Autot

Renkaiden potkiminen vähenee – auto verkosta vaikka suoraan kotipihalle

Julkaistu:

Verkko-ostos
Autokauppa on siirtymässä vauhdilla nettiin. Tänä vuonna on avattu useita uusia autokaupan verkkopalveluita.
Ainakin Autovex, Honk ja CarNext ovat uusia autoalan palveluita.

Tuorein palveluista on kesällä avattu Honk. Se on Suomen ensimmäinen autojen huutokauppapalvelu, jonka ovat pistäneet pystyyn autoalan kokeneet konkarit Sami Pöllänen ja Timo Yli-Salomäki. He ovat toimineet vuosia autojen maahantuonnissa ja vähittäiskaupassa, Pöllänen viimeisimpänä Autokeskuksen toimitusjohtajana ja Yli-Salomäki samassa tehtävässä Laakkosella.

Honk syntyi, koska he kokivat, että autokauppa vaatii uudistusta. Yhteiskunta on digitalisoitunut vauhdilla, mutta autokaupassa ei ole tapahtunut oikeastaan mitään muutosta kymmeneen vuoteen.

– Autokauppaa tehdessä kuluttaja vierailee autoliikkeessä keskimäärin enää reilun yhden kerran, kun muutamia vuosia sitten vastaava luku ihan kansainvälisestikin oli vielä viisi käyntiä. Tämä kertoo siitä, että kuluttajilla on valmius ja halu ostaa auto vaikka verkosta, Yli-Salomäki sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tuoreimpien tutkimusten mukaan lähes 70 prosenttia suomalaisista olisi valmis ostamaan auton verkosta, jos se olisi mahdollista.

Ruotsin kaksi suurinta vaihtoautomyyjää toimivat huutokauppaperiaatteella. Myös Honk on huutokauppa. Uutta Honkissa on Suomessa myös se, että autokaupan voi tehdä alusta loppuun vaikka laiturin nokassa, minä vuorokauden aikana tahansa.

Auton saa myös halutessaan sinne mökkirantaan, koska palvelu sisältää tarvittaessa myös kotiinkuljetuksen; auton ostajan ei siis tarvitse vierailla autoliikkeessä lainkaan.


Honkin kautta kaikki autokaupan prosessit ovat digitaalisia – ensimmäistä kertaa Suomessa.

– Aiemmin meillä autokauppa on toiminut myös niin, että auto on toiminut kaupassa vakuutena. Eli ensin etsitään sopiva auto, jolle hankitaan rahoitus, kun Honkissa luotolle voi hakea limitin, jonka rajoissa voi sitten toimia ja osallistua itselleen sopivan auton huutoon, Pöllänen sanoo.

Tällä hetkellä Honk toimii niin, että autoliikkeet myyvät autojaan kuluttajille. Pöllänen ja Yli-Salomäki kuitenkin uskovat, että kuluttajalta kuluttajalle -kauppa onnistuu Honkissa vielä tämän vuoden puolella rahoituksineen kaikkineen. Sekin olisi ainutlaatuista Suomessa.


  • Käytettyjen autojen markkinan kokoa vaikea arvioida
  • Suomessa on vuosia pähkäilty käytettyjen autojen markkinan kokoa. Otava-konserniin kuuluva Otavamedia Oy:n omistama Nettiauto.com -palvelu selvitti vuoden alussa, että kuinka suuri käytettyjen autojen markkina oikein on.
  • Nettiauton tekemän selvityksen perusteella Suomessa noin 606 000 käytettyä autoa vaihtoi omistajaa vuonna 2017. Nettiauton selvityksen mukaan käytettyjen autojen markkinassa on ollut kasvua 52 prosenttia viimeisen kymmenen vuoden aikana eli noin viisi prosenttia vuodessa.
  • Pölläsen ja Yli-Salomäen mukaan Nettiauton selvitys on varmasti hyvin lähellä totuutta. Kaikkiaan Suomessa on noin kolme miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa.
Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

– Jos kuluttaja haluaa autonsa Honkiin myyntiin, edellytyksenä on katsastusasemalla tehty auton kuntotarkastus, Pöllänen sanoo.

Honkin kautta myytiin ensimmäisen toimintakuukauden aikana useita kymmeniä autoja. Rekisteröityneitä käyttäjiä on jo yli 2 000 ja ensimmäisen kuukauden aikana tehtiin yli 12 000 huutoa.

– Autojen määrä Honkissa voi olla välillä hyvinkin vähäinen, koska ne vaihtuvat siellä nopeaan tahtiin, Pöllänen sanoo.

 

Kuluttaja voi kilpailuttaa autonsa yhdellä kertaa sellaisten liikkeidenkin kanssa, joita ei aiemmin tiennyt edes olevansa olemassa.

– Parhaassa tapauksessa siellä voi olla aamulla liikkeen auetessa ostaja hakemassa edellisenä iltana ostamaansa autoa, Pöllänen sanoo.

Kun Honk myy autoliikkeiden autoja eteenpäin kuluttajille, muutaman kuukauden toiminut Autovex puolestaan välittää kuluttajien autoja autoliikkeille, se on siis huutokauppapohjainen ostoportaali autoliikkeille.

Autovex toimii siten, että kuluttaja voi sen kautta kilpailuttaa yhdellä kertaa useamman autoliikkeen, jos syystä tai toisesta haluaa luopua autostaan.

Palvelun avulla kuluttajan ei tarvitse kiertää autoliikkeestä toiseen pyytämässä autostaan tarjousta. Palvelun käyttö on kuluttajalle maksutonta.

– Palvelu on osoittautunut erittäin toimivaksi ja kuluttajat ovat kiitelleet selkeää ja luotettavaa myyntiprosessia sekä sitä, että autosta saatu hinta on ollut mieleinen, Autovexiä pyörittävän yhtiön Alltvex Oy:n toimitusjohtaja Sebastian Frick sanoo.



Tarjousten läpinäkyvyys on aiheuttanut tervettä kilpailua autoliikkeiden kesken.

– Yksi merkittävä seikka, miksi palvelu laitettiin pystyyn on juuri se, että kuluttaja voi kilpailuttaa autonsa yhdellä kertaa sellaisten liikkeidenkin kanssa, joita ei aiemmin tiennyt edes olevansa olemassa. Näin autostaan saa parhaimman hinnan.

Hyöty kuluttajalle voi olla todella merkittävä, kun tarjouksia saa useampia.

– Esimerkiksi erään Volkswagen Polon kohdalla pienin tarjous oli 6 500 euroa ja suurin 10 700, Frick antaa esimerkin.

Frickin mukaan muutaman ensimmäisen kuukauden aikana Autovexissä on annettu tarjouksia autoista jo vajaalla 10 miljoonalla eurolla ja kauppaa on tehty jo yli 880 000 eurolla.

– Ainoastaan yksi kauppa on peruuntunut auton kunnon takia, kun auton maalipinta ei ollutkaan siinä kunnossa kuin annettiin ymmärtää, Frick sanoo.

CarNext on myös alkuvuodesta pystyyn pistetty autonmyyntipalvelu. Sitä kautta kuluttaja voi ostaa leasingkäytössä olleen 3–4 vuotta vanhan auton.

Palvelu on maailman suurimman yritysautoja hallinnoivan LeasePlanin palvelu.