niin päiväajo-, ajo- kuin takavalot ovat kaikki vakiona led-tekniikoin toteutettuja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vision-varustelussa ainoastaan ajovalojen automaattinen mukautuvuus jää uupumaan, ylemmissä varusteluissa sekin tulee vakiona.

Aidosti poikkeavaa on se, että perusvarustelun hintaan sisältyvät esimerkiksi pysäköintitutkat niin eteen kuin taakse, suomen kieltä ja meikäläisiä puhekomentoja osaava MZD Connect -multimediajärjestelmä, peruutuskamera, navigointi, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, värillinen tuulilasiheijastusnäyttö ja jopa mukautuva tasanopeudensäädin.

Perin yltäkylläistä varustelua on vaikea moittia, joskin automaattivaihteiston kovahkoa lisähintaa voi ihmetellä. Automaatin toiminta on yllätyksettömän sujuvaa, ja pienempikin moottoriversio liikkuu arkikäytössä riittävällä notkeudella, kunhan tallaa vauhtipedaalia tarvittaessa tarpeeksi määrätietoisesti.

Ajo-ominaisuuksiltaan uutuus ei ole paljon muuttunut, eteneminen on määrätietoisen vakaata ja ennalta-arvattavaa, eikä ohjaustuntumassa ole mitään valtavirrasta poikkeavaa. Auto pysyy tanakasti tiessä kiinni. Jousitus Mazdalla on säädetty neutraalin myötäileväksi, vain terävimmät töyssyt tuntuvat korissa selkeinä lotkauksina.


Mazda kertoo kiinnittäneensä kuutosen parantelussa huomiota myös äänieristykseen, ja siinä on selkeästi onnistuttu. Vision-varustellun farkun rengaskoko oli maltillisempi 225/55/17, jolla Suomessa usein häiritsevä rengasmelu pysyi hyvin aisoissa, myös moottoritienopeuksissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Entä Mazdan ahtamattomat bensiinimoottorit? Kyllä, moottoreissa voisi olla enemmänkin ruutia ja etenkin vääntöä, mutta Mazdan valitsema linja on looginen: tarkoituksena on ollut luoda moottoriperhe, joka eroaa valtavirran downsizing-trendistä. Jos moottoreita arvosteltaisiin kymmenen vuotta sitten, niitä voisi estoitta kehua miellyttävän joustaviksi. Niin on tilanne nytkin, mutta kilpailu on kovaa.

Kuluttajalle Mazdan valitsema tie saattaa konkretisoitua positiivisena seikkana silloin, kun autolla on jo ajettu ensimmäiset 300 000 kilometriä. Pienissä moottoreissa tuonkaltaiset lukemat saattavat jo alkaa tuntua suurempien sisäisten rasitusten aiheuttamina ongelmina, mutta suuremmissa, vapaasti hengittävissä tilanne on ennalta arvioiden toinen. Mazdalla kestävyysongelmista halutaan pysyä erossa.


Farkku kulutti sekalaisessa ajossa 7,0 litraa sadalla, eli Mazdan kohdalla uudet WLTP-arvot näyttävät pitävän hyvin kutinsa.

Toinen koeajamistamme Mazda 6 -uutuuksista oli sedan, jossa voiman tarjoili 2,5-litrainen bensiininelikko. Sen varustetaso edusti Mazda-tarjonnan toista, eli ylintä päätä Signature-varusteltuna. Sedanissa keskimmäisen ja ylimmän varustelun hintaero on reilut 2 400 euroa. Mitä rahalla sitten saa? Lähinnä sisätilojen parannellun nahka- ja muun verhoilun, joka osoittautui tarkastelussa varsin laadukkaaksi. Työn jäljestä tuli ensimmäisenä mieleen Lexus-tason viimeistely.

Signaturessa autossa on matalamman profiilin 225/45/19-rengastus, joka valitettavasti kuului myös sisälle kasvaneena rengasmeluna.

Viisi desiä suurempi moottori tarjoaa tuntuvasti ärhäkämpää suorituskykyä, ja saman verran, siis 7,5 litraan, verran kasvoi myös keskikulutus koeajon aikana pikkuveljeen verrattuna. Virallinen lukema on 7,4 litraa sadalla, joten tässäkin autossa uusi WLTP-lukema on realistinen. Tämä on kuluttajan kannalta hyvä asia.

Kaiken kaikkiaan uudistunut Mazda 6 on tehty autoilijalle, joka arvostaa autossaan perinteistä mutkattomuutta ja näyttävyyttä, ilman autoilun muotisuuntausten aiheuttamaa turhaa jännittämistä.

Mazda 6

Mazda 6 Wagon 2.0 Skyactiv-G Vision 6AT

  • Moottori R4, 1 998 cm³, 121 kW (165 hv)/6 000 r/min, 213 Nm/4 000 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 10,5 s, huippunopeus 209 km/h
  • Kulutus 7,2 l/100 km 95E10
  • CO2-päästöt 164 g/km
  • Voimansiirto A6, etuveto
  • Mitat p 4 805, l 1 840, k 1 480 mm, akseliväli 2 750 mm, omamassa 1 510 kg, tavaratila 522–1 664 l, tankki 62 l
  • Hinta 37 289 euroa

Mazda 6 Sedan 2.5 Skyactiv-G Signature 6AT

  • Moottori R4, 2 488 cm³, 143 kW (194 hv)/5 700 r/min, 258 Nm/4 000 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,1 s, huippunopeus 223 km/h
  • Kulutus 7,4 l/100 km 95E10
  • CO2-päästöt 167 g/km Voimansiirto A6, etuveto
  • Mitat p 4 870, l 1 840, k 1 450 mm, akseliväli 2 830 mm, omamassa 1 537 kg, tavaratila 480 l, tankki 62 l
  • Hinta 46 586 euroa
Kiitämme

Joustavia bensamoottoreita

Hulppeaa varustelutasoa

Moitimme

Automaattivaihteiston lisähintaa

19-tuumaisten renkaiden lisämelua

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt