Autot

Helsingin uusi toimenpideohjelma: Ruuhkamaksut tai tietullit käyttöön ja pysäköinnin hinta reilusti ylös

Julkaistu:

toimenpideohjelma
Helsingin uudessa ilmasto-ohjelmassa luetellaan liikenteen osalta kymmenittäin yksityiskohtaisia toimenpiteitä, joista kaikki liittyvät tavalla tai toisella nykymuotoisen yksityisautoilun määrän vähentämiseen.
Tehtyjen mallitarkastelujen avulla päästään laskennallisesti tilanteeseen, jossa päästövähennystavoite vuodelle 2035 saavutetaan. Se edellyttää kuitenkin huomattavan määrän toimenpiteitä, joita kaupungin tulee tehdä sekä itse, että yhteistyössä muiden kanssa. Mukana ovat tällöin kaikki työssä määritellyt päästöjen vähennystoimet.

Näin tiukasti toteaa nyt Helsingin uunituore toimenpideohjelma, joka on tulossa päätöksentekoon vielä tämän syksyn aikana.

Liikenteen osalta kaikkein tehokkaimmaksi päästövähennyskeinoksi ohjelmaluonnoksessa todetaan ei-toivotun ajoneuvoliikenteen rajoittaminen hinnoittelulla.

Käytännössä liikenteen hinnoittelu tarkoittaa paitsi joukkoliikenteen lippuhintoja, myös pysäköintipolitiikkaa sekä erityisesti yksityisautoille suunnatun tietullin tai ruuhkamaksun käyttöönottoa.
Ohjelmaluonnoksen mukaan Helsinki aikookin laatia nopeasti tarpeelliset selvitykset joilla varaudutaan tiemaksukokeilun käynnistämiseen jo lähivuosina.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pysäköinnin osalta kaupunki jatkaa ohjelman mukaan muun muassa pysäköintimaksujen reipastahtista korottamista ja maksullisten pysäköintivyöhykkeiden laajentamista.

Esimerkiksi tavallisten yksityisautojen parkkimaksuista suunnitellaan Helsingissä yhteiskäyttöautojen maksuja suurempia, minkä lisäksi myös pysäköinnin hinnoittelun päästöporrastusta suunnitellaan tiukennettavaksi.

Ota kantaa

Kannatatko ruuhkamaksuja?

Kyllä 26% En 74%
Ääniä yhteensä 41667

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt