Poliisijohtaja lataa suorat sanat peltipoliisi­uudistuksesta: luettelee kolme vapaamatkustajaa

Liikenteen valvonta kallistuu ja muuttuu kömpelöksi.

13.9.2018 15:45

Moottoripyörät, mopot ja mopoautot voivat huristella peltipoliisien ohi vaikka minkälaista nopeutta.

Peltipoliisin kamera saa kyllä räpsäistyä kuvan kaaharista, mutta kamera ei saa vaadittavaa kuvaa menopelin rekisterikilvistä. Kilvet ovat näissä ajoneuvoissa takana.

Automaattista liikennevalvontaa tekevällä autolla rekisterikilvestä saadaan valokuva ja pystytään näin tunnistamaan ajoneuvo.

– Mopot, mopoautot, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta luettelee vapaamatkustajia.

Epäkohtaan ei ole teknistä ratkaisua.

Tilanne ei yhtään parane, kun uusi tieliikennelaki tulee voimaan kesällä 2020. Pikemminkin päin vastoin.

– Liikenteen valvonnan piti tehostua ja keventyä, käykin päin vastoin, Ihalainen huokaa.

Ihalainen sanoo, että liikennevirhemaksujen kirjoittaminen tulee entistä hankalammaksi ja kalliimmaksi.

  • Katso jutun alusta videolta, miten peltipoliisi toimii nykyään

Tarvitaan valokuva

Uuteen lakiin tuli eduskuntakäsittelyn viime metreillä vaatimus siitä, että poliisilla pitää olla valokuva henkilöstä, jolle lähetetään huomautuskirje tai sakkolappu.

– Muualla maailmassa mennään ihan toiseen suuntaan, esteitä poistetaan. Pelkkä tunnuskilpien tunnistaminen riittää Euroopassa.

Suomen poliisille lisää kuluja aiheutuu laitehankinnoista ja lisätöistä.

Ihalainen sanoo, että laitehankintoihin on onneksi osoitettu rahat.

Lue lisää: Uusi tieliikennelaki: Peltipoliisi voi vakoilla kuljettajaa – kännykkään puhujaa odottaa sakko

Poliisi olisi toivonut lakia, jossa pelkkä tunnuskilpien luku olisi riittänyt. Tunnuskilpien lukulaitteet maksavat pari tuhatta euroa.

Kun autoilijasta tarvitaan myös valokuva, poliisi joutuu turvautumaan peltipoliisista tuttuun kameratekniikkaan kaikkien valvontapisteiden osalle. Yksi peltipoliisi maksaa noin 30 000 euroa.

Kuluja aiheuttaa lisäksi se, että poliisi joutuu käyttämään työtunteja kuvien käsittelyyn. Myös postituskulut kallistuvat.

– Mietimme, lähetämmekö valokuvan sakon mukana vai rakennammeko sovelluksen, josta autoilija pääsee katsomaan kuvaa.

Liikenteen valvonta muuttuu Ihalaisen mukaan sen verran kalliiksi, ettei kannata pystyttää valvontapisteitä pätkille, joissa on läpiajokielto. Uusi laki muuten kyllä mahdollistaisi valvonnan.

  • Katso alta videolta, millaisia kuvia automaattiseen liikenteenvalvontaan on tallennettu

Uusi maksu, uusi it-järjestelmä

Koko lakiuudistus menee Ihalaisen mielestä hullumpaan suuntaan. Poliisi joutuu rakentamaan lain säätämää maksujärjestelmää varten kokonaan uuden tietojärjestelmän. Sen takia lain voimaantuloa piti siirtää kesään 2020.

– Voi olla, ettei järjestelmä ole vielä silloin kunnossa, kun tietää, miten tietotekniikkajärjestelmien tekeminen on hankalaa.

Uuden tietojärjestelmän rakentaminen johtuu siitä, että poliisille tulee uusi hallinnollinen maksu. Tähän asti maksut ovat olleet rikosperusteisia.

Ihalainen sanoo, ettei uusi järjestelmä tuo poliisille mitään käytännön hyötyä.

– Laitetaan muutama miljoona tietojärjestelmiin. Se ei tuo oikeastaan mitään etua. No, ehkä maksut lähtevät vähän helpommin ulkomaille.

Pitäisikö vain lähettää sakkoja

Ilta-Sanomat kirjoitti torstaina, miten ylinopeuksissa lähetetään noin 600 000 kirjettä. Niistä puolet on huomautuksia. Huomautukset eivät tuo seuraamuksia mukanaan.

Toisin kuin julkisuudessa on puhuttu Ihalaisen mielestä huomautukset eivät ole turhia kustannuksia.

– Huomautus on lievä ja ennaltaehkäisevä keino siihen, että nopeudet pysyvät aisoissa. Jos ne hillitsevät nopeuksia, miten ne voivat olla turhia.

Ihalaisen mielestä huomautukset eivät ole turhia välähdyksiä. Jos ei olisi huomautuksia, se johtaisi siihen, että ihmiset ajaisivat aina vaan kovempaan ja kovempaan.

– Olisiko kaikille parempi, jos poliisi vain sakottaisi ihmisiä.

Pieniin ylinopeuksiin puuttumalla kovien ylinopeuksien määrä on pudonnut Ihalaisen mukaan puoleen.

– Me poliisissa pidämme hyvänä, että kun välähtää, autoilija saa kirjeen. Hän ehkä odottaa, että voi tulla sakkoja. Tuleekin huomautus. Hän on tyytyväinen ja ottaa opiksi.

Lue lisää: Tässä on Suomen ahkerin peltipoliisi – ”Ensimmäisen vuorokauden aikana yli 2 000 välähdystä”

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?