Autot

Kian farmariuutuus: Mittasuhteita vaikea moittia – ”jos ei tarvitse kuskata pesukonetta kerran viidessä vuodessa”

Julkaistu:

UUTUUS
IS oli paikalla, kun Kian uusi Ceed-malli paljastettiin Espanjassa.
Korealaiset autonvalmistajat karistavat nyt huolella arkiharmaata imagoaan. Kian uusi linjakas elämäntapafarmari on tästä koulukirjaesimerkki.

Konsernisisarusten, Kian ja Hyundain marssi on viimeisen parin vuoden aikana ollut hengästyttävää katsottavaa. Kummatkin yhtiöt ovat pusertaneet markkinoille huomattavan kiehtovia autouutuuksia.

Hyundai on ollut lievästi niskan päällä tässä, mutta nyt on Kian vuoro. Sen C-segmentin kompaktiauto Ceed siirtyi hiljattain uuteen sukupolveen. Pystyperämallista jätettiin pois kolmiovinen versio, ja vain viisiovisena myytävän Ceedin rinnalla on tarjolla totutusti myös farmariversio.


Siksi tuntuu varsin persoonalliselta ratkaisulta, että Ceed-mallistoon tulee tarjolle myös toinen farmariversio, Shooting Brake. Sellaisen tehdas kuitenkin esitteli hieman ennen Pariisin autonäyttelyyn tarkoitettua maailmanensi-iltaa. Auto on sekä suunniteltu että valmistettu Euroopassa, kuten muukin Ceed-mallisto.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Keulan osalta Shooting Brake muistuttaa muuta Ceed-mallistoa, mutta tuulilasin karmista eteenpäin muoto on selvästi ahnaampi ja virtaviivaisempi.

Peruslinjat piirtäneet Gregory Guillaume sekä Peter Schreyer ovat selvästi Shooting Brakea kynäillessään vilkuilleet Mercedes-Benz CLA Shooting Braken sekä Porsche Panamera Sport Tourismon kuvia. Mercedestä lainataan kattolinjassa, Panameran peräpeiliä ei puolestaan tarvitse erikseen muistella täysleveää takavalolinjaa katsoessa.

Lopputulos on muodoltaan yllättävän houkutteleva korealaiseksi arkiautoksi. Mittasuhteista on vaikea löytää moitittavaa; etu- ja takaylitykset ovat kohdallaan ja katon linja laskee kauniisti alas.


Mitoiltaan Shooting Brake eroaa muista malliston versioista. Tavaratila on 29 litraa pienempi kuin tavallisessa Ceed Sportwagon-farmarissa, mutta vastaavasti puolet suurempi kuin pystyperäisessä versiossa. Shooting Brake on viisi milliä pidempiä, mutta kattolinja on peräti 43 millimetriä perusfarmari alempana.

Akseliväli on yhteneväinen muiden mallien kanssa, 2 650 millimetriä. Tilaa ei ole ylettömästi, mutta sitä on kohtuullisesti. Normaalilla mittasuhteilla varustettu 190-senttinen mahtuu vielä juuri ja juuri istumaan takapenkille ilman että pää ottaa kattoon.


Matala ikkunalinja ja tummasävyiset, varsin korkealla selkänojalla varustetut urheiluistuimet tuovat vähän väkisinkin taakse lievästi klaustrofobista tunnelmaa. Viiden aikuisen kyydittämiseen linjakas farmari ei ole omiaan, mutta kahden pienen lapsen kanssa se vielä varmasti on toimiva laite.

Shooting Brake -lisäniminen ProCeed-malli on Kian mallistossa piirretty hieman tavallisen Ceedin yläpuolelle. Se tulee tarjolle vain kahtena versiona, joista edullisempaa GT Linea vauhdittavat ainakin muualla maailmassa samat moottorit kuin muutakin Ceed-mallistoa: yksilitrainen 120-hevosvoimainen sekä 1,4-litrainen 140-hevosvoimainen bensiiniturbo.

 

Ne asiakkaat, jotka 7-10 vuotta sitten ostivat katumaastureita, eivät osta niitä enää. Tämä auto on tarkoitettu heille.

Nykytyyliin kummatkin on varustettu hiukkassuodattimilla pienhiukkaspäästöjen pudottamiseksi. Vakiovaihteisto kummassakin on kuusinopeuksinen manuaali, isompaan bensiiniturboon saa optiolistalta myös seitsenvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin. Vaihtoehtona on myös 136-hevosvoimainen turbodiesel.

Shooting Brake GT puolestaan tarjoillaan vain 1,6-litraisella T-GDi-moottorilla, josta on puristettu 204 hevosvoiman ja 265 newtonmetrin teho. Auto julkaistiin syyskuun 13. päivänä, ja tätä kirjoitettaessa tehdas ei ollut ilmoittanut vielä virallisia kiihtyvyys- tai muita suorituskykyarvoja, auton hyväksyntäprosessin ollessa vielä kesken.

ProCeed Shooting Brake on maukkaan näköinen keskikokoluokan farmari. Se sopii pikkuperheille, jotka eivät tee autovalintaa sillä perusteella, että kerran viidessä vuodessa sillä pitää kuskata täysikokoista pesukonetta. Samaa viestitti Kian Euroopan toimintojen markkinoinnin kakkosmies Artur Martins autoa julkaistessaan:

– Ne asiakkaat, jotka 7-10 vuotta sitten ostivat katumaastureita, eivät osta niitä enää. Tämä auto on tarkoitettu heille.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt